Gå til innhold

Kan ikke vi ha hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har lenge ønsket oss en familiehund men har ønsket å vente til barna blir store , nå er de 12 år( tvillingjenter) vi jobber begge to fulltid men er svært aktive på fritiden og er ute i all slags vær hver eneste ettermiddag på treningsturer, i helgene er vi mye på hytta. Når jeg leser tråder her inne så blir jeg skuffet- er vi ikke egnet til å ha en treningskompis og familiehund siden vi jobber og hunden ikke skal være alene på dagen? Hvem kan da ha hund, de som ikke jobber og de som jobber turnus? Noen her som har hund som jobber dagen og har en aktiv fritid og tenker at det kompenserer for det å gå på jobb? Har hunden deg best hos pensjonister eller eldre som er hjemmeværende men ikke så aktive ? Aktiv eller hjemmeværende? Tør ikke ta kontakt med oppdretter jeg nå, føler meg som reine dyremishandleten som i det hele tatt tør å ytre ønske om en av valpene...

Anonymous poster hash: c19e2...0d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde en golden retriever da jeg var yngre, pappa jobbet dag og mamma jobbet turnus (helg, kveld, dag) og det fungerte helt fint. Vi barna gikk tur med hunden når vi kom hjem fra skolen og mamma hadde gått før hun dro på jobb. Hunden fikk en lang luftetur senere på dagen og i helger gikk vi ofte lange turer.

Om jeg hadde vært dere ville jeg gått for en rolig (golden, lab etc) og ikke en hund som krever mye mosjon eller oppmerksomhet 24/7 (flatcoated retriever).

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok veldig mange med ulike arbeidstider der ute, eller de som kan ta med hunden på jobb.. Det er helt greit for en hund å være alene hjemme en hel dag nå og da, men syns ikke det er greit å legge opp til at hunden skal være 1/3 av sitt liv hjemme i ensomhet... Hos oss blir hundene passet om dagen av min bestemor som er pensjonist. Om alle i familien er borte fra 07.30-16.30 fem dager i uken, syns jeg at man ikke skal tenke på hva man har lyst på selv, men heller tenke på hundens beste. Kanskje dere kan kjøpe to hunder slik at de har selskap i hverandre på dagen? For mange hunder er et liv i ensomhet store deler av dagen et faktum. De er alene hele dager hver dag, og de ligger i bur eller et annet sted enn flokken om natten. Dvs 2/3 alene store deler av livet. Det er ikke noe liv for en hund etter min mening, selv om de fleste hundene takler det helt greit.

Anonymous poster hash: e24e4...9cf
AnonymBruker
Skrevet

TS her.. Vi hadde tenkt at hunden skal få sove med jentene om natten og ellers være et fullverdig familiemedlem som får være med på det som skjer... Ellers har vi et stort hus og den kan gå fritt når vi er borte. Den kommer til å være alene fra kl 8-15 4 dager i uken til jentene kommer hjem fra skolen, den femte dagen har jeg hjemmekontor. Jeg trodde i min villfarelse at det var helt på stell inntil jeg setter meg ned å leser trådene her inne, og da ble jeg rett og slett veldig lei meg- jeg vet jo at hunden vil ha et trygt og godt hjem med masse kos og kjærlighet, men skjønner at det å være hjemme alene er omtrent som et psykologisk drap på hunden og det vil jeg ikke gjøre!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig går det fint å ha hund selv om man har jobb, så lenge hunden får være med på alt dere gjør etter jobb så er det ikke noe problem! Bare husk å øv mye på alene hjemme trening så den føler seg trygg alene.

Anonymous poster hash: 15729...925
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

TS her.. Vi hadde tenkt at hunden skal få sove med jentene om natten og ellers være et fullverdig familiemedlem som får være med på det som skjer... Ellers har vi et stort hus og den kan gå fritt når vi er borte. Den kommer til å være alene fra kl 8-15 4 dager i uken til jentene kommer hjem fra skolen, den femte dagen har jeg hjemmekontor. Jeg trodde i min villfarelse at det var helt på stell inntil jeg setter meg ned å leser trådene her inne, og da ble jeg rett og slett veldig lei meg- jeg vet jo at hunden vil ha et trygt og godt hjem med masse kos og kjærlighet, men skjønner at det å være hjemme alene er omtrent som et psykologisk drap på hunden og det vil jeg ikke gjøre!

Men du forstår vel hvorfor mange tenker slik? At det ikke er greit at hunden er alene hjemme hele dagen? Seriøse oppdrettere av den rasen vi har selger ikke til folk som jobber hele dager der hunden ikke kan være med på jobb. Og som flere nevner her vil det kanskje være dager der hunden blir alene på kveldstid i tillegg.. Ville tenkt meg om veldig godt før jeg kjøpte hund. Husk at den blir 10-15 år..

• Liker 2
Skrevet

Det går helt fint. Vi har toller (som mange mener er en krevende hund) og begge jobber fulltid. Det er ikke noe problem. Han luftes før vi går på jobb, når vi kommer hjem og tur om kvelden. Han sover for det meste når vi er vekke. Hvis vi vet at vi er seint hjemme så har vi familie som kan ta han (seint hjemme da mener jeg 20 ish). Han er gjerne alene fra 7-16, alt etter som hvilken vakt jeg har. Mannen går hjemmenifra 6.15 og er hjemme alt fra 15 og utover.

Hunden som havner hos en familie med 4 mennesker som kan ta vare på den og som liker seg ute er heldig. Lykke til med hundevalget :)

• Liker 1
Skrevet

Men du forstår vel hvorfor mange tenker slik? At det ikke er greit at hunden er alene hjemme hele dagen? Seriøse oppdrettere av den rasen vi har selger ikke til folk som jobber hele dager der hunden ikke kan være med på jobb. Og som flere nevner her vil det kanskje være dager der hunden blir alene på kveldstid i tillegg.. Ville tenkt meg om veldig godt før jeg kjøpte hund. Husk at den blir 10-15 år..

Har man barn så er det ofte slik at barna er hjemme på kveldstid, eventuelt en av foreldrene. Kan hunden bli med, så blir jo selvfølgelig hunden med. Radio er også en god ting for hunden dersom den er mye alene. De fleste hunder sover uansett på dagtid, ensomme eller ikke så har hunder også godt av å være alene av og til.

• Liker 5
Skrevet

Selvfølgelig går det fint å ha hund selv om man har jobb, så lenge hunden får være med på alt dere gjør etter jobb så er det ikke noe problem! Bare husk å øv mye på alene hjemme trening så den føler seg trygg alene. Anonymous poster hash: 15729...925

Jeg signerer denne.

Klart dere kan ha hund, TS.

12-åringer kan jo også pålegges litt ansvar.

• Liker 1
Gjest Whitestripes
Skrevet

Barna har vel uansett kortere skoledag enn dere har arbeidsdag, så da blir ikke hunden alene så mange timer. Og selvfølgelig kan dere ha hund. Det høres ut som dere har tenkt gjennom dette godt, og er en familie som har en livsstil som passer med å ha hund.

Jeg har alltid hatt hund og jobbet 100%, og det har gått helt fint. Det viktigste er at hunden læres opp til å bli trygg på å være hjemme alene de timene man er ute av huset. Selvfølgelig er det ikke optimalt, men hvis man skal tenke sånn, er det svært få som bør ha hund.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det høres ut som en hund kunne passe fint til dere. I dag finnes det også gode ordniner for folk i fulltidsjobb og får litt dårlig samvittighet for å la bikkja være hjemme alene over lengere tid. Hundebarnehager og lignende blir bare mer og mer populært. Så fremst bikkja får lov til å være med familien resten av dagen og får alt det nødvendige innen mental og fysisk simulering, er det greit. Bare pass på så en tar hjemme alene treningen seriøst i starten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS igjen:-) her var det mange oppløftende svar- tusen takk:-) oppdretteren som ikke ville ha solgt til oss: hvilken rase er du oppdretter av? Vi tenker en spanieltype eller en flatcoat, vi ser for oss en som vil være aktiv med oss samtidig som den er håndterbar for jentene våre. Jeg traff forøvrig en kar i skogen nå som jeg pleier å møte på når jeg er ute og løper,,, jeg spurte hvor han hadde gjort av retriveren sin og han svarte; nei hun gidder ikke være med å løpe når det regner, da blir hun heller hjemme under pleddet:-)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere kjøper en hund som passer til deres kunnskapsnvå og aktivitetsnivå så ser jeg virkelig ikke problemet med at dere kan ha hund.

Mine hunder er lengre hjemme enn det deres hund vil bli, uten at de lider av den grunn. Hund er ikke kun for uføretrygdere og NAVere tross alt... Det handler om hva man tilbyr av aktiviteten til hunden ellers, ikke om den må være alene når man er på jobb (folk flest jobber heldigvis, ellers hadde ikke landet gått rundt....)

Anonymous poster hash: c3c2d...064
  • Liker 1
Skrevet (endret)

TS igjen:-) her var det mange oppløftende svar- tusen takk:-) oppdretteren som ikke ville ha solgt til oss: hvilken rase er du oppdretter av? Vi tenker en spanieltype eller en flatcoat, vi ser for oss en som vil være aktiv med oss samtidig som den er håndterbar for jentene våre. Jeg traff forøvrig en kar i skogen nå som jeg pleier å møte på når jeg er ute og løper,,, jeg spurte hvor han hadde gjort av retriveren sin og han svarte; nei hun gidder ikke være med å løpe når det regner, da blir hun heller hjemme under pleddet:-)

Jeg ville ikke anbefalt en flatcoat med mindre dere er strenge. Mamma og pappa fikk nettopp en liten flat, og var den roligste av flere valper; Den er helt crazy. Ja, de har god skikk på den lille valpen, men det er helt sinnsykt hvor mye energi disse hundene har. Personlig ville jeg gått for en Golden eller Labrador. Vår/min gamle golden var full av energi når vi gikk på tur og la seg for å sove, kose resten av tiden. Jeg kan ikke telle hvor mange sår og blåmerker jeg har etter en uke hjemme ved flaten.

Det skal sies at vi har god erfaring med hunder, både golden, lab og dog canario og det enkleste og beste for en "nybegynner" familie er absolutt golden/lab når det kommer til retriever rasene. Ikke ta meg feil, den lille valpen vi har nå er utrolig søt, men det krever mye, mye, mye arbeid.

Endret av dillyduzit
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips! Det skal vi ta med oss- i første omgang leser vi oss opp på alle rasene, vi har ikke hatt hund før siden vi har valgt å vente til jentene våre blir mer sitt ansvar bevisst og kan ta mer del i hundeholdet😊vi jobber som advokater begge to og kan ikke ta med hund på jobb da vi ikke er privatpraktiserende , men nå kommer jo jentene hjem fra skolen ca kl 15 og er helt klare på at de skal gå tur.jeg løper hver morgen før jobb og mannen min løper på kvelden, så hunden vil få mye trim og veldig mye kos!

AnonymBruker
Skrevet

Ville heller gått for en voksen omplasseringhund i deres tilfelle.

Anonymous poster hash: 42906...2fa
Skrevet

Klart dere kan ha hund !

- det høres ut som om dette er gjennomtenkt fra deres side, og dere kommer nok til å bli gode hundeeiere :-)

Tenk nøye igjennom valg av rase, og evnt lån en hund noen dager for å prøve.

-jeg har selv en cocker spaniel som er hjemme hele arbeidsdagen, noe som fungerer helt fint. Jeg har mulighet til å ha han med på jobb, men han slår seg mer til ro hjemme enn på jobb.

Vi går en del tur og er i hundepark, og har også inngjerdet hage han er i.

Han er en rolig og harmonert hund som virker å ha ett supert hundeliv - til tross for hjemme-alene tilværelse :-)

Lykke til !

Skrevet

Jeg ville ikke anbefalt en flatcoat med mindre dere er strenge. Mamma og pappa fikk nettopp en liten flat, og var den roligste av flere valper; Den er helt crazy. Ja, de har god skikk på den lille valpen, men det er helt sinnsykt hvor mye energi disse hundene har. Personlig ville jeg gått for en Golden eller Labrador. Vår/min gamle golden var full av energi når vi gikk på tur og la seg for å sove, kose resten av tiden. Jeg kan ikke telle hvor mange sår og blåmerker jeg har etter en uke hjemme ved flaten.

Det skal sies at vi har god erfaring med hunder, både golden, lab og dog canario og det enkleste og beste for en "nybegynner" familie er absolutt golden/lab når det kommer til retriever rasene. Ikke ta meg feil, den lille valpen vi har nå er utrolig søt, men det krever mye, mye, mye arbeid.

Mens vi har hatt flat og det var verdens snilleste og beste hund! Godtok alt vi ungene gjorde :)

Skrevet

Mens vi har hatt flat og det var verdens snilleste og beste hund! Godtok alt vi ungene gjorde :)

Ser man det! Var hjemmom en liten tur nå, vips så tisset hun inne to ganger og beit meg i hår og armer :fnise: Du har ikke noen tips som jeg kan komme med da? Hun er som regel veldig renslig og vi mistenker øret hun fikk..

Men der ser du TS, en kan ha flat og de er forskjellige!

Skrevet

Har gått tur med hund etter skolen fra jeg var 9 år gammel, og hadde alt av ansvar for den inntil foreldrene mine kom hjem fra jobb :) Da snakker vi alt fra at den hadde gjort fra seg inne, spydd i senga til rasert hele kjøkkenet. Det var selvsagt ikke morsomt hele tiden, men jeg tror jeg pleide å ringe pappa og spørre hva jeg skulle gjøre i de ulike tilfellene og det gikk nå bra. Alltid. Jentene deres kan få mye ansvar, og glede :) Det er bare å fortelle dem hva de skal gjøre i ulike situasjoner som kan oppstå.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...