AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #1 Skrevet 10. mai 2014 Saker som dette: http://www.nrk.no/ostlandssendingen/ludvig-ble-avlivet-1.11709911 får meg til å bli svett, fordi jeg mener at dette er et tilbakevendende problem blant dyrevernere som ikke blir tatt hånd om på en ordentlig måte. Her har man hatt en katt som (om forklaringen til eiere er noenlunde riktig) har gått ute en dag, der en nabo har bestemt seg for at dette er en fortapt hjemløs katt, og blitt tatt med til en dyrevernsorganisasjon der den deretter er blitt avlivet. Satt til side at vi vet lite om forholdene rundt annet enn det som blir fortalt av parter i konflikten (aldri et godt tegn) så synes jeg likevel det er en tendens til noe som jeg synes til stadighet dukker opp blant overivrige dyrevernere, nemlig at de er så hellig overbeviste om at absolutt alle er dyremishandlere etter timesvis foran Pet Rescue på Animal Planet at de begynner å se mishandling overalt. I tillegg liker og deler de all dyremishandling de kan finne på Facebook, og da er det jo vanskelig å ikke få et litt merkelig syn på verden etter hvert. Jeg har venner som har fått katten sin "reddet" flere ganger fordi den her blitt tatt som å være forlatt. Og da snakker vi ikke om en litt skranten utekatt, men en ganske småtjukk velstelt lodden sak som bare har skjønt at hvis man mjauer litt, så får man gjerne kos eller noe godt. For da er det jo åpenbart et eller annet udekket behov hos denne katten, slik at den må reddes. Heldigvis er den godt merket da, men det er jo kjipt når den forsvinner i uker i slengen. Når mener dere at det er OK å blande seg inn i sånne saker? Jeg har en følelse av at det er en del som åpenbart synes det er bedre å blande seg 1000 ganger for mye, enn en halv gang for lite.... Anonymous poster hash: 672c3...1c5 2
Neket Skrevet 11. mai 2014 #2 Skrevet 11. mai 2014 Ut fra artikkelen høres det jo ut som de har gjort et meget slett arbeid. De burde være flaue! Heldigvis virker andre avdelinger mye mer nøye på å spore opp eier, og har oftest en mye høyere terskel for avlivning.
Floskelfrosk Skrevet 11. mai 2014 #3 Skrevet 11. mai 2014 Reagerte på dette. Denne katten har aldri tilhørt DOOA slik jeg har forstått det. "Bjerke Dyreklinikk har fått beskjed av Dyrebeskyttelsen om å ikke uttale seg i saken da Ludvig fortsatt tillhører DOOA skriver TV 2.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #4 Skrevet 11. mai 2014 At de ikke har sjekket chip er veldig dårlig. Man at medlemsorganisasjoner av Dyrebeskyttelsen Norge avliver dyr over en lav sko, er ikke noe nytt. Det trenger ikke være noe galt med katten, en brukket tann eller lignende. I årsberetningen dor Dyrebeskyttelsen Oslo og Akershus (DOOA) i 2013 står som følger: Av 467 katter som ble tatt inn, ble kun 135 omplassert. Hele 268 katter ble avlivet! Det er en av grunnene til at mange lokalforeninger har gått ut av dyrebeskyttelsen Norge, og heller praktiserer en "no-kill" policy, der man forsøker behandling om mulig, og ikke avliver dyr som kan leve godt. Anonymous poster hash: edb3c...fa3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #5 Skrevet 11. mai 2014 Det må jo være forskjell på avdelingene. Her hos oss synes jeg de holder i live for mange, til tider - hver gang de får inn en skadet/syk katt så legges det ut på Facebook for å samle inn penger til akkurat den behandlingen. Og det er jo bra, men en del av de kattene ville jeg ha avlivet av dyrevelferdsmessige grunner. Hvis forhastet avliving er et problem burde de ta seg en prat med vår avdeling og lære av dem. Anonymous poster hash: 00ecb...811
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå