Aafkerlaget Skrevet 10. mai 2014 #1 Skrevet 10. mai 2014 Hei! Katten vår som er gravid (mest sannsynlig) har ¨symptomene¨ på at det snart nærmer seg en kattefødsel. Men det jeg stusser på er at hun har sikkert gått gravid 45-50 dager av det som er normalt (62-62 dager) Og pattene hennes er store, runde og viss vi klemmer litt på de kommer det melk ut. Det kan lekke melk også. Hun sover stort sett hele tiden, og spiser masse mat. Vi legger også merke til at hun leter etter en trygg og lun plass å ligge å rense seg selv i fred. Magen hennes er ikke særlig stor heller. Noen som kan litt mere om dette enn meg? Vet dere om det snart nærmer seg noe?
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2014 #2 Skrevet 10. mai 2014 Hun blir urolig når det er ferd med å skje noe.
Sapientia Skrevet 11. mai 2014 #3 Skrevet 11. mai 2014 Melka kan komme inn opp til 1 uke før fødsel, tidligere enn dette er svært uvanlig. Fra din beskrivelse tror jeg hun har kommet noe lengre enn du antar. 65 dager er snittlengden på drektighet hos tamkatt, regnet fra første dag paring. Selv har jeg hatt kattunger som ble født fra dag 61 til dag 67 (ulike kull, ikke samme kull) Katten vil finne en beskyttet plass å ha ungene hvis du ikke gir henne en, dog er noen katter fast bestemt på å finne sin egen plass uansett hva man gjør. Helt mot slutten, rett før fødselen setter igang, vil hun være urolig og grave mye på sin utvalgte plass. Oppblokkingstadiet er som regel det samme som en masete katt, hvis hun ikke er av den typen som helst vil være i fred. Noen katter spiser ikke siste døgnet før fødsel mens andre spiser som normalt. Det bør ikke gå særlig mer enn 1 time fra pressveene har startet til første kattunge er ute. Spesielt ikke når du er uerfaren og ikke vet hvordan normalen ser ut og kanskje derfor ikke kjenner igjen tegn på at noe er galt. Katter har noe som heter en slimpropp, denne kan være vanskelig å få med seg. Men gjør du det så vet du fødselen egentlig er igang, selv om pressveene fortsatt kan la vente på seg en del timer. Det er mye jeg kunne skrevet om kattefødsler (og hundefødsler), normalforløp osv. Men da blir det et langt foredrag så du får heller spørre om det er noe mer spesifikt du lurer på. Ellers er det også en del greie beskrivelser og finne på nettet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå