AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #21 Skrevet 10. mai 2014 ja spissen var brukt bare en time før jeg stakk meg på den. tenkte å ringe legevakten å høre, men ville ikke virke for ''overdramatisk'' Du er ikke overdrm,atisk, tvert i mot. Det er potensielt livsfarlig å stikke seg på en brukt nål. Så gjør noe!Anonymous poster hash: 157bd...a9b 1
Tibbie Skrevet 10. mai 2014 #22 Skrevet 10. mai 2014 Da jeg jobbet på politihuset og av den grunn fort kunne støte på en sprøytespiss i celle-området, måtte jeg ta vaksiner (tror det var hepatitt-vaksine) før tok jobben. Har du gjort det? I så fall tror jeg du er trygg
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #23 Skrevet 10. mai 2014 Jeg snakket med en annen ''overordre'' her, og hun sa at pasienten ikke har noe form for heppatitt eller noe. og at det ikke var noe vits å kontakte legevakten. Jeg hadde kontaktet legevakten. Ikke tro at de tester så aktivt for hepatitt og hiv. Det skal også levere avviksmelding. Du må ikke la være å få vaksine. Du risikerer å bli hepatitt-smittet og få ødelagt lever, dø av leversvikt og i tillegg til å bli smittebærer resten av livet, sånn at du ikke kan ha et sexliv. Anonymous poster hash: 157bd...a9b 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #25 Skrevet 10. mai 2014 Jeg snakket med en annen ''overordre'' her, og hun sa at pasienten ikke har noe form for heppatitt eller noe. og at det ikke var noe vits å kontakte legevakten. Feil svar! Du kontakter legevakt og får tatt såkalt "nullprøve" så raskt som mulig. Bor du på et sted hvor der er sykehus, så kan du oppsøke akuttmottaket og få det gjort der. Deretter tar du kontakt med overordnet på mandag og får vite hva du skal gjøre videre. Det bør tas prøve også av brukeren allerede på mandag, for å få vite hvordan det står til med denne (hepatitt/HIV). Ingen vet om denne har smitte fra før, hvis det ikke er tatt prøver tidligere. Du skal følges opp med nye blodprøver etter tre og seks måneder, og avhengig av brukerens blodprøvesvar, kan det være at du skal vaksineres snarlig. Anonymous poster hash: f1760...b38 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #26 Skrevet 10. mai 2014 Her var det mye rare svar gitt... Syns det er veldig merkelig at dere ikke har rutine for dette på jobb? Jobber både på akuttmottak og legevakt, og der er helt klare rutiner på hva man gjør ved stikkskade. Kontakt legevakten og hør med dem, det er ikke bare å møte opp på sykehuset som noen skriver her, man må evt henvises videre. Se for øvrig her http://www.lvh.no/skader/saarskader/spesielle_saarskader/stikkuhell_paa_sproeyte og http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6493&Main_6157=6287:0:25,5499&MainContent_6287=6493:0:25,6832&Content_6493=6441:82638::0:6446:16:::0:0 For å berolige deg så er det ganske vanlig å stikke seg, og til dags dato har jeg aldri hørt om noen som her blitt smittet, så risikoen er ikke så stor. Anonymous poster hash: 998ff...e23 3
skruf Skrevet 10. mai 2014 #27 Skrevet 10. mai 2014 Nå har jeg ikke lest hele tråden her, men svarer av egen erfaring. Alle arbeidsplasser skal ha regime på dette. Så du bør henvende deg til sjefen din. Var ute for det samme selv, og jeg måtte ta HIV og hepatittprøver i etterkant. Dette var da en ganske så uskyldig pasient som mest sannsynlig ikke hadde smittsomme blodsykdommer. Selv om pasienten virker aldri så uskyldig og "mest sannsynlig ikke har HIV eller hepatitt" så skal prøver bli tatt.
Sugerøret Skrevet 10. mai 2014 #28 Skrevet 10. mai 2014 Rart at du/dere ikke har en rutine på hva som skal gjøres, OM noen stikker seg.. Historien din skurrer pga det.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #29 Skrevet 10. mai 2014 Det skal det være rutine på, og jeg er ganske sikker på at du bør melde arbeidsplassen din inn til et eller annet helsetilsyn eller Arbeidstilsynet (sorry, ikke mitt felt) hvis ikke dette er på plass. Det går på grunnleggende sikkerhet i jobben, og for helsepersonell er dette like viktig som brannrutiner. På min gamle jobb (akuttmottak) ble sykepleierne sendt rett opp til laben hvis de stakk seg på en sprøyte, dette gjaldt også når de kom borti en sprøyte som var gitt til en ung norsk streit jente som ikke engang var under mikroskopisk mistanke for HIV. Det var ikke meningen man skulle sitte og spekulere i hvorvidt det var en risiko, man skulle ikke se an pasienten og ikke vente noen dager eller gjøre ferdig skiftet, men rett opp for å få det unnagjort. Anonymous poster hash: 7fd45...a37
LukaFrost Skrevet 11. mai 2014 #30 Skrevet 11. mai 2014 Du har en jobb der du håndterer brukte sprøyter og ikke kjenner til rutiner på hva du skal gjøre om du stikker deg på en brukt sprøyte? !
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #31 Skrevet 11. mai 2014 Den arbeidsplassen høres ut som et høl. Null rutiner på slike hendelser, sjef som ikke tar telefonen og overordnede som sier det ikke er noe vits i å kontakte legevakt? Håper du snart finner deg en annen jobb, og at arbeidstilsynet gir dem ei skrape. Sånn skal det ikke være. Der jeg har jobbet og hvor dette er en reell risiko har det alltid hengt informasjonsplakater godt synlig på veggen om hva som skal gjøres. Anonymous poster hash: b7c5f...e76 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #32 Skrevet 11. mai 2014 Dere har vel rutiner for alt som kan skje? Vi har flere rutinepermer, der står blandt annet hva vi må gjøre om vi stikker oss på en brukt sprøyte. Anonymous poster hash: c17c6...4a8
nord1991 Skrevet 11. mai 2014 Forfatter #33 Skrevet 11. mai 2014 bladde meg gjennom kvalitetslosen (på datan) nå idag på jobb, måtte lete sinnsykt lenge og tilslutt fant jeg rutiner ved stikk. Har helt ærlig ikke tenkt på det, og jeg har jobbet her i 3 år å ikke hørt noe snakk i det fra sjefen eller noe. Nå skal det sies at sjefen er et rævhull. TS
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #34 Skrevet 11. mai 2014 bladde meg gjennom kvalitetslosen (på datan) nå idag på jobb, måtte lete sinnsykt lenge og tilslutt fant jeg rutiner ved stikk. Har helt ærlig ikke tenkt på det, og jeg har jobbet her i 3 år å ikke hørt noe snakk i det fra sjefen eller noe. Nå skal det sies at sjefen er et rævhull. TS Du må vaksinere deg med en gang, om du skal hindre hepatitt-B smitte. Ville selv søkt lege, ikke ventet på at sjefen tar ansvar (det ville jeg heller laget et etterspill av). Anonymous poster hash: 157bd...a9b
Brunhilde Skrevet 11. mai 2014 #35 Skrevet 11. mai 2014 bladde meg gjennom kvalitetslosen (på datan) nå idag på jobb, måtte lete sinnsykt lenge og tilslutt fant jeg rutiner ved stikk. Har helt ærlig ikke tenkt på det, og jeg har jobbet her i 3 år å ikke hørt noe snakk i det fra sjefen eller noe. Nå skal det sies at sjefen er et rævhull. TS Du har ansvar for å sette deg inn i arbeidsplassens skkerhetsrutiner og for å følge dem. Mulig av sjefen er et "rævhull", men du har forsømt dine plikter som arbeidstaker. Du kan lese mer om rettigheter og plikter her. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #36 Skrevet 11. mai 2014 bladde meg gjennom kvalitetslosen (på datan) nå idag på jobb, måtte lete sinnsykt lenge og tilslutt fant jeg rutiner ved stikk. Har helt ærlig ikke tenkt på det, og jeg har jobbet her i 3 år å ikke hørt noe snakk i det fra sjefen eller noe. Nå skal det sies at sjefen er et rævhull. TS Print det ut, få det laminert og heng det på veggen i tilfelle noen andre skulle stikke seg. Anonymous poster hash: b7c5f...e76
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå