AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #1 Skrevet 10. mai 2014 Jeg skal snart til Frankrike på shopping. Sjansen for at jeg finner noe fint er ganske stor, og jeg har planer om en designerveske. Er det slik at man ber om tax refund skjema i butikken, og så er det en egen skranke på flyplassen for dette? Får man refundert landets moms der og da? Meningen er vel så at man skal fortelle detnnår man kommer til Norge, men det erdet vel kikke mange som gjør når det kommer til klær, smykker osv.. Anonymous poster hash: 70935...086
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #2 Skrevet 10. mai 2014 Beklager skrivefeil fra mobilen.. Anonymous poster hash: 70935...086
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #3 Skrevet 10. mai 2014 Og blir dette registrert noe sted, slik at det kan fanges opp at man evt ikke har fortolket varen i Norge? Og at man i etterkant kan få krav om dette? Anonymous poster hash: 70935...086
troikaen Skrevet 10. mai 2014 #4 Skrevet 10. mai 2014 (endret) Du sier i fra i butikken at du ønsker tax free. Kjøper du noe dyrt spør de ofte om du ønsker det på tax free. Da får du et skjema du må gå stemplet (det har vel nå blitt endret til at de scanner det, men går ut på det samme) på flyplassen. Du må så sende denne konvolutten. Veldig enkelt og greit, i allefall på CDG. De har også fått maskiner der som gjør at du kan gjøre hele scanningen/stemplingen selv. Du kan velge om du ønsker pengene på flyplassen eller overført til kontoen din. Velger du å få pengene på flyplassen får du litt mindre enn om du velger å få det ført på kontoen din. Det er nok svært få som fortoller/tenker over at de egentlig skal fortolle det de har kjøpt i utlandet. Endret 10. mai 2014 av troikaen
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #5 Skrevet 10. mai 2014 Man kan også velge å donere pengene bort Anonymous poster hash: e348a...806
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #6 Skrevet 11. mai 2014 Får man tilbake hele landets moms, feks hvis det er 20%? Eller hvor mye blir evt tatt bort i gebyrer osv? Anonymous poster hash: 70935...086
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #7 Skrevet 11. mai 2014 Får man tilbake hele landets moms, feks hvis det er 20%? Eller hvor mye blir evt tatt bort i gebyrer osv? Anonymous poster hash: 70935...086 Du får ikke igjen hele momsen, nei. Det er jo ikke myndighetene som ordner dette for deg, men et privat firma. De største er vel Global Blue, og de skal selvsagt også ha seg betalt for "bryet". Tror muligens du kan finne en oversikt på deres nettsider over hvor mye du får igjen i hvert land.Anonymous poster hash: 8d06e...9ac
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #8 Skrevet 11. mai 2014 Meg rett over her: Jeg sjekket det nå, og ja, du finner oversikten over hvor mye du får igjen på Global Blue sine nettsider. De har faktisk en veldig grei kalkulator, der du legger inn kjøpesummen og landet, så regner den med en gang ut for deg hvor mye du får igjen. (Veldig greit å sjekke på forhånd om det er verdt styret. Jeg synes det ofte er mye mas med å få igjen på tax free (finne tollkontoret på flyplassen, ofte stå i kø der, få kvitteringer stemplet, så finne tax free-kontoret, stå i kø der osv. Ofte er jo disse også langt unna hverandre. Gidder aldri styre med alt dette hvis jeg ikke får igjen mer enn f.eks 2-300 kr.)Anonymous poster hash: 8d06e...9ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå