AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #1 Skrevet 10. mai 2014 Kjøpte oss vårt første hus i fjor høst og har pusset opp en del. Men det fortsatt så mange ting vi skulle hatt! Eksempler er klesskap og kommoder, gressklipper og andre hageredskaper, fryseskap, verktøy og masse annet smådill. Problemet er at pengene ikke strekker til. Hva gjorde dere andre når dere kjøpte deres første bolig? Jeg prøver å si til samboeren at vi må lage en priorteringsliste og sette opp skikkelig busjett og begynne å spare, men han er så lite interessert. Vi skulle gjer hatt alt på plass med en gang, men jeg tror ikke det er mulig.Anonymous poster hash: 46672...24e
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #2 Skrevet 10. mai 2014 Når boligen ble min så brukte jeg de neste dagene på å handle inn og bestille absolutt alt jeg trengte Anonymous poster hash: cf65d...d24
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #3 Skrevet 10. mai 2014 Vel, dette var hva jeg gjorde: Jeg planla FØR jeg kjøpte boligen at jeg måtte passe på å holde igjen litt av egenkapitalen til å handle inn møbler, innbo og redskaper til boligen. Også handlet jeg det inn sånn litt etterhvert som jeg fant det jeg ville ha Anonymous poster hash: cd946...179 2
SiMa Skrevet 10. mai 2014 #4 Skrevet 10. mai 2014 Prioriter. Hva trenger dere nå/snart? Hva kan dere klare dere uten en stund til. Er det noe dere kan kjøpe brukt? Ønske dere til bursdager? Låne av venner og bekjente eller naboer? 1
Fiolinisten Skrevet 10. mai 2014 #5 Skrevet 10. mai 2014 Jeg passet på så jeg hadde egenkapital igjen for å kjøpe nødvendige ting til leiligheten. Utennom det så har jeg så å si ikke spart noe som helst på innredning eller redskaper til huset. Nå på andre året som jeg eier den har jeg fortsatt en del kjøkkenutstyr på ønskelista til bursdag og jul, selv om det ikke er strengt talt nødvendig, bare kjekt å ha.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #6 Skrevet 10. mai 2014 Kjøp brukt det som dere kan kjøpe brukt. Bruk Finn.no og ulike facebookgrupper. Der finner dere mye. Og ellers må dere bare prioritere hva dere trenger mest. Anonymous poster hash: 66cdb...fc5
Namine Skrevet 10. mai 2014 #7 Skrevet 10. mai 2014 Jeg leide en stund før jeg kjøpte, så hadde allerede en del ting før jeg ble boligeier. fikk en del av familie (brukt), å kjøpte inn ting etterhvert som jeg trengte det, og hadde råd til det. Det tok et par år før jeg fikk byttet ut det meste her, men heller et par år med mixmatch av stiler på interiør, enn mange år med gjeld. Mye kan man også kjøpe brukt på finn.no, kjøpe når det er tilbud etc.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #8 Skrevet 10. mai 2014 Vi har litt sparepenger hver for oss, men jeg er livredd for å bruke de opp i tilfelle noe uforutsett skulle skje. Hvor mye bør jeg minimum ha? Har kjøpt mange av møblene våre brukt eller har fått de. Jeg er innom finn.no og facebook-grupper hver dag og vi lånte nesten alt av verktøy når vi pusset opp. TSAnonymous poster hash: 46672...24e
Anglofil Skrevet 10. mai 2014 #9 Skrevet 10. mai 2014 Jeg har lånt litt ekstra penger til oppussing, og jeg har spart også en del penger for å få råd til de tingene jeg trenger. Men det er stadig noe man trenger, så jeg har også skrevet en prioriteringsliste. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #10 Skrevet 10. mai 2014 Kjøpte brukt, fikk av familie og venner, handlet litt etter litt. Dette har jeg også gjort når jeg måtte reetablere meg etter samlivsbrudd. Og når vi har flyttet inn i større/annerledes bolig så blir ting kjøpt/byttet ut etterhvert som økonomien tillater det. Anonymous poster hash: 0575c...853
Anglofil Skrevet 10. mai 2014 #11 Skrevet 10. mai 2014 Vil også si at jeg også kjøpte mye brukt. Faktisk kjøpte jeg de fleste møblene brukt (hadde ingen fra før). Det sparte jeg 22000 kr på. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #12 Skrevet 10. mai 2014 Jeg hadde rundt 100.000 i buffer (har høyt boliglån altså, er ikke stinn av gryn) etter at overtakelsen var i orden som skulle dekke alt av møbler og andre kostnader (trengte ikke oppussing). Jeg tror ikke jeg hadde turt å kjøpe hvis det var snakk om å treffe akkurat på krona, jeg trenger en følelse av "romslighet", selv om man er i en gjeldssituasjon. Anonymous poster hash: e7894...c4e
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #13 Skrevet 10. mai 2014 Vi brukte rubb og rake på boligen da vi kjøpte. Hadde litt samme situasjon som det du beskriver. Men er glad for det i ettertid. Ja skulle gjerne hatt penger til spisebord med en gang, men vi fikk det jo til til slutt, og vi har virkelig fått vår drømmebolig Anonymous poster hash: 58c61...a9d
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #14 Skrevet 10. mai 2014 Vi brukte også mesteparten av pengene våre på oppussing I tillegg kom vi i fra en leilighet som var møblert med alt annet enn seng og elektronikk... Med andre ord hadde vi seng og noen klappstoler da vi flyttet inn;) Så vi hadde faktisk en prioriteringsliste med hva vi hadde behov for å få i hus først. Sofa kom feks før spisebord. Kjøleskap før sofaen osv. Vi lette også etter tilbud, spurte om tilbud (fikk rabatt på kjøleskap, vaskemasin og tørk/vask feks.) og kjøpe noe brukt. Nå er det snart to år siden vi flyttet inn, og alt er ikke på plass enda, garderoben er ennå provisorisk. Men jeg er glad vi brukte tid også, for da ble det ikke mange bomkjøp på oss og vi sparte mange penger. Anonymous poster hash: 223b0...27e
Gjest Blondie65 Skrevet 10. mai 2014 #15 Skrevet 10. mai 2014 Bruktkjøp, låne verktøy, ønske til jul og bursdag og spare til egne kjøp over tid.
Gjest Zeitgeist Skrevet 11. mai 2014 #16 Skrevet 11. mai 2014 Hva med loppemarked, bruktmarked og slikt? Mye kan gjøres fint igjen med litt sandpapir og et par malingsstrøk, og det finnes en god del blogger som viser hvordan man gjøre "gråstein til gull", f.eks. http://www.centsationalgirl.com/ Jeg tror det beste er at dere setter dere ned og skriver opp hva dere ønsker dere og hva dere trenger, for så å gå over lista med et nøkternt øye. F.eks. er en vaskemaskin viktigere enn en tørketrommel; seng er viktigere enn sofa; støvsuger er viktigere enn TV, kjøleskap er viktigere enn fryseboks, osv. Hvis dere har økonomisk utkomme til det, hva om dere hver satte av kr 500-1000 hver måned til innkjøp av ting dere trenger? I tillegg kommer jo bursdager og jul hvor dere kan ønske dere de ting som kanskje ikke er prekært nødvendig. Dessuten kan det være greit å få "bodd seg inn" før man begynner å kjøpe møbler og slikt. Forøvrig: Som en liten takk for hjelp og lån av ymse verktøy, tror jeg det hadde blitt prissatt hvis dere inviterte til en uformell sammenkomst med enkel grilling i hagen - såfremst dere har mulighet til det. Folk pleier jo å legge seg slike vennlige handlinger på minnet, og det kan komme godt med neste gang dere trenger å låne noe. Ønsker dere alt godt og lykke til! Og håper dere har fått drømmehuset.
debattanten Skrevet 11. mai 2014 #17 Skrevet 11. mai 2014 Kjøp etter behov. Ikke kjøp inn masse ting du tror du trenger. Mye kan kjøpes brukt 1
Pengebingen Skrevet 11. mai 2014 #18 Skrevet 11. mai 2014 Da vi flyttet fra liten to-roms leie til egen stor fireroms så var det endel vi trengte også. Vi kjøpte nesten alt brukt på finn.no! Brukte ca 15.000 på ting som nytt ville kostet 40.000. Tok litt tid og litt jobb, men var verdt det, da vi fikk alt vi ville ha innenfor budsjettet som var 18.000 kr. Dere må jo bare kjøpe en ting av gangen, og finne rimelige løsninger! En kommune kan koste 500 hos IKEA, eller 5000 kr i dyr møbelbutikk. Men begge oppfyller behovet! Kjøp brukt så får dere enda mer for pengene! en prioritetsliste hadde vi også, det var kjempelurt!
My_Lady Skrevet 11. mai 2014 #19 Skrevet 11. mai 2014 Eneste vi hadde når vi flyttet inn var seng, tv og klær. Hadde spart opp rundt 80 000 som vi brukte på møbler og småting. Kjøpte kjøleskap, vaskemaskin og tørketrommel dagen etter vi flyttet inn. Bestilte oss sofa, og lånte en gammel en av min mor frem til den kom. Resten kjøpte vi på ikea, spisestue, sofabord, tvbord, noen kommoder og en del kjøkken ting. Vi mangler fortsatt en del ting, 1,5 år etter vi flyttet inn, men vi har det viktigeste. Neste store innkjøp blir nok møbler til terrassen. Ellers er jeg på leting etter den perfekte lampen til å ha over spisestuen. Vi har ikke alt for mye plass, så jeg tenker at huset fyller seg nok opp fort nok uannsett. Hva med å bruke litt av ferie- eller skattepengene hvert år til å kjøpe en av de store tinga?
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #20 Skrevet 12. mai 2014 Vi kjøpte det vi måtte ha umiddelbart på FINN og IKEA, så i årene etter har vi da sakte men sikkert byttet ut til det vi egentlig ville ha. Prosessen er neverending, fremdeles driver vi og bytter ut noen lamper eller stoler hver mnd etc. Man må ta det litt etter litt med vanlig mnd lønn og kjøpe inn de store tingene med feriepenger etc.Anonymous poster hash: 92639...417
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå