Gå til innhold

Hvordan vet vi at kyllingen er tilstrekkelig stekt? Tikken Masala

Anbefalte innlegg

Gjest Sanne__
Skrevet (endret)

Jeg skal lage Tikke Masala 1,2 kg kyllingmengde oppi, men i oppskriften står det bare 10 -12 minutter steketid.

Hvordan får dere kyllingen riktig stekt? Vil jo ikke ha den tørr heller. men allikevel nok stekt..

Endret av Sanne__
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er store nok kyllingbiter kan du jo bruke steketermometer.

Anonymous poster hash: 73976...550

Gjest Sanne__
Skrevet

Ok, de er nok litt ulike. 2-4 cm Men takk for tipset. Hva skal temperaturen bli?

AnonymBruker
Skrevet

Renner det blank væske ut av den når du stikker et lite hull så er den ferdig. Er det kyllingfilet? Syns at 10-12 min hørtes lite ut ja.

Anonymous poster hash: 643d8...36e

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er små biter er det bare å steke de til er litt brunet. Da kan 10-12 min stemme.men steker du en hel filet så blir den mer saftig

Gjest Sanne__
Skrevet

Renner det blank væske ut av den når du stikker et lite hull så er den ferdig. Er det kyllingfilet? Syns at 10-12 min hørtes lite ut ja.

Ja det er filet

Skrevet

Skal de ikke koke/trekke i en saus etterpå? Da blir de jo varmebehandlet i sausen også. Hvis du skal steke i ovn så er å passe på at de ikke ligger for tett.

• Liker 2
Gjest Sanne__
Skrevet

Hvis det er små biter er det bare å steke de til er litt brunet. Da kan 10-12 min stemme.men steker du en hel filet så blir den mer saftig

Å da var det dumt jeg delte den først

Neste gang steke de hele,,hvor lenge skal hel filet stekes? Til termometeret viser 76 grader?

Gjest Sanne__
Skrevet (endret)

Skal de ikke koke/trekke i en saus etterpå? Da blir de jo varmebehandlet i sausen også. Hvis du skal steke i ovn så er å passe på at de ikke ligger for tett.

Jo det skal de....kan de boble litt i sausen? Steke i en svær langpanne da?

Endret av Sanne__
AnonymBruker
Skrevet

NOOOO.

Ikke kall det tikken masala!! Ei heller tikke masala. Blir så sint altså!!

Det heter tikka masala.

Anonymous poster hash: 024bf...169
  • Liker 7
Gjest Sanne__
Skrevet (endret)

NOOOO.

Ikke kall det tikken masala!! Ei heller tikke masala. Blir så sint altså!!

Det heter tikka masala.

Anonymous poster hash: 024bf...169

Jaa skal aldri gjøre det mer :)

Synes kanskje retten ble litt tam- Jeg har en teori om at det kan komme av tre ting.

:

1. Kjøttet skulle ligget natten over i marinade,ikke bare et par timer

2. Jeg manglet muskatblomme(Jeg hadde kun muskat tilgjengelig)

3. Jeg skal heller begynne å kjøpe krydder i innvandrebutikk for det har mere smak eller begynne å male det selv eller knuse i morter.

Så neste gang avanserer jeg, da skal det nok bli sus over det! For forbedringspotensiale er der,definitivt . Det bare gjelder å ha troa! ;) Andre som har flere tips til å lage den beste utgaven av Chicken Tikka Masala? :)

Endret av Sanne__
Skrevet

Jeg har laget litt indisk, men lager som regel Butter Chicken. Blir veldig godt om det ligger i marinade natten over. Jeg bruker som regel kyllingfilet, men det blir best om du bruker hel kylling og tar med beina, det gir enda bedre smak fordi når du lar det trekke litt i kjelen så får du kraften i fra beina :) Det er slik det lages best, gjelder forsåvidt det meste av mat.

Er det ikke en egen saus i tillegg til marinaden? Denne kan du jo smake til underveis med mer eller mindre krydder? Vanlige butikker har som regel bra nok krydder de, men det kommer ann på mengdene du tar i. Innvandrer butikker kan ha litt bedre utvalg av noen spesielle typer krydder, f.eks fenugreek blad/frø osv. Billigere er de også, får mange ganger mer krydder for samme pris som på butikk :)

Gjest Sanne__
Skrevet (endret)

Jeg har laget litt indisk, men lager som regel Butter Chicken. Blir veldig godt om det ligger i marinade natten over. Jeg bruker som regel kyllingfilet, men det blir best om du bruker hel kylling og tar med beina, det gir enda bedre smak fordi når du lar det trekke litt i kjelen så får du kraften i fra beina :) Det er slik det lages best, gjelder forsåvidt det meste av mat.

Er det ikke en egen saus i tillegg til marinaden? Denne kan du jo smake til underveis med mer eller mindre krydder? Vanlige butikker har som regel bra nok krydder de, men det kommer ann på mengdene du tar i. Innvandrer butikker kan ha litt bedre utvalg av noen spesielle typer krydder, f.eks fenugreek blad/frø osv. Billigere er de også, får mange ganger mer krydder for samme pris som på butikk :)

Hvordan deler jeg en hel rå kylling? Det er der min usikkerhet ligger. Fallhøyden blir stor og dermed griper jeg gjerne heller etter det forutsigbare og enkleste som er filet

Jeg kan nok klare å dele den men er redd det skal bli noe graps. Så hvordan gjør jeg dette riktig en gang for alle? Hvordan få presentable stykker å servere?

Ts

Endret av Sanne__
Skrevet

Enkelt forklart kan du se denne:

Som videon beskriver såvidt. Tørk kyllingen tørr og kniven. Blir lettere å holde kontroll på sakene da, blir ikke så sleipt. Du kan koke nydelig kraft på skroget du sitter igjen med :) har du ikke tid der og da så frys det til senere.

Blir lettere og lettere for hver gang :)

Gjest Sanne__
Skrevet (endret)

Enkelt forklart kan du se denne:

Som videon beskriver såvidt. Tørk kyllingen tørr og kniven. Blir lettere å holde kontroll på sakene da, blir ikke så sleipt. Du kan koke nydelig kraft på skroget du sitter igjen med :) har du ikke tid der og da så frys det til senere.

Blir lettere og lettere for hver gang :)

Å mange takk,du er en knupp! :)

Kan jeg koke skroget i vann og ha den kraften i tikka Masalasausen?

Sanne

Endret av Sanne__
AnonymBruker
Skrevet

Et ekstratips fra meg: Mye lettere å beine ut kylling dersom man bruker en mindre kniv, type liten spiss rotkniv heller enn kokkekniven til Gordon Ramsay.

Uansett er det veldig lett, etter et par ganger går det av seg selv! :)

Anonymous poster hash: 14409...c33
Skrevet

Du kan godt bruke kraften av skroget ja, f.eks for å erstatte vann i oppskriften, om det er vann som skal tilsettes :)

Jeg bruker en utbeiningskniv, enig at at en litt nettere kniv enn kokkekniv er bedre. Ihvertfall for en nybegynner :) Får ut mer kjøtt da.

Gjest Duvet
Skrevet (endret)

Orket ikke lese om noen andre skrev noe om dette, men et tips jeg har lært er å blande maizena med vann og ha det oppi pannen med kyllingen, det gjør at den unngår å bli tørr uansett hvor lenge du steker den.

Om maizena skulle forbli der eller om man skulle fjerne det, husker jeg ikke, men kan finne ut om noen er interessert.

Endret av Duvet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...