SiMa Skrevet 10. mai 2014 #1 Skrevet 10. mai 2014 Noen råd? Jeg er helt umotivert til å gjøre husarbeid for tiden. Utsetter og utsetter. Som resultat hoper det seg opp, og det blir ganske utrivelig etterhvert. Hvordan skal vi organisere det? Noen tips til å finne motivasjon? Hvor ofte er det vanlig/bør vi gjøre forskjellige ting, som å skifte sengetøy, vaske kjøleskap, vaske bad, støvsuge etc? Klesvask går greit (begrenset hvor lenge jeg utsetter det, vil ikke gå ut med møkkete klær). Kan vel si jeg er generelt umotivert for tiden, i alle fall til å gjøre "kjedelige rutineoppgaver",
Testosteron Skrevet 10. mai 2014 #2 Skrevet 10. mai 2014 Jeg gjør ikke husarbeid med mindre jeg er motivert for det. Da får det heller være skittent & rotete, men en ting som hjelper, er å få besøk. Da får jeg gjort utrolig mye på kort tid 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #3 Skrevet 10. mai 2014 Noen råd? Jeg er helt umotivert til å gjøre husarbeid for tiden. Utsetter og utsetter. Som resultat hoper det seg opp, og det blir ganske utrivelig etterhvert. Hvordan skal vi organisere det? Noen tips til å finne motivasjon? Hvor ofte er det vanlig/bør vi gjøre forskjellige ting, som å skifte sengetøy, vaske kjøleskap, vaske bad, støvsuge etc? Klesvask går greit (begrenset hvor lenge jeg utsetter det, vil ikke gå ut med møkkete klær). Kan vel si jeg er generelt umotivert for tiden, i alle fall til å gjøre "kjedelige rutineoppgaver", Lettere å komme med forslag hvis du sier noe om hvor mange dere er, hvor store ev. unger, og hvor stort huset er. Anonymous poster hash: 5cb90...be1 1
SiMa Skrevet 10. mai 2014 Forfatter #4 Skrevet 10. mai 2014 Lettere å komme med forslag hvis du sier noe om hvor mange dere er, hvor store ev. unger, og hvor stort huset er. Anonymous poster hash: 5cb90...be1 To voksne. Ingen barn. "Normal" leilighet med to soverom.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #5 Skrevet 10. mai 2014 Jeg inviterer noen på besøk, for da MÅ jeg shine leiligheten. Jeg har heldigvis såpass skamfølelse i meg at jeg aldri ville tatt i mot besøk med skittent bad, støvete stue, rotete kjøkken og masse ting stående rundt forbi. Det er aldri så pent og rent hos meg som etter at jeg har hatt besøk. Anonymous poster hash: b9eb1...dc3 1
Schweppes Skrevet 10. mai 2014 #6 Skrevet 10. mai 2014 Hvis du gjør litt hver dag føles det ikke lenger som husarbeid, bare noe du gjør på automatikk. Dra for eksempel over stue-og kjøkkenbord med en fille før du legger deg, hvis du skal ut av huset tar du med deg søpla, re opp sengen når du står opp... Hvor deilig er det ikke å komme hjem til et rent og pent hus etter en lang dag på jobb?
Gjest Jørild Skrevet 10. mai 2014 #7 Skrevet 10. mai 2014 FlyLady eller hva det heter. Du setter vekkeklokka på ti minutter og så løper du inn på badet og rydder som en gal. Når klokka ringer er du ferdig. Ingen juksing. Utrolig hva man får til på kort tid. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #8 Skrevet 10. mai 2014 FlyLady eller hva det heter. Du setter vekkeklokka på ti minutter og så løper du inn på badet og rydder som en gal. Når klokka ringer er du ferdig. Ingen juksing. Utrolig hva man får til på kort tid. Flylady hjalp meg masse da flyttet hjemmefra første gang. Anonymous poster hash: 430c7...caa 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #9 Skrevet 10. mai 2014 Hater også husarbeid. Det er grusomt kjedelig, men nødvendig. Jeg gjør litt hver dag. Feks: Suser over kjøkkengulvet og gangen og rydder ut av oppvaskmaskinen mens pastaen koker. Mopper gulvet mens jeg venter på at kaffen skal koke seg ferdig på morgenen. Gjør klar en pose med skittentøy på kvelden som jeg setter på med en gang jeg kommer fra jobb. Anonymous poster hash: 994fc...53d
bippo Skrevet 10. mai 2014 #10 Skrevet 10. mai 2014 Jeg har en egen spilleliste på spotify som jeg setter på når jeg trenger å vaske litt. Funker som faen! Du kan jo prøve, kanskje det funker for deg og
Bruble Skrevet 10. mai 2014 #11 Skrevet 10. mai 2014 Jeg tørrmopper eller vasker over gulvet ca en gang i uka, Skifter på senga annenhver uke, rer opp senga hver morgen, badet får seg en shinings innimellom og kjøkkenet rydder jeg noe på hver gang jeg går forbi. Støv tørker jeg en gang i jubelåret Skittenkopper bærer jeg fra stua til kjøkkenet hver kveld/morra, oppvaskmaskina settes på når den er full. To voksne i et hus på 250 kvm. Sett av en dag til hver rom kanskje? sånn at du har en fast dag i uka hvor badet vaskes, en hvor kjøkkenet vaskes, en da stua vaskes og en dag til soverommene? Det er ikke lett når en ikke er motivert, har vært der selv. Jeg bare var streng med meg selv.
Gjest Funky Punk Skrevet 10. mai 2014 #12 Skrevet 10. mai 2014 Fokuser på hvor deilig det er når alt er ryddet og vasket Det hjelper alltid meg. Og når du har fått ryddet, vasket og organisert så er det så mye enklere og holde det ved like. Selv skifter jeg sengetøy 1 gang pr uke, vasker klær etterhvert som jeg har nok til å fylle en maskin, vasker kjøleskap når jeg ser det behøves, samme med det meste andre også
Vinduskarmen Skrevet 10. mai 2014 #13 Skrevet 10. mai 2014 Høy musikk og tvinge gubben til å hjelpe til pleier å funke her. Vi prøver å få til 15 minutter hver dag med litt shinings. Flylady gjorde jeg mye da jeg bodde alene. Det funka supert det også.
Avalon Skrevet 10. mai 2014 #14 Skrevet 10. mai 2014 Mine tips er nok ikke så ulike andres, men slenger dem på uansett. - Musikk! - Fokuser på hvor godt det er når alt er gjort. (Jeg har ofte en dusj i en ren dusj på et rent bad i en ren leilighet som gulerot). - Har det hopet seg opp, begynner ofte jeg med å få inn i oppvaskmaskinen. Da ser f.eks kjøkkenbenk o.l plutselig bedre ut. Gjør det samme med klær, så baderommet ser bedre ut. Det blir liksom ikke uoverkommelig da, synes jeg. - Begynner ellers av og til på det minste rommet, hvor det er minst å ta seg til. Hos oss er det gangen. Og da får jeg fort tatt de andre rommene også, ellers drar jeg jo med med dritt hver gang jeg går gjennom disse rommene. - Tar som regel ett rom omgangen, men om det f.eks er mye oppvask eller klesvask tar jeg dette innimellom. Da blir det også mindre på kjøkken/ bad etterpå.
Gjest Maman Skrevet 10. mai 2014 #15 Skrevet 10. mai 2014 FlyLady er fin for å innarbeide noen rutiner i hvert fall, selv om man ikke klarer å følge hele opplegget så lenge. Jeg har fordelt husarbeidet utover uka og gjør bestemte ting hver dag. På den måten har jeg oversikt og det ser relativt bra ut hele tiden Bor i leilighet med mann, to barn og hund-så det blir mye flekker og sand/jord/hundehår.. Mandager vasker jeg skikkelig over kjøkkenet(benk, ovn, vask, dørhåndtak, evt flekker og søl), og tørker støv i alle rom. Vasker flekker der de finnes. Tirsdager støvsuger jeg og vasker gulvet der det trengs. Onsdager vasker jeg badet, pusser speil og vinduer der det er flekker. Torsdager vanner jeg blomster hvis nødvendig. Fredager handler vi mat, skifter sengetøy og støvsuger. Lørdag er fri.. Søndager vaskes klær.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #16 Skrevet 10. mai 2014 Ta et par glass rødvin! Det gjorde vi ikveld og vips er det vasket her Jeg klarer ikke sitte rolig etter litt vin. Anonymous poster hash: 8463a...a6c
Kayli Skrevet 11. mai 2014 #17 Skrevet 11. mai 2014 Kjøp en fin bukett blomster, og gled deg til å sette den i vase når du er ferdig med husarbeidet! Min erfaring er at det er best å rydde hver dag, f.eks. ungenes leker, skittentøy fra bad til vaskerom, kopper og glass fra stue til oppvaskmaskin osv. Da slipper man de store skippertakene. Det er også mye lettere å gå løs på husvasken hvis det er nogenlunde ryddig.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #18 Skrevet 11. mai 2014 Jeg har en egen spilleliste på spotify som jeg setter på når jeg trenger å vaske litt. Funker som faen! Du kan jo prøve, kanskje det funker for deg og Jeg og! Celine Dion og Demi Lovato for det meste her Anonymous poster hash: 6b062...6c2
bippo Skrevet 11. mai 2014 #19 Skrevet 11. mai 2014 Jeg og! Celine Dion og Demi Lovato for det meste her Anonymous poster hash: 6b062...6c2 I min er det mest julemusikk Vet ikke hvorfor, men det er noe med det som gjør at jeg bare MÅ vaske!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå