Gå til innhold

Fordeling av huslånet og andre utgifter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten og jeg skal kjøpe hus sammen. Han tjener ca 700000 og jeg 450000. Hva vil være rettferdig eierandel og fordeling av huslånet og alle andre utgifter? Er det vanlig med felles økonomi eller hva er mest rettferdig og ryddig å gjøre det?

Anonymous poster hash: d2dd4...9a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs vel litt hva dere vil. F.eks hvor dyrt huslånet blir, vil du klare å betale 50% av det?

Skrevet

Det er mange måter å gjøre det på. Jeg og samboeren har felles økonomi (vi har barn) og siden vi gikk inn med lik egenkapital eier vi 50/50 selv om vi har tjent ulikt i løpet av årene vi har eid leilighet sammen.

En venninne av meg har også kjøpt leilighet med kjæresten, og det var da første gang de flyttet sammen. De har ikke barn eller planer om det med det første. Mannen hadde en del egenkapital, men kun studielån som inntekt, og venninna mi hadde mindre egenkapital, men full jobb. De har en skriftlig avtale om at han eier mest nå, men hun betaler mest på lånet. Etter et visst antall år vil de eie 50/50.

AnonymBruker
Skrevet

Vi giftet oss før vi kjøpte hus sammen. Ville ikke kjøpt som samboer med skjev økonomi, det er et minefelt.

Anonymous poster hash: bde70...49a

Skrevet

Kjæresten og jeg skal kjøpe hus sammen. Han tjener ca 700000 og jeg 450000. Hva vil være rettferdig eierandel og fordeling av huslånet og alle andre utgifter? Er det vanlig med felles økonomi eller hva er mest rettferdig og ryddig å gjøre det?

Anonymous poster hash: d2dd4...9a8

Vi valgte å skeivdele lånet ut fra lønn, og selvfølgelig også regne ut eierandel ut fra det. Dvs at han eier 60 % og jeg eier 40 %, og alle utgifter til lån og evt oppussing deles 40/60. På denne måten har vi råd til en større og finere leilighet enn vi hadde hatt hvis jeg skulle betalt 50 % av lånet, mens han "får igjen" det ekstra han legger inn nå ved et evt brudd og salg av leiligheten.

Mat og alle andre utgifter deler vi 50/50.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Her har vi gjort det slik at vi betaler inn over 20000,- hver på en felles konto. Fra denne kontoen blir huslån, strøm, barnehage, mat, diesel, forsikringer, sparing til barna og andre faste utgifter/regninger betalt eller automatisk trukket. Vi har regnet ut denne summen som et gjennomsnitt ut i fra hva vi bruker hver mnd på faste utgifter.

Jeg betaler litt mindre inn på felleskontoen (tjener det samme som du), og han litt mer (tjener 100000,- mindre enn din mann).

Denne ordningen fungerer veldig bra!! Man slipper mase om hvem som har betalt hva, hvem sin tur det er til å betale mat/diesel, osv.

De pengene vi har igjen på hver vår lønnskonto etter å ha betalt inn på felleskontoen, er de pengene vi kan bruke på fest/morro, klær og reiser :)

Endret av 83`
AnonymBruker
Skrevet

Omtrent samme inntektsfordeling som oss (dvs hhv ca 600 k for han og 300 k for meg).

Huslån, forsikring på hus/iinnbo og kommunale avgifter betaler vi 50/50 på. Min bil=mine utifter, hans bil = hans utgifter.

Ellers så har vi 70 (meg)/30 (han) fordeling av matutgifter.

Jeg dekker alt av innkjøp til hage og hus (typ blomster, busker, hvitevarer ol), tar hånd om husstell, matlaging osv.

Ferier har vi enten 70 (meg)/30 (han), eller 100% meg fordeling på. Dekker jeg ferien (fly+hotell) så tar han noen resturantregninger, eller gir meg litt penger til å disponere på slikt, og så legger jeg til litt selv... Da blir det kansje en 50/50 fordelling på ekstrautgifter.

Selvfølgelig betaler vi for egne klær/sko/hobbyutgifter ol.

Anonymous poster hash: 86e90...34f
Skrevet

Vi giftet oss før vi kjøpte hus sammen. Ville ikke kjøpt som samboer med skjev økonomi, det er et minefelt.

Anonymous poster hash: bde70...49a

Vi foretrakk også, og syntes det var ryddigst, å dele alt 50/50 da vi kjøpte som samboere. Vi hadde heller ikke felles økonomi før vi giftet oss.

Anbefaler vel å kjøpe en bolig som begge har råd til å eie og betale halvparten på. For alles del. Å skulle kjøpe seg inn "over endel år" medfører kjerne til konflikt ang beregning i det forholdet tar slutt etter bare ett år og det skal selges. Enklere å holde det 50/50 og helt rettferdig så lenge man bare er samboere og ikke gift.

Skrevet

Som flere sier, hvis vi hadde vært samboere og barnløse, ville jeg gått inn for at vi kjøpte en bolig der begge kunne betjene 50%. For å holde det ryddigst mulig og slippe konflikt ved brudd. Det vil jo medføre at den som tjener mest kunne hatt råd til noe større eller flottere, men ved delt økonomi ville jeg nok ikke tatt sjansen på noe annet.

Nå er jeg gift og vi har en drøss unger, så for vår del er alt 50/50 selv om jeg aldri har betalt ned ei krone på huslånet. Jeg bruker hele lønna på familien, det gjør han også, og om jeg betaler barnehage og strøm og han betaler årsavgiften på bilen blir liksom et fett. Men som sagt: hadde vi reelt sett hatt delt økonomi ville jeg vært mer nøye på det.

Skrevet

Jeg må bare skyte inn at det er like ryddig ved et brudd når man har skeivdelt som hvis man eier 50/50, så lenge man har klart definerte eierandeler hele veien og ikke en ordning der man "kjøper seg inn litt etter litt" eller lignende. :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...