Gå til innhold

Løpeform som ikke blir bedre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begynte med jogging i begynnelsen av september 2013. Begynte å følge et slik nybegynnerprogram, jogge 30 min på 8 uker. Dette gikk fint og hadde ingen problemer med å gjennomføre det, selvom jeg kun kom litt over 4 km på 30 min.

Så økte jeg til å jogge 5 km, brukte vel ca 40 min (begynte med jogging på 8 km/t på mølla)

Mitt første mål var 5 km på under 30 min. Det har jeg klart to ganger bare. Og vil gjerne klare å ligge jevnt i fart på rundt 10 km/t.

Men jeg føler at formen liksom ikke blir bedre nå. Løper noen min på 10, men klarer ikke 30 hele minutter :(

Er litt umotiverende når jeg det ikke blir noen bedring på formen.

Tips?

Anonymous poster hash: c13b3...ad9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Intervaller :) Løp raskt i to minutter, gå eller jogg sakte i ett minutt. Det var det jeg fikk vite da jeg spurte på treningssenteret her av instruktør. Man må få opp pulsen for å øke kondisjonen, og om du ikke har utholdenhet til å løpe lenge nok så ta ut mer kraft på mindre tid om og om igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Intervaller :) Løp raskt i to minutter, gå eller jogg sakte i ett minutt. Det var det jeg fikk vite da jeg spurte på treningssenteret her av instruktør. Man må få opp pulsen for å øke kondisjonen, og om du ikke har utholdenhet til å løpe lenge nok så ta ut mer kraft på mindre tid om og om igjen.

Takk for svar. Man må vel kanskje varme opp en stund før man begynner med intervaller da? Har legger som ikke har vært så glad i øking av intensitet raskt...

AnonymBruker
Skrevet

Løper forresten 5 km 4 dager i uken, burde kanskje legge opp øktene mine litt annerledes?

Skrevet

Ja, varm opp i fem minutter. Jeg varmer opp ved å gå vanlig, så øker jeg tempoet, og etter tre-fire minutter jogger jeg rolig.

Jeg er i grusom form altså, og intervaller var visst redningen når jeg ikke klarte å jogge lenge av gangen ifølge instruktør. Så jeg går mellom intervallene, i rolig fart. Meste jeg har klart er å løpe i ett minutt ;)

Skrevet

Husk at man trenger også rolig grundig bunntrening med lav intensitet, så om målet er noen sinne å løpe litt mer enn 5km, ta gjerne rolige langturer også, gjerne med puls i ca sone3.

Da noen intervalløkter (men husk at intervallene helst burde være litt lange minimum 400 m og gjerne oppimot 1000m) og tempoløp (dvs løpe kortere så fort du kan - noe a la du gjør nå med de 5km løpene dine - der trener du opp kapasitet å tåle en viss belastning).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...