Gå til innhold

Vondt i hjertet, jogging farlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har trent nesten hver dag over mange år. Det har gått mest i jogging, den siste tiden bare jogging, men med lav intensitet.

For en stund siden begynte jeg å merke stikking i hjerte. Leste at dette var normalt og ikke farlig. Den senere tiden har jeg derimot merket en annen form for vondt i hjertet, det er akkurat som om jg kan kjenne hjertet og at det er noen på det som gjør vondt. Ikke mye bare litt, men det er skremmende.

Har følt meg mye sliten og sulten den siste tiden. Har lite energi og har blant annet bare ligget på sofaen denne helgen. Hadde tenkt meg en tur eller to ut, men har ikke orket. Har også hatt en ukes treningsfri på grunn av dette og det under:

Sist helg jogget jeg en tur i rolig tempo, synes kondisen var dårlig til å trene hver dag. På slutten av runden er det en oppoverbakke, midt i denne kjente jeg et voldsomt stikk i hjertet. Det gjorde skikkelig vondt! Jeg måtte gå resten av veien hjem ettersom stikkingen kom tilbake hvis jeg begynte å jogge igjen.

Jeg har ikke turt å trene etter dette. Noen som vet hva det kan vær og om det er farlig? Jeg er rett og slett redd for at kroppen er overbelastet, eller er det lite sansynlig? Hva bør jeg gjøre fremover?

Jeg er i slutten av 20 årene, jente, 168 cm, har pleid å veie mellom 47 og 50 kg. Ligger vel på 50 kg nå.

Anonymous poster hash: 98f6d...00a
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tipper du har angst og ikke hjerteproblemer.

Anonymous poster hash: 0045e...1cc

Skrevet

Det er mest sannsynlig ikke farlig, du skal allikevel gå til legen å få det sjekket ut.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du er litt vel streng mot kroppen din. Ta en tur til lege, og lær deg å puste ut og slappe av.

Anonymous poster hash: 0b9eb...dfb
AnonymBruker
Skrevet

Du er undervektig.. Kanskje ta det litt med ro en periode og spise godt?

Anonymous poster hash: 05fad...fe7

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Høres ut som du har kjørt deg litt i grøften.

Ville uansett gått til legen.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Vel, jeg vil nok ikke kalle meg engsteli, har bært over med litt av hvert oppgjennom og har aldri vært til legen. Jeg ville ikke ha skrevt dette her og bedt om innspill dersom det ikke virkelig var noe som føltes galt. Jeg har en veldig stressende jobb i tillegg, så det er jo ikke helt utenkelig at det kan være noe. Enkelte mener også at jeg er på grensen til i tynneste laget, det er klart at slikt kan belaste kroppen. Ville du virkelig selv ha løpt videre om det stakk så mye i hjertet at det er smertefullt å fortsette?

AnonymBruker
Skrevet

Stress, tynn, smerter - klart du skal ta det med ro. Men du skal også til lege.

Anonymous poster hash: 0b9eb...dfb
  • Liker 1
Gjest Blomst83
Skrevet

Ts her.

Vel, jeg vil nok ikke kalle meg engsteli, har bært over med litt av hvert oppgjennom og har aldri vært til legen. Jeg ville ikke ha skrevt dette her og bedt om innspill dersom det ikke virkelig var noe som føltes galt. Jeg har en veldig stressende jobb i tillegg, så det er jo ikke helt utenkelig at det kan være noe. Enkelte mener også at jeg er på grensen til i tynneste laget, det er klart at slikt kan belaste kroppen. Ville du virkelig selv ha løpt videre om det stakk så mye i hjertet at det er smertefullt å fortsette?

Da synes det jeg det er veldig rart at du i tillegg ikke bestiller legetime hvis du er så bekymret.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er rett og slett redd for at kroppen er overbelastet, eller er det lite sansynlig?

Det er absolutt ikke usannsynlig. Du har trent hver dag i mange år og har lav kroppsvekt, det er jo ikke nødvendigvis ideelt (kommer an på hvor mye du spiser, sover og hviler).

Det jeg ville gjort var å tatt en "review" av meg selv og livet mitt, og sjekket at jeg får nok søvn, nok næring og nok hvile, i tillegg til nok mosjon såklart, men det har du jo dekket med treningen din. Verken for mye eller for lite av noe av dette er bra. Dessuten ville jeg kjent etter på om alt var "ok" i livet mitt, eller om jeg hadde noe som tynget jeg måtte ta tak i. I tillegg ville jeg bestilt en legetime, siden du faktisk ikke har vært hos legen på lenge. Personlig hadde jeg ikke gjort det om jeg hadde kjent det samme, da jeg i forbindelse med lungebetennelser og astma fikk tatt EKG en gang, og vet at alt er normalt, samt at det er ekstremt sjeldent unge jenter har hjerteproblemer som de ikke er født med, og det er sjeldent da og. Men det er uansett veldig greit å være bevisst på livet sitt og hva man gjør med kroppen sin. Jeg vet for eksempel at jeg sover for lite, og jobber aktivt med det.

Anonymous poster hash: ccbf5...117

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...