Gå til innhold

Oppgi hvilke opplysninger som boligsøker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken type og hvor mye informasjon er det naturlig å oppgi eller bli bedt om når man søker etter bolig? Jeg tenker her på f.eks.en hybelleilighet i utleiers bolig som annonseres på Finn.

Jeg er interessert i svar fra både leietagers og utleiers perspektiv.

Standard leiekontrakter inkluderer leietagers fødselsnummer, så det er utvilsomt legitimt å be om i kontrakten. I tillegg er det vanlig å kunne be om referanser.

Men hva ville du forvente at boligsøker oppgir ved første henvendelse?

Hva ville du forvente boligsøker oppgir før utleier bestemmer seg for å tilby kontrakt?

Hva med opplysninger, som f.eks. arbeidsforhold/arbeidsgiver, nåværende bosituasjon og nåværende adresse, alder, fremtidsplaner som angår boforhold, osv.? Er dette å betrakte som vanlig informasjon å gi?

Er det eventuelt andre opplysninger som er relevante og rimelige å bli bedt om?

Anonymous poster hash: 8e3cc...e66
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dytt. - Den som tier samtykker?

Betyr ingen svar at det er rimelig å bli spurt om f.eks. arbeidssted, jobb og nåværende bosted/ boforhold når man ønsker å leie bolig?

Alle disse trådene om leietageres rettigheter og utleieres mangel på respekt har nemlig fått meg til å begynne å lure på hva som anses som normalt....

Anonymous poster hash: 8e3cc...e66
Gjest Blondie65
Skrevet

Ja, det er naturlig å vite hvor du jobber, om du har fast jobb. Jeg tror til og med jeg kunne vurdert å ringe arbeidsgiver for å sjekke.

Dette handler om du er en sikker betaler eller ikke.

Skrevet

Jeg har blitt spurt om å levere kopi av siste lønnsslipp og kontoutskrift, den leiligheten droppa jeg glatt.

Ellers vil jeg syntes det er naturlig å oppgi hvor man jobber, ev utdannelse (jeg har bare leid som student og nyutdannet), alder og hvorfor man er på utkikk etter leilighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...