AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #1 Skrevet 10. mai 2014 Jeg og kjæresten har nettopp flyttet sammen. Han har kjøpt leiligheten, og jeg betaler en liten sum til han hver måned. I dag fant jeg noen søøte lys/lamper på en interiørbutikk. Tror de kalles "Cotton-balls". Betalte 299. Kjæresten kom hjem og ble sur. Han mente at lysene var brannfarlige, og ville ikke ha de i leiligheten hans. Jeg tenkte som så at; Butikkene selger jo ikke noe som er brannfarlig, og ble en smule irritert. Han sier at han bestemmer hva som skal inn i leiligheten og ikke, siden det er hans. Er det bare jeg som er urimelig? Vi bor der trossalt begge to, og jeg betaler en sum til han hver måned. Det var kanskje dumt av meg å bare komme hjem med interiør, uten å høre med han. Men tenkte at et par lys gjør da ingenting. Er det ikke feil av han å bruke setningen "Det er min leilighet, derfor bestemmer jeg.?" Anonymous poster hash: af488...63a
Gjest Blomsterert Skrevet 10. mai 2014 #2 Skrevet 10. mai 2014 Det er veldig feil ja. Dere bor tross alt s a m m e n ,selv om han eier leiligheten.
Chia Skrevet 10. mai 2014 #3 Skrevet 10. mai 2014 Det hadde jeg ikke funnet meg i. da hadde jeg flyttet ut igjen også kunne han hatt leiligheten sin for seg selv 17
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2014 #4 Skrevet 10. mai 2014 Det hadde jeg ikke funnet meg i. da hadde jeg flyttet ut igjen også kunne han hatt leiligheten sin for seg selv Samme hadde jeg. 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #5 Skrevet 10. mai 2014 Du betaler leie til ham, og da har du betalt for bruksrett også. Nå sier du ingenting om hvor mye du betaler, men dersom det er latterlig lite bør du kanskje vurdere å betale litt mer sånn at du med rette kan kreve din bruksrett på leiligheten. Det er hans leilighet, og dermed kan du ikke gjøre permanente endringer uten å få tillatelse i forkant (som å male vegger, bytte gulv, skifte dører og den slags), men interiør, skapplass og den slags er like mye ditt som hans så lenge du betaler for det. Evner han ikke å innse det, så er det nok best du flytter ut igjen. Anonymous poster hash: 9f6e4...70a 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #6 Skrevet 10. mai 2014 Jeg hadde flyttet ut til et annet sted der jeg fikk en lav leie, lagt meg opp noen penger selv for senere å kunne finne en egen leilighet, evt. betale meg inn hos ham/en annen. Denne situasjonen er veldig ugunstig. I de tilfellene der det fungerer med slik "asymmetri" er hvis den som sitter på mest kapital er veldig generos og ser på boligen som felles. Men slik tenker ikke han. Jeg tror også det er ugunstig mht. til deres fremtid - du ser på det at dere flytter sammen som et steg mot noe langvarig, han har deg bare som en roommate, som betaler og han kan nyte som sin partner uten forpliktelser overhodet. Anonymous poster hash: cc649...27a 2
Gjest Blyanten Skrevet 10. mai 2014 #7 Skrevet 10. mai 2014 Dere burde skrive samboerkontrakt.. Du betaler for å bo der og da har du like stor rett til å bruke leiligheten som han. Og ha det interiøret du vil ha, innenfor rimelighetens grenser selvsagt, men er litt overreaksjon fra kjæresten din synes jeg. 1
Gjest Snuttepi Skrevet 10. mai 2014 #8 Skrevet 10. mai 2014 Er det ikke bare å slå av lysene når dere ikke er i rommet? Uansett, hvis han kom med den der nå, på grunn av noen lys, da har du ikke hørt det for siste gang. Jeg hadde gitt klar beskjed: enten finner dere noe som er deres sammen, eller så flytter du ut igjen. Å bo i hans hus er vanskelig i lengden, har vært der selv. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #9 Skrevet 10. mai 2014 Enig i det med kontrakt for han høres ut som en fyr som kan finne på å bli vanskelig om det blir slutt mellom dere. Selvfølgelig skal du og få lov til å bestemme hva dere har der. Om de var brannfarlige så hadde de vært ulovlige å selge. Anonymous poster hash: 16eb2...3ad 1
Teeden Skrevet 10. mai 2014 #10 Skrevet 10. mai 2014 Det hadde jeg ikke funnet meg i. da hadde jeg flyttet ut igjen også kunne han hatt leiligheten sin for seg selv Det hadde du da pent måtte finne deg i å gjøre ja. For øvrig, ts - hva i all verden får deg til å tro at butikker ikke selger noe brannfarlig? Du har ingen rett til å ta noe inn i leiligheten hans som han ikke liker.
Gjest RompeRusk Skrevet 10. mai 2014 #11 Skrevet 10. mai 2014 Det hadde du da pent måtte finne deg i å gjøre ja. For øvrig, ts - hva i all verden får deg til å tro at butikker ikke selger noe brannfarlig? Du har ingen rett til å ta noe inn i leiligheten hans som han ikke liker. Feil, så lenge hun betaler leie er det like mye hennes hjem 13
Teeden Skrevet 10. mai 2014 #12 Skrevet 10. mai 2014 Feil, så lenge hun betaler leie er det like mye hennes hjem Hva så? Hvorfor skal hun på død og liv dra noe inn i leiligheten som den andre forakter? Nei, det der hadde jeg ikek funnet meg i. Hun hadde måttet flytte hvis hun ikke klarte å respektere det.
Gjest Lille-pus Skrevet 10. mai 2014 #13 Skrevet 10. mai 2014 Det hadde du da pent måtte finne deg i å gjøre ja. For øvrig, ts - hva i all verden får deg til å tro at butikker ikke selger noe brannfarlig? Du har ingen rett til å ta noe inn i leiligheten hans som han ikke liker. Slaveriet er avskaffet i Norge, unge mann 7
Gjest Malanthor Skrevet 10. mai 2014 #14 Skrevet 10. mai 2014 (endret) Hvis dere først går til det skrittet og flytte sammen burde dere ha en viss harmoni. Virker ikke akkorat som om dere har det når slike ting skjer. kanskje revurdere hele saken? Kommer jo litt anpå hvor mye du betaler, men sånn I utganspunktet hvis du betaler leie for og bo der så har du da visserligen en bruksrett som inbefatter og sette opp en lampe eller to. Endret 10. mai 2014 av Malanthor 5
Teeden Skrevet 10. mai 2014 #15 Skrevet 10. mai 2014 Hvis dere først går til det skrittet og flytte sammen burde dere ha en viss harmoni. Virker ikke akkorat som om dere har det når slike ting skjer. kanskje revurdere hele saken? Kan du være så snill å Google de Cotton ballsene å fortelle meg at han ikke har et jævla godt poeng? 1
Sapientia Skrevet 10. mai 2014 #16 Skrevet 10. mai 2014 Selvsagt skal ikke den ene parten bestemme alt. Er man uenig så får man bytte på og få sin vilje og inngå kompromiss. Noe annet blir bare feil.
Gjest Malanthor Skrevet 10. mai 2014 #17 Skrevet 10. mai 2014 (endret) Kan du være så snill å Google de Cotton ballsene å fortelle meg at han ikke har et jævla godt poeng? Har gjort det. Brannfarlig er de vel neppe. Men rent personlig synes jeg de var stygge som juling. - hvis jeg da så på den riktige typen. Uansett så har smak ingenting med det her og gjøre. Hvis hun betaler leie har hun også bruksrett. Og uavhengig av leieforhold så har de et problem hvis de ikke engang klarer og bli enige om noe så simpelt som et par lamper. Endret 10. mai 2014 av Malanthor 6
Lirael Skrevet 10. mai 2014 #18 Skrevet 10. mai 2014 Dersom dette forholdet blir langvarig, er det ikke særlig lurt av deg å være leietaker i en leilighet han eier. Mange kvinner gjør denne feilen, bare søk på samboerfellen. Det ender med at han betaler lånet på sin leilighet og litt annet, mens du gjerne betaler mer av andre ting som mat og oppussing, og ryker forholdet sitter han med leilighet og du med ingenting. På sikt bør du kjøpe deg inn, selv om du bare kan kjøpe deg inn med en prosentandel. Det er urimelig av han å ikke la deg kjøpe deg inn. Slik som det er nå, så er det faktisk hans leilighet og du leier og bor hos ham. Dermed kan du heller ikke gjøre endringer uten hans tillatelse. For øvrig må du heller ALDRI finne på å være med å betale for oppussing eller vedlikehold av HANS leilighet. Dersom du velger å fortsette som du gjør nå, så må du sørge for at du ikke havner i situasjonen som nevnt over. Hvis det er hans leilighet, så får han dekke utgiftene på den alene, og i tillegg dekke sin halvdel av deres felles utgifter. Så kan du heller spare deg opp penger siden du ikke får investert i bolig. Ikke la ham betale på sine investeringer mens du betaler alle felles bruksutgifter. Det er ikke rettferdig. 3
Chevelle Skrevet 10. mai 2014 #19 Skrevet 10. mai 2014 Har en følelse at han vil bruke argumentet MIN leilighet til mye. Dette er ulempen når man ikke eier sammen, og vedkommende er umoden. 5
Gjest Amberlights Skrevet 10. mai 2014 #20 Skrevet 10. mai 2014 Dere bor jo sammen! Det sier sitt! Dere skal sammen bestemme hvordan leiligheten skal se ut og den ene parten skal ikke bestemme mer enn den andre. At han ikke likte lysene og mente at de er brannfarlige er en ting, men å si "det er min leilighet, jeg bestemmer" er helt feil. Du skal jo få lov til å bli med å dekorere og gjøre det koselig du også, kjøpe ting til leiligheten som du syns ser pent ut. Syns du bør prate litt med han om det, greit at det kanskje virker som en filleting men når alt kommer til alt så er det ikke det. Om han mener det er han som bestemmer alt bare fordi han har kjøpt leiligheten, så kan du fort gå på en smell. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå