Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har tatt el-tester og temperatur de to siste mndene, og brukte fertilityfriend, og ifølge de tre har jeg ikke hatt eggløsning forrige mnd eller den mnden, noe som faktisk ante meg.... :(

Forrige mnden begynte jeg kun 14 dager før mens, og den mnden hver dag jeg ikke har hatt mens.

Hva er neste steg? Kan jeg få time hos legen for å få sjekket om jeg har el selv om jeg ikke har vært prøver i over ett år? Hvordan foregår sånne tester? Jeg har uregelmessige sykluser, så det blir vel vanskelig å få tatt en test 14 dager før mens uten å teste i minst en uke...

Kan dere fortelle litt hva som skjedde med dere som ble i samme situasjon og mistenkte manglende el? bestilte tdere time hos legen eller hadde dere et annet alternativ først?

Anonymous poster hash: 57fd1...745
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro at du iallefall burde sjekke deg for PCOS om du har veldig uregelmessig menstruasjon og mistanke om manglende eggløsning. Ta kontakt med fastlegen din.

• Liker 1
Gjest Solstråla88
Skrevet

Er det lenge siden du sluttet på pillen? Da er det i så tilfelle helt vanlig med uregelmessing syklus. Jeg gikk til legen selv etter og ha prøvd i 6 mnder på grunn av samme sak som deg, og fikk beskjed om og prøve 6 nye mnder og komme tilbake da om vi ikke var blitt gravide.

Det er veldig lange ventelister på utredning av barnløshet, og du har faktisk ikke krav på hjelp før det har gått et år. Lykke til, håper eggløsningen kommer tilbake og at du har en spire som gror snart

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro at du iallefall burde sjekke deg for PCOS om du har veldig uregelmessig menstruasjon og mistanke om manglende eggløsning. Ta kontakt med fastlegen din.

Har lest litt om det, det virker ikke å passe meg, men så er det i følge det jeg leste slik at man ikke nødvendigvis har symptomer, så da skal jeg be legen min om å få sjekket det.

Er det lenge siden du sluttet på pillen? Da er det i så tilfelle helt vanlig med uregelmessing syklus. Jeg gikk til legen selv etter og ha prøvd i 6 mnder på grunn av samme sak som deg, og fikk beskjed om og prøve 6 nye mnder og komme tilbake da om vi ikke var blitt gravide.

Det er veldig lange ventelister på utredning av barnløshet, og du har faktisk ikke krav på hjelp før det har gått et år. Lykke til, håper eggløsningen kommer tilbake og at du har en spire som gror snart

Har aldri tatt p-pille ordentlig, eller.. begynte med det da jeg var ungdom pga smertefull mens, men etter å ha prøvd flere hadde jeg alltid like vondt.

Så prøvde jeg igjen da jeg ble seksuelt aktiv, og ettr flere mnders pilleprøve, fant vi ingen som passet meg, alle ga meg ganske ubehagelige bivirkninger..

Ja, selv om det er frustrerende, kan jeg jo vente etter ett års prøving da alle gjør det. Men det som det blir vanskleig å vente for, er å bli testet for å se om jeg faktisk har el eller ikke, og om jeg i det hele tatt er fertil... Kan man få det testet før det har gått ett år? Kanskje på en privat klinikk?

Kan ikke vente en mnd til med å lure på om jeg faktisk kan ha barn :(

Gjest Solstråla88
Skrevet

Har lest litt om det, det virker ikke å passe meg, men så er det i følge det jeg leste slik at man ikke nødvendigvis har symptomer, så da skal jeg be legen min om å få sjekket det.

Har aldri tatt p-pille ordentlig, eller.. begynte med det da jeg var ungdom pga smertefull mens, men etter å ha prøvd flere hadde jeg alltid like vondt.

Så prøvde jeg igjen da jeg ble seksuelt aktiv, og ettr flere mnders pilleprøve, fant vi ingen som passet meg, alle ga meg ganske ubehagelige bivirkninger..

Ja, selv om det er frustrerende, kan jeg jo vente etter ett års prøving da alle gjør det. Men det som det blir vanskleig å vente for, er å bli testet for å se om jeg faktisk har el eller ikke, og om jeg i det hele tatt er fertil... Kan man få det testet før det har gått ett år? Kanskje på en privat klinikk?

Kan ikke vente en mnd til med å lure på om jeg faktisk kan ha barn :(

Private tar deg gjærne inn, men i det offentlige gjør de nok ikke det. Vet godt hvordan du har det, startet utredning i september og et nå ferdig med to runder pergo og venter på ivf. Ting tar tid

AnonymBruker
Skrevet

Private tar deg gjærne inn, men i det offentlige gjør de nok ikke det. Vet godt hvordan du har det, startet utredning i september og et nå ferdig med to runder pergo og venter på ivf. Ting tar tid

Uff ja, prosessen virker lang! Håper du er snart ferdig med det og får en liten spire i magen :hug:

Alt hørtes ukjent ut (utredning, pergo, ivf) og nå har jeg lset, så å tåle pergo blir nok desto vanskeligere for meg at jeg har vaginisme :( Når jeg er "flinkest" tåler jeg undersøkelse, men har vondt, svetter og er kjempestresset, og når jeg er "minst flink" så gråter jeg og får helt panikk, og etter det føler jeg meg elendig i flere uker.... men må man, så må man...

Fikk beskjed av min fysioterapeut at det ville være bedre etter å ha født.

Da har jeg masse lesestoff nå, er vel bedre å vite hva som kan skje, hva som jeg muligens vilmåtte gå igjennom.

AnonymBruker
Skrevet

Book en time hos en privat gynekolog - koster deg ca 1200 kr. Jeg gjorde det nå før vi begynte med prøvingen. Fikk ultralyd etc. Kjempefornøyd. Hun sa vi skulle komme tilbake hvis vi ikke fikk det til innen 6 mnd (vi er 30 & 33). Så får du høre hva gynekologen sier? Jeg tror det er bedre å søke svar hos eksperter enn på internett.

Anonymous poster hash: de44a...dd0
AnonymBruker
Skrevet

Book en time hos en privat gynekolog - koster deg ca 1200 kr. Jeg gjorde det nå før vi begynte med prøvingen. Fikk ultralyd etc. Kjempefornøyd. Hun sa vi skulle komme tilbake hvis vi ikke fikk det til innen 6 mnd (vi er 30 & 33). Så får du høre hva gynekologen sier? Jeg tror det er bedre å søke svar hos eksperter enn på internett.

Anonymous poster hash: de44a...dd0

Ja, du er absolutt rett, internett kan virke ganske forvirrende noen ganger! Men praktisk er det når man lurer på noe en lørdag eller søndag også :)

Da ringer jeg en gynekolog i morgen, og håper å få svar på det store spørsmålet: kan jeg få barn....

Lykke til med prøvinga! :)

Skrevet

Da jeg tippet 25 år fikk jeg brev om å ta celleprøve av livmorhalsen, som alle bør gjøre jevnlig. Ba om henvisning fra legen min og om at jeg samtidig fikk tatt en innvendig ultralyd for å undersøke om noe var galt med meg innvendig. Dette fordi vi snart skulle prøve å få barn, og jeg alltid hadde mistenkt fare for vanskeligheter. Dessuten har jeg tidligere hatt en kjæreste jeg var dum nok til å være uforsiktig med i et halvt år, men har aldri vært gravid så vidt jeg vet om.

Fikk henvisning, og fikk gjennomført begge deler på superkort tid, tror jeg var inne hos gynekologen i maks 20 minutter inkludert samtale før og etter undersøkelsen. Husker ikke sikkert, men tror jeg betalte rundt 400kr for hele greia, selv om det var en privat gynekolog, pga henvisningen.

AnonymBruker
Skrevet

Skal høre med fastlegen min da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...