AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #1 Skrevet 11. mai 2014 Har en jente på 12 mnd som aldri klarer å sove til hun er uthvilt. Dagduppene varer alt fra 20-60 minutter og det går ikke mer enn 3 timer så begynner hun å gni seg i øynene igjen. På natta sover hun fra kl 19-05:30. Hun sover som regel to dupper på dagtid, den første på 60 min og den andre på 30 minutter, sjelden noe søvn etter kl 14. Blir ikke bhg-start før i august, av og til lurer jeg på om det er det eneste som kan slite henne nok ut på dagtid... Hun sover jo 12 timer i døgnet, noe som er normalt, men skulle så gjerne ha kutta ut hele den dagsøvnen, blir bare tull... Anonymous poster hash: e66b9...dee
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #2 Skrevet 11. mai 2014 Som i dag så våknet hun kl 05:15. Løp inn og henta henne for at hun ikke skulle vekke storebror som ligger vegg i vegg. Så sov hun fra kl 08-09, og fra kl 13:30-13. Nå er hun stup overtrøtt igjen... Aargh, blir liksom aldri ferdig med babytida og innkjørt i rutiner med hun her... Storebror slutta å sove på dagtid rundt 12 mnd alder og det var bare så mye lettere, men det klarer ikke hun her... TS Anonymous poster hash: 7c448...055
Vera Vinge Skrevet 11. mai 2014 #3 Skrevet 11. mai 2014 Men jeg skjønner ikke - hvorfor vil du at hun skal slutte å sove på dagtid hvis hun aldri virker uthvilt? 4
Novemberellie Skrevet 11. mai 2014 #4 Skrevet 11. mai 2014 Sikker på at hun er helt klar for å stå opp kl. 05, da? Mi "våkner" også ofte litt i 06-tida, strekker på seg, kikker litt rundt og sparker av dyne, men da tar jeg henne alltid opp i min seng, legger meg på sidne og legger liksom hodet hennes i halsgropa mi og hun sovner igjen med en eneste gang. Så våkner hun ikke igjen før mellom 09 og 10 en gang.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #5 Skrevet 11. mai 2014 Men jeg skjønner ikke - hvorfor vil du at hun skal slutte å sove på dagtid hvis hun aldri virker uthvilt? Nei jeg vil jo ikke at hun skal slutte å sove på dagtid, men jeg vil at hun skal sove lenge nok til at dagduppene ikke bare er til bryderi. Nå så virker hun jo nesten bare like trøtt når hun våkner igjen. Anonymous poster hash: 7c448...055
isbiten. Skrevet 11. mai 2014 #6 Skrevet 11. mai 2014 Det er helt normalt at unger på 12 mnd sover på dagtid. Ikke noe du skal bli sur på lille jenta di for. 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #7 Skrevet 11. mai 2014 Sikker på at hun er helt klar for å stå opp kl. 05, da? Mi "våkner" også ofte litt i 06-tida, strekker på seg, kikker litt rundt og sparker av dyne, men da tar jeg henne alltid opp i min seng, legger meg på sidne og legger liksom hodet hennes i halsgropa mi og hun sovner igjen med en eneste gang. Så våkner hun ikke igjen før mellom 09 og 10 en gang. Hun virker jo litt uopplagt, men hun blir bare mer gira og begynner å krabbe rundt og kaste seg hit og dit når vi tar henne over i foreldresenga. Så det funker dessverre ikke TS Anonymous poster hash: 7c448...055
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #8 Skrevet 11. mai 2014 Det er helt normalt at unger på 12 mnd sover på dagtid. Ikke noe du skal bli sur på lille jenta di for. Nei jeg er jo ikke sur på henne, men syns det er dumt at hun ikke kan sove til hun blir uthvilt. Det å måtte duppe flere ganger på dagtid når hun er over året er veldig slitsomt og begrenser dagene våre veldig. TS Anonymous poster hash: 7c448...055
Ultiva Skrevet 11. mai 2014 #9 Skrevet 11. mai 2014 Har du prøvd å holde henne våken til lengre enn kl 09? Om du klarer å holde henne våken f eks til kl 11 så kanskje hun sover 2 timer og våkner uthvilt. 1
mara2012 Skrevet 11. mai 2014 #10 Skrevet 11. mai 2014 Når jenta mi var så liten, våknet hun også tidlig noen ganger, men da tok jeg henne opp i senga mi å sov noen timer til. Noen ganger er det nok.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #11 Skrevet 11. mai 2014 Når jenta mi var så liten, våknet hun også tidlig noen ganger, men da tok jeg henne opp i senga mi å sov noen timer til. Noen ganger er det nok. Det hjelper som sagt ikke, har prøvd det ut mange, mange ganger. Fungerer fint på storebror på 3 men altså ikke på henne. Men flott at det funker for dere, ingenting er bedre eller koseligere TS Anonymous poster hash: 7c448...055
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #12 Skrevet 11. mai 2014 Har du prøvd å holde henne våken til lengre enn kl 09? Om du klarer å holde henne våken f eks til kl 11 så kanskje hun sover 2 timer og våkner uthvilt. Dessverre så sovner hun i bilen når jeg skal levere storebror i barnehagen. TS Anonymous poster hash: 7c448...055
Bachata Skrevet 11. mai 2014 #13 Skrevet 11. mai 2014 Jeg henger meg på den om du kan utsette første duppen til i ellevetiden? Vår var også tullete med søvn før, men i barnehagen la de ham ikke før elleve, og det funker nå helt fint hjemme og i bhg. Og ja, da må du aktivisere og distrahere når kl nærmer seg ni, gå ut, gjør ting. Det måtte vi en god stund.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #14 Skrevet 11. mai 2014 Jeg henger meg på den om du kan utsette første duppen til i ellevetiden? Vår var også tullete med søvn før, men i barnehagen la de ham ikke før elleve, og det funker nå helt fint hjemme og i bhg. Og ja, da må du aktivisere og distrahere når kl nærmer seg ni, gå ut, gjør ting. Det måtte vi en god stund. Ja det er nok nøkkelen. Utfordrende da jeg leverer storebror i bhg kl 09 men får finne på noe lurt TS Anonymous poster hash: 7c448...055 2
Ciara Skrevet 11. mai 2014 #15 Skrevet 11. mai 2014 Jeg tror også på å utsette sovingen. Jeg har en på 1,5 år som sover fra 12-14, men han gnir seg også i øynene rundt ni, og kan bli litt grinete da. Foreldrene mine passet ham en lørdag, og da ba jeg dem ikke legge ham før tolv selv om det kan virke litt rart. Men jo da, de la ham ni - "han var jo så trøtt!" - og hadde hatt søvnsurr hele dagen, da ble det bare flere korte dupper og ungen var survete. Om morgenen: Begge mine våkner i blant rundt fem og jeg hører de småskravler litt på rommene sine. Jeg tror det er vanlig å sove lett da. Hvis jenta de bare skravler eller småsutrer ville jeg forsøkt å la henne ligge litt for å se om hun sovner igjen (storesøsken sover heldigvis ofte tyngre enn med tror!). Gråter hun skikkelig må hun selvsagt tas opp. Men kanskje hun vil sove litt lenger om morgenen når dagsøvnen blir bedre. Lykke til, håper det ordner seg for dere!
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #16 Skrevet 11. mai 2014 Ja det er nok nøkkelen. Utfordrende da jeg leverer storebror i bhg kl 09 men får finne på noe lurt TS Anonymous poster hash: 7c448...055 Da får du levere eldstemann tidligere, slik at dere er hjemme igjen i god tid før kl 9. Anonymous poster hash: 53f16...69e 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #17 Skrevet 11. mai 2014 Hun virker jo litt uopplagt, men hun blir bare mer gira og begynner å krabbe rundt og kaste seg hit og dit når vi tar henne over i foreldresenga. Så det funker dessverre ikke TS Anonymous poster hash: 7c448...055 La henne være i sin egen seng, uten å få oppmerksomhet. Dersom hun sover på deres soverom er det på tide med eget soverom, evt at hun flytter inn til storebror. Anonymous poster hash: 53f16...69e
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #18 Skrevet 11. mai 2014 La henne være i sin egen seng, uten å få oppmerksomhet. Dersom hun sover på deres soverom er det på tide med eget soverom, evt at hun flytter inn til storebror. Anonymous poster hash: 53f16...69e Hun sover på eget soverom, men vi bor dessverre i et lytt hus slik at hun vekker storebroren straks hun begynner å rope etter oss. Så det fører jo dessverre til at han også gjerne vil opp kl 05:30, noe som gir en dødssliten bhg-unge.. TS Anonymous poster hash: 7c448...055
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #19 Skrevet 11. mai 2014 Da får du levere eldstemann tidligere, slik at dere er hjemme igjen i god tid før kl 9. Anonymous poster hash: 53f16...69e Har ikke lyst til å gi ham lengre bhg-dager enn nødvendig, han har nettop psluttet med dagsoving selv og er allerede sliten nok ved henting kl 15:30. Men tusen takk for godt forslag. TS Anonymous poster hash: 7c448...055
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #20 Skrevet 11. mai 2014 Har ikke lyst til å gi ham lengre bhg-dager enn nødvendig, han har nettop psluttet med dagsoving selv og er allerede sliten nok ved henting kl 15:30. Men tusen takk for godt forslag. TS Anonymous poster hash: 7c448...055 Han sluttet med dagsoving hjemme ved 12 mnd alder, men i bhg har han altså sovet en time på dagtid helt frem til nå. TS Anonymous poster hash: 7c448...055
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå