Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre med katt som syter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først må jeg bare si beklager hvis jeg er veldig uvitende, jeg har hatt katten i veldig kort tid, aldri hatt katt før (bare hund), og jeg er bare en mellomlanding/fosterhjem til pus får seg nye eiere fordi hun kjenner meg fra før. Hun er 1 år gammel og ikke sterilisert.

Den første tiden gikk det kjempefint å ha henne her, hun var rolig og god og kosete, og tilbringte mesteparten av tiden i fanget mitt eller i det minste i nærheten av meg og virket i det store og hele ganske tilfreds og glad. Men nå de siste dagene har hun blitt helt rabiat. Hun er utrolig rastløs og går bare frem og tilbake hele tiden, klorer på møbler og gjør ALT for å få oppmerksomhet. Jeg prøver å ikke gi henne oppmerksomhet når hun f.eks klorer på møblene, men når hun oppfører seg så snakker jeg masse med henne og koser og ja, i det hele. Jeg prøver også å stimulere henne ved å leke, og har prøvd alt i fra sokker til lekekosing til "mind-games" (sånn, der du gjemmer godbiter) til normale katteleker, men hun er med på morroa i et minutt, og så legger hun seg og ser på at jeg leker ellers så stikker hun bare. Noen ganger når jeg prøver å leke ser hun bare dumt på meg, og 10 min etterpå, DA skal hun leke.

Nå har det blitt enda værre, hun går rundt og mjauer og syter hele tiden, og uansett hva jeg gjør så blir det ikke bra nok. Mistenker at det hun helst vil er å få gå ut siden hun stort sett sitter i vinduskarmen og mjauer, men siden hun har vært her i så kort tid tar jeg ikke sjansen på det. Pluss at jeg har fått høre at det er parringstid, og da kan jeg i allefall ikke slippe henne ut. Mistenker at det er det siste som fører til all sytinga og rastløsheten hennes, men jeg vet ikke så veldig mye om katteadferd at jeg kan si noe sikkert. Nå virker det forsåvidt også som om hun klør helt forferdelig, ligger på gulvet og ruller rundt og rundt, og hvis jeg klør henne på ryggen ned mot halen flater hun helt ut og spreller og herjer (litt sånn som man oppfører seg når man blir klødd på en plass der det har vært et stramt klesplagg. Dere som bruker BH skjønner hva jeg mener)

Jeg har lånt båndet til bikkja til mamma, og skulle få tak i sele sånn at katten i det minste fikk være ut i hagen, men siden jeg har mistanker om løpetid så vet jeg ikke om jeg tar sjansen, da må jeg sitte og passe på hele tiden, og hvor bra det går vet jeg ikke. Da må hun jo hentes inn hver gang jeg skal noe.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, dette er utrolig stressende både for meg og pus. Hun er frustrert fordi hun tror jeg ikke skjønner hva hun vil, og jeg er lei meg fordi jeg ikke får til å hjelpe henne! Noen tips? Vær så snill..
(hun skal steriliseres i neste uke, om vi ikke har løpt på veggen begge to innen den tid)

Anonymous poster hash: 85125...11b
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper nok etter at hun blir sterilisert ;) Hun syter etter en herrekatt å kose seg med! :fnise:

Anonymous poster hash: c0952...0da
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Bare løpetiden til jente pusen! :P Kan bli slitsomt til tider. Hjelper med sterlisering ja :smilorange:

Det du kan gjøre i mens, er å prøve å stimulere henne mest mulig. Som du allerede gjør, fortsett med det. Så blir hun iallfall ikke så mye værre :icon_lol:

Endret av LinnèaMariella
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Godt at det bare er noen dager tilpus skal til dyrlegen, i det nye hjemmet er det nemlig en fin hannkatt på toppen av det hele. Innså forresten at når jeg koser henne bak på ryggen mot halen står hun for meg, stakkars lille forvirra kattunge. Ikke rart hun ble sprø av det..

AnonymBruker
Skrevet

Men blør ikke katter når de har løpetid? Pus blør ikke, i allefall som jeg har lagt merke til, hun bare syter og.. plages virker det som. Nå ligger hun i en ball med labbene over ansiktet og sover, endelig. Får nesten vondt av henne fordi jeg ikke kan gjøre noe for å hjelpe. Prøver jo å si at det bare er noen dager igjen så blir det bra igjen, men om hun forstår det er en annen sak..

Skrevet

Katter blør ikke under løpetid slik som tisper gjør. Men fy flate som de gauler!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...