Gå til innhold

Gastric Bypass VS Gastric Sleeve

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen med egne erfaringer eller kjenner noen som har det som vil fortelle litt om "Pros and Cons" angående disse operasjonene?

Har ei venninne som er i sterk tvil angående hva hun skal velge, da bypass er mest kjent og tryggest men samtidig skal visstnok kirurgene prøve å gå vekk fra bypass fordi de mener sleeve er en bedre egnet metode.

Innspill settes pris på :)

Anonymous poster hash: b313f...f8c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er tryggest og sunnest å bare spise mindre mat (noe man må i alle fall).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gastric bypass er ca gastric sleeve pluss at de fjerner noen meter med tarm. Gastric bypass er en veldig dårlig idé. Ja, de kan vise til gode vektresultater, men til hvilken pris? Jeg ville heller vært overvektig resten av livet mitt enn å slite med å få i meg nok vitaminer og mineraler resten av livet mitt. Det er mange bakdeler med vektoperasjon. Les på vektoperasjon.no. Det beste er skikkelig mat kombinert med trening.

Anonymous poster hash: 50cc2...262
  • Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet

Det er lett for at sånne diskusjoner fort blir en "for og mot" diskusjon, når det ikke er det som er spørsmålet fra ts. Jeg tror at man ikke kommer unna akkurat den. Fedmeoperasjoner er omstridt og sees på som noe negativt hos veldig mange.

Når det er sagt så syns jeg det er rart at så veldig få vil starte tråder med "Livsstilsendring vs fedmeoperasjon", kontra typer som denne tråden. På fb sidene til Landsforeningen for overvektige er det mye snakk om fedmeoperasjoner og lite snakke om kosthold og livsstil.

Etter flere år med fedmeoperasjoner er det endelig kommet resultater fra undersøkelser om livet etter fedmeoperasjoner. Disse viser klart følgende:

Fedmeopererte har dårligere kosthold enn dem som foretok livsstilsendring.

Fedmeopererte er i mindre fysisk aktivitet enn dem som foretok livsstilsendring.

Fedmeopererte gikk mer ned i vekt enn dem med livsstilsendring. 30% vs 8 %.

Les mer her: http://www.forskning.no/artikler/2013/desember/374154 og http://www.forskning.no/artikler/2012/november/340355

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...