AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #1 Skrevet 10. mai 2014 Hvilken type og hvor mye informasjon er det naturlig å oppgi eller bli bedt om når man søker etter bolig? Jeg tenker her på f.eks.en hybelleilighet i utleiers bolig som annonseres på Finn. Jeg er interessert i svar fra både leietagers og utleiers perspektiv. Standard leiekontrakter inkluderer leietagers fødselsnummer, så det er utvilsomt legitimt å be om i kontrakten. I tillegg er det vanlig å kunne be om referanser. Men hva ville du forvente at boligsøker oppgir ved første henvendelse? Hva ville du forvente boligsøker oppgir før utleier bestemmer seg for å tilby kontrakt? Hva med opplysninger, som f.eks. arbeidsforhold/arbeidsgiver, nåværende bosituasjon og nåværende adresse, alder, fremtidsplaner som angår boforhold, osv.? Er dette å betrakte som vanlig informasjon å gi? Er det eventuelt andre opplysninger som er relevante og rimelige å bli bedt om? Anonymous poster hash: 8e3cc...e66
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #2 Skrevet 11. mai 2014 Dytt. - Den som tier samtykker? Betyr ingen svar at det er rimelig å bli spurt om f.eks. arbeidssted, jobb og nåværende bosted/ boforhold når man ønsker å leie bolig? Alle disse trådene om leietageres rettigheter og utleieres mangel på respekt har nemlig fått meg til å begynne å lure på hva som anses som normalt.... Anonymous poster hash: 8e3cc...e66
Gjest Blondie65 Skrevet 11. mai 2014 #3 Skrevet 11. mai 2014 Ja, det er naturlig å vite hvor du jobber, om du har fast jobb. Jeg tror til og med jeg kunne vurdert å ringe arbeidsgiver for å sjekke. Dette handler om du er en sikker betaler eller ikke.
Amys Skrevet 11. mai 2014 #4 Skrevet 11. mai 2014 Jeg har blitt spurt om å levere kopi av siste lønnsslipp og kontoutskrift, den leiligheten droppa jeg glatt. Ellers vil jeg syntes det er naturlig å oppgi hvor man jobber, ev utdannelse (jeg har bare leid som student og nyutdannet), alder og hvorfor man er på utkikk etter leilighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå