Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Toppris
Skrevet

Jeg har lyst til å prøve crossfit. Jeg er ganske nybegynner på vektløfting, er ganske svak, så klarer ikke løfte så tungt (enda). De sier jo at crossfit passer for alle, men er så redd for at jeg ikke skal få til noe, hehe.

Jeg lurer på hva slags erfaringer dere har med crossfit? Og hva Gjør man, er det bare vektløfting? Har prøvd å Google litt, men blir ikke noe klokere. Og Er de snille med nybegynnere, eller er det rett på hardkjøring til du ligger på gulvet og griner? Jeg vet jo at man må presse seg selv, og det Gjør jeg med de få vektene jeg klarer. Man må jo begynne et sted :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

crossfit er ikke bare vektløfting, det er bla kondisjon, balanse, fleksibilitet , spenst også. De er flinke å tilrettelegge for nybegynnere, alle øvelser kan skaleres slik at de passer de fleste:) Det finne ofte nybegynnerkurs for å lære rett teknikk og egne nybegynnertimer slik at man ikke føler seg helt utenfor i starten.

AnonymBruker
Skrevet

Man må lære seg øvelsene først før man kan bli med på crossfit, siden alt går i ganske høyt tempo. Dette gjør man på et introkurs alle må ha.

Det er gøy og man lærer å pushe seg selv.

Anonymous poster hash: 1d6e9...d20
Gjest Tingelinling
Skrevet

Der jeg trener er det ofte veldig vanlige øvelser på cross-fit-timene; knebøy, utfall, burpees (?), armhevinger, planken, båten. Instruktøren starter timen med å vise hvordan øvelsene skal utføres. Første runden er testrunde og så kommer det en runde med jobbing.

Bare å prøve en time!

Skrevet

Jeg har lyst til å prøve crossfit. Jeg er ganske nybegynner på vektløfting, er ganske svak, så klarer ikke løfte så tungt (enda). De sier jo at crossfit passer for alle, men er så redd for at jeg ikke skal få til noe, hehe.

Jeg lurer på hva slags erfaringer dere har med crossfit? Og hva Gjør man, er det bare vektløfting? Har prøvd å Google litt, men blir ikke noe klokere. Og Er de snille med nybegynnere, eller er det rett på hardkjøring til du ligger på gulvet og griner? Jeg vet jo at man må presse seg selv, og det Gjør jeg med de få vektene jeg klarer. Man må jo begynne et sted :)

Jeg har svært gode erfaringer med crossfit. Treningsformen har sine fordeler og ulemper. Mye avhenger av kvaliteten på trenerne og veldig mye avhenger av at du lar egoet ditt bli igjen hjemme. Mange gutter klarer ikke det og skader seg fordi de bruker for tunge vekter.

Så og si alle crossfitgym (heretter crossfit box, eller bare box) har obligatorisk nybegynnerkurs kalt "on ramp". Dette er ikke for å gjøre deg utlært i øvelsene, men det går gjennom de mest fundamentale teknikkene som kreves for å delta trygt på en time.

Om ingen sier det til deg da så er det alltid viktig å huske: Teknikk kommer før intensitet. Det betyr at vekten må skaleres til det nivået som gjør at du kan opprettholde teknikken selv når du begynner å bli sliten. Et lite teknikktap må uansett forventes når en har høy intensitet, men det er da viktig at man gjør de grepene man kan for å redusere skadepotensiale og risiko.

Dette er ikke noe å være redd for!

Crossfit er "konstant varierte funksjonelle øvelser utført med høy intensitet". Alt inngår. Er det muskelarbeid kan det inkluderes i en økt. Likevel er det noen øvelser som går igjen, uten at jeg skal nevne alle.

Og bare for å ha det sagt med en gang. "Vektløfting" er egentlig navnet på idretten som utøves i OL som består av øvelsene "Rykk" og "støt". Noen ganger kalles det også "olympisk vektløfting" eller bare "oly". Disse øvelsene er med i crossfit også, men det krever en del teknikk før du kan bruke det i en "WOD".

Trening med vekter, eller løfting av vekter blir noen ganger feilaktig kalt vektløfting. Det er altså ikke det samme. Det finnes også en idrett som heter styrkeløft. Den består av øvelsene knebøy, markløft og benkpress. Disse brukes også i crossfit i forskjellige varianter.

Merk at noen øvelser ser du aldri i crossfit. Og det er isolasjonsøvelser. Spesielt bicepscurl. Vi crossfittere pleier også å fleipe med bicepscurl. Det er for bodybuildere som bare er ute etter utseende og ikke funksjon.

Lykke til!

Gjest Toppris
Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar! Det høres veldig gøy ut, spørs om ikke jeg må prøve meg på det altså :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...