Gå til innhold

Til Jotunheimen med barn - hvor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Ønsker å ta med mannen og datteren på 7 til Jotunheimen i Sommer. Tenkte å telte et sted nær bilen, så kan vi heller gå dagsturer med teltplassen/bilplassen som utgangspunkt.

Jeg har aldri før vært i Jotunheimen, så jeg trenger tips til hvor det er fint å dra til, med turer i området rundt- kanskje en turisthytte med servering i nærheten? Hadde vært flott om teltplassen lå ved et vann også kanskje?

Bor i Oslo og ønsker å kjøre bil - maks en liten dagtur kjøring.

Er også interessert i hvilken tid på sommeren det er størst kjangse fpor pent vær - da tenker jeg sol og varme :-)

Alle tips tas i mot med takk!

Anonymous poster hash: 1333a...d01
AnonymBruker
Skrevet

ingen? :-)

Gjest AnneShirley
Skrevet (endret)

Kjør E6 til Sjoa eller Otta, sving av og dra til fjells. Da kan dere se dere om etter et fint sted å sette opp telt.

Endret av AnneShirley
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk

Kjør E6 til Sjoa eller Otta, sving av og dra til fjells. Da kan dere se dere om etter et fint sted å sette opp telt.

Takk AnneShirley :-)

AnonymBruker
Skrevet

Galdhøpiggen. Der skal vi i sommer.

Anonymous poster hash: 511ae...9f2

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske mange som teltet ved Spiterstulen, derfra er det mulig å gå til både Galdhøpiggen og Glittertind og det er også en turisthytte der med matservering og hvor man kan låne dusj og do.

Anonymous poster hash: 87430...77e

Skrevet

Jotunheimen er vel ikke spesielt barnevennlig terreng (kommer an på alderen på barnet), det er utrolig mye steinur mange steder.

Rondane og Dovre er mer barnevennlig terreng.

Sjekk turistforeningens nettsider, der ser du hytter med servering. Mange steder er det mulig å telte utenfor hytta (mot betaling) og da benytte fasilitetene på hytta (dusj, toalett)

Hva med Fondsbu? http://ut.no/hytte/fondsbu

AnonymBruker
Skrevet

Sjodalen i Vågå er kjempefint! Der er det vennlig terreng, setrer med geit og kyr, sjøer, campingplasser og veldig vakker natur! Ta av E6 på Sjoa, kjør gjennom Heidal til Randsverk, og videre innover Sjodalen (mot Beitostølen).
I Sjodalen/ Vågå har dere blant annet Besseggen, Gjendesheim, Gjende, Bessheim, Griningsdalen (masse geiter, anbefales!), ridning i Randsverk, klatreparken i Brimiland og mye annet. Om dere vil se etter tamrein finnes disse på Valdresflya, og det er heller ikke lagt til Beitostølen om man vil ta en utflukt i bil.

Anonymous poster hash: b0349...20e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Støtter den over her om at Jotunheimen ikke er det mest barnevennlige. Anbefaler heller at dere drar innover mot Rondane og setter opp telt i nærheten av Rondvassbu. Der er fjelltopper i fleng, vann, fiskevann, fossefall, kanoutleie og super natur! Evt er Hardangervidda fint med unger.

Anonymous poster hash: fe988...21a
AnonymBruker
Skrevet

Hva med Koldedalen? Er det heller ikke helt egnet med barn? Ikke så fint?

TS :-)

Skrevet (endret)

Jotunheimen er som flere skriver, kanskje ikke det beste stedet for små barn. Velger du Jotunheimen, anbefaler jeg Gjendesheim og Gjendebu (kjør til Gjendesheim og ta båt til andre enden av vannet).

Fjellet er flottest i overgangen juli-august, men man er aldri sikret pent vær. Været skifter fort i fjellet, så man bør alltid ta med regntøy.

Er du åpen for Rondane, anbefaler jeg Bjørnhollia og Grimsdalshytta.

Endret av Grønt blad
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg takker for alle tips, og er åpen for andre steder også :-)

Det eneste jeg ikke ønsker er å bo på campingplass, men å dra et sted der vi kan sette opp hvor vi vil, men hvor det er egnet for telt. Jeg har kun satt opp telt en gang før og har svært lite peiling, så alle tips tas i mot med stor takk! :-)

Skulle vært noe som het "tur for dummies" ;-)

TS

Skrevet

Bjørnhollia er nydelig. Der har jeg sett folk som har teltet litt nedenfor turistforeningshytta, på en flate mellom elva og hytta. Bading i elva er.... friskt. Der er kyr som beiter i området, så obs på det. Men det er 2-3 timer å gå fra bilvei, da.

Hvis du er nybegynner på camping, foreslår jeg at du setter opp teltet i hagen en gang eller to før dere drar, og eventuelt prøver deg på en dagstur i nærområdet.

Pakking for turer med ryggsekk og telt er en kunst, man tar ikke akkurat med en glassflaske med vin, hodepute, hele sjampoflaska eller sminkesaker... Hvis det står mellom to ulike jakker, så vei dem og ta den letteste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...