AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #1 Skrevet 10. mai 2014 Etter at jeg begynte å notere på Myfitnesspal har jeg blitt ganske så forvirret, siden "nettokalorier" er et begrep jeg ikke er kjent med. Jeg skjønner begrepet og meningen med det, men jeg skjønner ikke helt bruken av det. Er det slik at "nettokalorier" ikke bør være lavere enn BMR alternativt 1200 kcal? (I så fall bommer jeg stort!) Anonymous poster hash: eadac...86b
Pringle Skrevet 10. mai 2014 #2 Skrevet 10. mai 2014 Jeg har bare droppet den delen - registrerer ikke trening i myfitnesspal og forholder meg bare til kalorier inn. Generelt (tommelfingerregel) er at inntaket ikke bør gå særlig under BMR over lengre tid.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #3 Skrevet 10. mai 2014 Jeg har bare droppet den delen - registrerer ikke trening i myfitnesspal og forholder meg bare til kalorier inn. Generelt (tommelfingerregel) er at inntaket ikke bør gå særlig under BMR over lengre tid. Takk for svar. Jeg vet at tommelfingerregelen er at inntaket ikke bør være særlig under BMR over lengre tid, men spørsmålet for min del blir vel om dette er før eller etter trening. Når jeg spiser og trener som jeg gjør i dag, ser jeg at gjennomsnittlig nettokalorier ligger rundt 1000, og lurer vel egentlig på om jeg burde spise enda mer. Anonymous poster hash: eadac...86b
Pringle Skrevet 10. mai 2014 #4 Skrevet 10. mai 2014 Ja, skjønner det, klarer ikke helt å forklare hva jeg tenker... Håper noen kan svare deg skikkelig. Dette er en ting jeg ikke liker med MFP, men jeg droppet bare å tenke på det fordi jeg følte at jeg ikke trengte å vite noe om det. Jeg har altså ikke satt meg inn i alt. Men noen "detaljer" har jeg plukket opp. Feks, at det er anbefalt å "spise tilbake" halvparten av treningskaloriene. Jeg vet at det heller ikke gir deg svar på spørsmålet ditt, beklager... Jeg har søkt og prøved å sette meg inn i det, men greier det ikke.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #5 Skrevet 10. mai 2014 Ja, skjønner det, klarer ikke helt å forklare hva jeg tenker... Håper noen kan svare deg skikkelig. Dette er en ting jeg ikke liker med MFP, men jeg droppet bare å tenke på det fordi jeg følte at jeg ikke trengte å vite noe om det. Jeg har altså ikke satt meg inn i alt. Men noen "detaljer" har jeg plukket opp. Feks, at det er anbefalt å "spise tilbake" halvparten av treningskaloriene. Jeg vet at det heller ikke gir deg svar på spørsmålet ditt, beklager... Jeg har søkt og prøved å sette meg inn i det, men greier det ikke. Takk, dette er ikke helt greit nei. Men jeg har regnet litt nå, så her tenker jeg litt høyt. Jeg ser helt bort i fra trening i denne utregningen. Jeg har et daglig energiforbruk på ca 1800-2000 kcal om dagen før trening. (I følge alle kalkulatorer, bekreftet av Fitbit). Dette gir et gjennomsnitt på ca 1900 kcal om dagen. 1360 av dette er BMR, noe som tilsier at jeg forbrenner 450-650 kcal om dagen fra vanlige aktiviteter. (Stillesittende jobb, relativt aktiv utenom jobb) Ved vektreduksjon er det anbefalt ca 500 kcal i underskudd pr dag, men ikke under BMR, noe som for meg blir ca 1400 kcal. Hvis jeg gjør som anbefalt, det vil si spiser 1400 kcal, og forbrenner ca 500 kcal på daglige aktiviteter, tilsier dette at jeg får et netto kaloriinntak på 900 kcal. Når jeg ser slik på det, er jo ikke 1000 nettokalorier inkludert treningskalorier lavt i det hele tatt, det er jo over det anbefalte for en vektreduksjon på 0,5 kg i uken. Da er det jo ikke noe rart at jeg nesten ikke går ned i vekt i det hele tatt. Så, i teorien er det slik at det eneste jeg behøver tenke på, er å ikke spise mindre enn 1350-1400 kcal om dagen. Eller tenker jeg helt feil nå? Anonymous poster hash: eadac...86b
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #6 Skrevet 10. mai 2014 . Så, i teorien er det slik at det eneste jeg behøver tenke på, er å ikke spise mindre enn 1350-1400 kcal om dagen. Eller tenker jeg helt feil nå? Anonymous poster hash: eadac...86b Og her glemte jeg et par ord. Så, i teorien er det slik at det eneste jeg behøver tenke på, er å ikke spise mindre enn 1350 og ikke mer enn 1400 kcal om dagen. Anonymous poster hash: eadac...86b
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #7 Skrevet 10. mai 2014 Men jeg har regnet litt nå, så her tenker jeg litt høyt. Jeg ser helt bort i fra trening i denne utregningen. Jeg har et daglig energiforbruk på ca 1800-2000 kcal om dagen før trening. (I følge alle kalkulatorer, bekreftet av Fitbit). Dette gir et gjennomsnitt på ca 1900 kcal om dagen. 1360 av dette er BMR, noe som tilsier at jeg forbrenner 450-650 kcal om dagen fra vanlige aktiviteter. (Stillesittende jobb, relativt aktiv utenom jobb) Ved vektreduksjon er det anbefalt ca 500 kcal i underskudd pr dag, men ikke under BMR, noe som for meg blir ca 1400 kcal. Hvis jeg gjør som anbefalt, det vil si spiser 1400 kcal, og forbrenner ca 500 kcal på daglige aktiviteter, tilsier dette at jeg får et netto kaloriinntak på 900 kcal. Når jeg ser slik på det, er jo ikke 1000 nettokalorier inkludert treningskalorier lavt i det hele tatt, det er jo over det anbefalte for en vektreduksjon på 0,5 kg i uken. Da er det jo ikke noe rart at jeg nesten ikke går ned i vekt i det hele tatt. Så, i teorien er det slik at det eneste jeg behøver tenke på, er å ikke spise mindre enn 1350-1400 kcal om dagen. Eller tenker jeg helt feil nå? Anonymous poster hash: eadac...86b Du tenker feil. Du vet hva BMR er? Det er den energien kroppen bruker på å leve. Altså ligger du i koma, så bruker du BMR. Det tallet som skal treffe 1400 kcal er det du spiser minus trening. Ikke "daglig-aktivitet-trening". Den ligger allerede inne. Du skal legge inn treningsøkter. Og du skal spise ekstra det du trener bort. Altså: En dag du ikke trener, spis 1400 kcal. Kroppen din trenger ca 1900 kcal for å leve uten at du trener (bare de daglige aktivitetene dine) så da er du 500 kcal i underskudd. En dag du forbrenner 500 kcal på trening skal du plusse på 500 kcal og spise 1900 kcal. Kroppen trenger 1900 kcal for å leve og så kan du plusse på 500 kcal for treningen, så kroppen brukte 2400 kcal den dagen. Når du da spiser 1900 kcal så er du altså 500 kcal i underskudd. For å skjøntte nettokcal, så må du tenke økonomi. Se på kcal som inntekt. Og se på trening som skatt. Bruttoinntekt er inntekt før skatt. Nettoinntekt er inntekt etter skatt. Bruttokcal er kcal før trening. Nettokcal er kcal etter at trening er trukket fra, altså mat - trening. Så bruttokcal er hva du faktisk spiser. Nettokcal skal komme ca på målet ditt, ikke bruttokcal. Når det er sagt så må jeg bare også si at kaloritelling er unødvendig for de aller fleste hvis man bare spiser skikkelig mat som gir bedre hormonbalanse. Anonymous poster hash: f2941...686 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #8 Skrevet 10. mai 2014 Når det er sagt så må jeg bare også si at kaloritelling er unødvendig for de aller fleste hvis man bare spiser skikkelig mat som gir bedre hormonbalanse. Anonymous poster hash: f2941...686 Takk for innspillet. Jeg skal se litt nærmere på regnestykket ditt utover kvelden. Når det er sagt, vet du ingenting om meg og mitt kosthold, så dette var en unødvendig kommentar. Anonymous poster hash: eadac...86b
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #9 Skrevet 10. mai 2014 Jeg fant denne, som jeg synes er informativ om dette temaet. De dagene du trener forbrenner du et visst antall kalorier, og da KAN du "spise opp" treningskaloriene, HVIS kroppen har behov for det. Det vil ikke spolere vektnedgangen. MEN det er ikke nødvendig. Hvis du ikke føler for det, er det ingen grunn til å spise mer. Vurder dette selv. Om du trener hardt, vil du nok over tid få behov for noe mer enn ditt daglig anbefalte kalorinivå. Hvis du kun spiser ditt anbefalte kalorinivå og trener, er det viktig at du porsjonerer de kaloriene du har til rådighet ut over dagen og at du "timer" måltidene, slik at du spiser godt cirka to timer før en treningsøkt, en banan eller liknende rett etter økten, og tar et større næringsrikt måltid innen to timer etter trening. Om jeg var ute på jordet, så var jeg i det minste ikke på feil jorde. Anonymous poster hash: eadac...86b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå