Gå til innhold

Store kaninbur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor får en kjøpt store kaninbur som ikke er så altfor dyre? Har sett en del rundt på de mest vanlige dyrebutikkene på nett, tropehagen, nettdyret og de der. Men jeg syns burene de fører er litt vel små. Ønsker at burene minimum skal være 150 cm langt. Verd å nevne at disse er til innendørsbruk.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Buddy og Tropehagen fører slike bur, er ofte kampanje på de også, er smådyrsdager på buddy i slutten av mai tror jeg det er, da kommer de på tilbud, de er "bare" 120 da, om jeg husker riktig.

Anonymous poster hash: 4f544...2b5
Skrevet

Vil bare forsikre meg om at du vet at kaniner trenger masse mosjon, og ikke har noe å gjøre i bur?

• Liker 2
Skrevet

Vil bare forsikre meg om at du vet at kaniner trenger masse mosjon, og ikke har noe å gjøre i bur?

Ja jeg er fullt klar over det, kaninene får springe rundt i leiligheten det meste av døgnet. Men jeg har to slossere, så de må være løs på skift, derfor egne bur i tillegg til det.

Gjest Evans
Skrevet

Hvis du har mulighet til å bygge er det en mulighet? Vi gjorde det hjemme. Lagde en stor innheining ute med et lite hus som de kunne krype inn i om natta. Vi gravde ned hønsnetting også nede i bakken så reven ikke skulle grave seg inn og la på et tak om natta over innheininga så reven ikke skulle hoppe over.

Skrevet

Buddy og Tropehagen fører slike bur, er ofte kampanje på de også, er smådyrsdager på buddy i slutten av mai tror jeg det er, da kommer de på tilbud, de er "bare" 120 da, om jeg husker riktig.

120 er altfor lite. Har sett på de en del ganger, men det er rett og slett for lite. Har sett på slike 3 ettarsers bur som er 120 da, de kunne vært mer passende. Men så vidt jeg vet føres ikke de i Norge.

Skrevet

Hvis du har mulighet til å bygge er det en mulighet? Vi gjorde det hjemme. Lagde en stor innheining ute med et lite hus som de kunne krype inn i om natta. Vi gravde ned hønsnetting også nede i bakken så reven ikke skulle grave seg inn og la på et tak om natta over innheininga så reven ikke skulle hoppe over.

Har tenkt på det, men er litt usikker på hvordan jeg skal bygge dem for innendørsbruk.

AnonymBruker
Skrevet

120 er altfor lite. Har sett på de en del ganger, men det er rett og slett for lite. Har sett på slike 3 ettarsers bur som er 120 da, de kunne vært mer passende. Men så vidt jeg vet føres ikke de i Norge.

Vår butikk har en haug med ting som kan bestilles inn som det rett og slett ikke er plass til i butikken siden det er seigsolgt. Hør med de om de har mulighet til å ta inn et bur på 150 eller større? Om du har buddy butikk, så spør om rabatt også, vi har lov å gi ca 10-20% rabatt om kunden spør pent.

Skrevet

Ja jeg er fullt klar over det, kaninene får springe rundt i leiligheten det meste av døgnet. Men jeg har to slossere, så de må være løs på skift, derfor egne bur i tillegg til det.

Da ville jeg heller omplassert en av dem. Det er veldig uheldig å ha to konkurrenter boende i samme hjem, de blir stressa og i verste fall syke av det.

Jeg har ikke bur til kaninen i det hele tatt, de lærer jo så fort å bli stuerene! Har dokasse med høy og tørrfor, og vannskåla deles med katt og hund. Heldigvis er det fler og fler som innser at det er like unaturlig for kaniner å sitte i bur som katter og hunder.

• Liker 1
Skrevet

Da ville jeg heller omplassert en av dem. Det er veldig uheldig å ha to konkurrenter boende i samme hjem, de blir stressa og i verste fall syke av det.

Det er produksjonsdyr, så omplassering er utelukket. Veldig lite omplasseringsmiljø for slike kaniner. De har ikke stress i kroppen om de er avskilt, det har til og med veterinær bekreftet.

Skrevet

Det er produksjonsdyr, så omplassering er utelukket. Veldig lite omplasseringsmiljø for slike kaniner. De har ikke stress i kroppen om de er avskilt, det har til og med veterinær bekreftet.

Hvis de slåss så fort de kommer sammen blir det jo en veldig økning i stresshormoner av å gå og snuse inn lukta av den andre, i sitt eget territorium. Men løsningen du har er vel bedre enn avliving tross alt.

Skrevet

Hvis de slåss så fort de kommer sammen blir det jo en veldig økning i stresshormoner av å gå og snuse inn lukta av den andre, i sitt eget territorium. Men løsningen du har er vel bedre enn avliving tross alt.

De sloss ikke så ofte egentlig, men ryker i hop av og til, så det er bedre å holde de avskilt for forebygging av skader.

Skrevet

De sloss ikke så ofte egentlig, men ryker i hop av og til, så det er bedre å holde de avskilt for forebygging av skader.

Enda met ot, men sides det høres ut som du bryr deg om dem; er de kastrert? Hvis det er to hanner er det ikke så voldsomt dyrt å få gjort, og kastrater får man nesten alltid til å gå sammen.
Skrevet (endret)

Enda met ot, men sides det høres ut som du bryr deg om dem; er de kastrert? Hvis det er to hanner er det ikke så voldsomt dyrt å få gjort, og kastrater får man nesten alltid til å gå sammen.

Det er en hunn og en hann, helsøsken, og begge er kasterert. Skulle strengt talt ikke vært noe problem med de to sett fra de vilkårene, men det ble det uansett.

EDIT: Må også legge til at jeg har hatt de i 4 år, og det er bare det siste halvåret det har begynt å skrangle mellom dem.

Endret av Fiolinisten
AnonymBruker
Skrevet

Les Den Store Kaninboka, skrevet av Norges fremste kaninekspert. Hun anbefaler kastrering og bonding på nøytrale områder.

Anonymous poster hash: 5ea0a...c84
Skrevet

Les Den Store Kaninboka, skrevet av Norges fremste kaninekspert. Hun anbefaler kastrering og bonding på nøytrale områder.

Anonymous poster hash: 5ea0a...c84

Jeg har lest den boka mange ganger og holder kaninene mine på den måten, det har jeg gjort i mange år allerede. Bur har aldri vært en lettvindt løsning, da jeg til nå aldri har måttet ha bur til mine kaniner verken på de jeg har nå eller alle de jeg har hatt tidligere. Men nå er bur en liten del av døgnet den beste løsningen da ingenting annet har hjulpet. Verken bonding eller kastrerting.

Skrevet

Det er en hunn og en hann, helsøsken, og begge er kasterert. Skulle strengt talt ikke vært noe problem med de to sett fra de vilkårene, men det ble det uansett.

Så dumt! Og litt rart. Det er vel rangordningen deres som har endret seg da. Enten må man bare la dem ordne opp, eller skille dem som du gjør ja. Definitivt ikke alltid en fordel å ha fler kaniner sammen, det er sikkert.

Istedet for bur er kompostelementer bedre syns jeg. Billig og lett å sette opp akkurat som man vil!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...