Gå til innhold

Stakk meg på en brukt sprøytespiss på jobb, hva gjør jeg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Klarte akkurat å stikke meg i tommelen med en brukt spiss som var brukt av en av brukerne her jeg jobber. hva gjør jeg? er det farlig? begynte å blø. Spissen var en sånn man stikker i fingeren for å måle blodsukkeret. IIIiiik

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet du om brukeren har hiv?

Anonymous poster hash: 3c407...379
AnonymBruker
Skrevet

Da kontakter du sjefen din, jeg er helt sikker på at dere har en rutine for slike ting.

Anonymous poster hash: b5035...ea1
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du jobber et sted, der det er brukere og sprøyter. Da vet du vel svaret selv?

Anonymous poster hash: 4f42f...58d
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har dere ikke fått rutiner på hva dere skal gjøre om noe sånt skjer? Dette burde du vite.

Anonymous poster hash: 328c8...8fb
  • Liker 6
Skrevet

nei tror ikke han har hiv. Jeg vet ikke svaret selv, for vi har ikke fått noe opplæring på det. Å hadde jeg visst det så hadde jeg vel ikke sport her..

AnonymBruker
Skrevet

nei tror ikke han har hiv. Jeg vet ikke svaret selv, for vi har ikke fått noe opplæring på det. Å hadde jeg visst det så hadde jeg vel ikke sport her..

Ah, sånn ja. Men spør sjefen din. Eller kanskje legen din? :hug:

Anonymous poster hash: 4f42f...58d

Skrevet

ja kan jo ringe legen på mandag. sjefen tar ikke telefon i helgen så...

Gjest Jørild
Skrevet

Vask, sprit og få noen sprøyter. Blodprøver i ett år.

Dere skal ha rutiner på dette! Kontakt sjefen din!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du tar kontakt med fastlegen eller legevakten. Er sprøyta nylig brukt så får du spesiell oppfølging.
Jobben din burde absolutt ha rutiner for den type "uhell". Jeg ville tatt det opp.

Anonymous poster hash: 416bb...7da
  • Liker 2
Skrevet

ja spissen var brukt bare en time før jeg stakk meg på den. tenkte å ringe legevakten å høre, men ville ikke virke for ''overdramatisk'' :P

Gjest Jørild
Skrevet

Ville og ringt legevakten, og ikke ventet til mandag. Og levert avvik på manglende rutiner.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vanlig rutine er å dra på legevakten for å ta blodprøver, deretter to oppfølgingsprøver etter tre og seks mnd. Dette skal gå gjennom HMS tjenesten tror jeg, og alle arbeidsplasser har (skal ihvertfall ha) rutiner for hvordan dette gjennomføres.

Anonymous poster hash: 7a862...a4f
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt klare rutinere på enhver arbeidsplass på hva man gjør i slike tilfeller

Du tar blodprøve av deg pluss pasienten og tester for sykdommer. Og dersom pasienten er kjent HIV+ får du medisiner som minker risikoen for å bli smittet betraktelig. Men sannsynligheten er allerede svimlende liten, så slapp av :)

Anonymous poster hash: d3be8...a70
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da skal du til lege!

Anonymous poster hash: af2be...099
Skrevet (endret)

Jeg tror du troller. Alle som jobber på slike steder vet at når en person stikker seg på en brukt sprøyte feks så er det forholdsregler å ta. Det vet tilogmed jeg som ikke jobber på et slikt sted. Du skal kontakte en overordnet og du skal få medisin og bli tatt blodprøver av. I tillegg skal du inn og ta nye blodprøver etter en viss tid.

Endret av Tris
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

ja kan jo ringe legen på mandag. sjefen tar ikke telefon i helgen så...

Sjefen din tar ikke telefoner helgen? Da har du vel en annen overordnet på arbeidsplassen. Gi beskjed til hvilken som helst av kollegaene dine, så setter de i gang systemet.

En venninne gjorde det samme, hun ble tatt blodprøver av, fikk hepatitt vaksine og måtte til jevnlig kontroll.

Anonymous poster hash: b5035...ea1

Gjest lipgloss
Skrevet

Du må ta en blodprøve 1mnd etter stikket,så en blodprøve 3 mnd etter stikket,prøvene som brukes i dag for å måle hiv virus i blod er meget presise og vil gi et ganske pålitelig svar etter 14 dager,de brukes antigen prøver i dag.Du må bare prøve å slappe av,sannsynlighet for smitte gjennom spiss har ligget i 1 time er utrolig liten,hiv virus er et skrøpelig virus som dør veldig fort utenfor kroppen:))

AnonymBruker
Skrevet

Du må ta hepatitt B vaksine. I tillegg burde de teste brukeren for blodsmitte. Om h*n har hepatitt B/C/D/E kan det hende du må gå på medisiner en periode. Hiv er mye mindre smittsomt enn hepatitt.

Snakk med sjefen eller legevakta.

Anonymous poster hash: 157bd...a9b

Skrevet

Jeg snakket med en annen ''overordre'' her, og hun sa at pasienten ikke har noe form for heppatitt eller noe. og at det ikke var noe vits å kontakte legevakten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...