Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor forskjell er det egentlig mellom økologiske og ikke-økologiske matvarer mtp vitaminer, mineraler etc? Ta bær, f.eks. Jordbær og blåbær er vel sprøytet rimelig mye, og bør kanskje helst unngås? Eller? Noen som forøvrig vet hvor man får tak i økologiske bær (frosne eller ferske)?

Anonymous poster hash: 3c0a3...c35

Videoannonse
Annonse
Gjest Lite nytt
Skrevet

Minimalt i følge forskning

Jeg tror ica har økologisk frosne bær

Skrevet

Det er ikke så stor forskjell på næringsinnholdet i økologisk og ikke-økologisk. Jeg spiser mest økologisk fordi det er miljøvennlig og dyrevennlig, men også fordi sprøytning, kjemikalier og tilsetningsstoffer ikke er bra for kroppen.

• Liker 1
Skrevet

Næringsinnholdet er ikke så stor forskjell, men det er veldig stor forskjell på hvordan kroppen reagerer på økologisk vs ikke økologisk. Det er haugevis med sprøytestoffer og tilsetningsstoffer i vanlig produsert mat, både kjøtt og frukt/grønt. Den økologiske maten er ren og så naturlig som mulig, og ikke minst er økologisk kjøtt og egg mye mer dyrevennlig. Økologisk mat er også mer miljøvennlig generelt :) Det er litt dyrere, men hallo, mat i Norge er så svinebillig at de fleste har råd til å betale litt mer! :)

• Liker 1
Skrevet

De rapportene som finnes skiller heller ikke på kortreist vs. langtransportert. Det finnes andre rapporter som viser at tapet av næringstoffer er større hos produkter som har blitt transportert langt.

Når det gjelder kjøtt, og spesielt fettet i disse økologiske produkter så har de en annen sammensetning enn i kraftfor-produserte dyr. Det er merkelig at rapporten til VKM ikke trekker frem dette i større grad. De kunne også fokusert på restmengden sprøytemidler. Som for så vidt var innenfor de grensene som var satt som trygge, og derfor ikke "verdt" å nevne. I samme åndedrag kan jo man nevne at grenseverdiene har i det siste økt vesentlig. Kanskje for å tilfredsstille industriens økte behov for sprøyting? Det er i hvert fall ikke etter "føre-var-prinsippet" som de flagger så høyt når det gjelder kosttilskudd.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Jeg føler meg alltid bedre etter er måltid med økolgiske matvarer, men om dette skyldes placebo-effekten er jo ikke lett å si.. Uansett føler jeg smaken også er bedre, paprika f.eks smaker jo helt annerledes når den er økolgisk.

Noen som forresten vet hvor man får tak i økologiske varer (spesielt grønnsaker og kjøtt) i Bergen? :)

Skrevet

Takk for svar :) Jeg føler meg alltid bedre etter er måltid med økolgiske matvarer, men om dette skyldes placebo-effekten er jo ikke lett å si.. Uansett føler jeg smaken også er bedre, paprika f.eks smaker jo helt annerledes når den er økolgisk.

Noen som forresten vet hvor man får tak i økologiske varer (spesielt grønnsaker og kjøtt) i Bergen? :)

http://www.renmat.no/okoguide/okoguide-for-hordaland-sogn-og-fjordane.aspx

Gjest Tingelinling
Skrevet

Hos Reindyrka og på Kinsarvik i sentrum.

AnonymBruker
Skrevet

Hos Reindyrka og på Kinsarvik i sentrum.

Takk for svar :) Hva tilbyr de ulike butikken? Hvor er utvalget best av kjøtt/fisk, øko grønt/bær og nøtter, f.eks?

Gjest Tingelinling
Skrevet

Takk for svar :) Hva tilbyr de ulike butikken? Hvor er utvalget best av kjøtt/fisk, øko grønt/bær og nøtter, f.eks?

Jeg er ikke helt sikker på Kinsarvik sitt utvalg på kjøtt, men de er gode på frukt og grønt. På Reindyrka har de også kjøtt og fisk i frysedisken. Enkelte Meny har også kjøtt fra Noregarden, som er økologisk.

Kinsarvik har godt utvalg på nøtter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...