AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #1 Skrevet 10. mai 2014 Hei Har startet på cipralex og lurer på hvor fort dere som har gått/går på det merket bivirkninger og hvilke bivirkninger dere fikk? Anonymous poster hash: 7875f...f43
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #2 Skrevet 10. mai 2014 Tok litt tid før jeg merket en bedring, kanskje 3 uker. Bivirkninger jeg fikk i begynnelsen var ekstrem trøtthet (sov mye), nattesvette, økt matlyst (fikk matsug), irritabelhet og muskelverk. I tillegg var jeg litt svimmel. Endel av bivirkningene går over, men sliter fremdeles med økt trøtthet og matsug. Anonymous poster hash: 9d812...c10
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #3 Skrevet 10. mai 2014 Fikk bivirkninger ganske fort, kvalme, så svimmel at jeg ikke klarte gå rett og ekstremt trøtt. De gikk ikke over før jeg sluttet. Anonymous poster hash: ec8a8...d6f
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #4 Skrevet 10. mai 2014 Ble veldig trøtt, sulten og følte meg litt svimmel og fjern. Og vær forsiktig med alkohol, jeg får helt ville hallusinasjoner i fylla. Anonymous poster hash: 71e69...239
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #5 Skrevet 10. mai 2014 TS her: Vil fort si i løet av noen dager eller i løpet av første dag? Anonymous poster hash: 7875f...f43
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #6 Skrevet 10. mai 2014 Tja. Ved oppstart på SSRI kan en jo få alle mulige slags rare symptomer. Hos meg var det svimmelhet, økt angst, depresjon, irritabilitet, kløe og kvalme som var mest fremtredende den første tiden. (De første 2-3 ukene. ). Ikke uvanlig at man får benzodiazepiner til daglig bruk i en innkjøringsfase med SSRI. Min erfaring er at de fleste ubehag og bivirkninger forsvant på Cipralex etter en tids bruk, men kløen forsvant ikke. Noe som var grunnen til at jeg seponerte den. Anonymous poster hash: 1c6ff...c4d
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #7 Skrevet 10. mai 2014 TS her: Vil fort si i løet av noen dager eller i løpet av første dag? Anonymous poster hash: 7875f...f43 Jeg merket de i løpet av 3-4 dager Anonymous poster hash: ec8a8...d6f
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #8 Skrevet 10. mai 2014 Hei Har startet på cipralex og lurer på hvor fort dere som har gått/går på det merket bivirkninger og hvilke bivirkninger dere fikk?Anonymous poster hash: 7875f...f43 Jeg hadde ingen bivirkninger annet enn økt matlyst og trøtt de første par tre ukene. Gikk på de i 1,5 år og nå fire år etter er jeg fremdeles frisk Anonymous poster hash: 6d10a...195
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #9 Skrevet 10. mai 2014 TS her: Leste om bivirkninger og ser ut som den mest vanlige er kvalme.. Men samtidig ser jeg at folk skriver de legger på seg?? Anonymous poster hash: 7875f...f43
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #10 Skrevet 10. mai 2014 TS her: Leste om bivirkninger og ser ut som den mest vanlige er kvalme.. Men samtidig ser jeg at folk skriver de legger på seg?? Anonymous poster hash: 7875f...f43 Mange bivirkninger som folk kan ha kan virke direkte motstridende. Men serotoninpåvirkning via medisiner som SSRI påvirker et omfattende del av nervesystemet som er med og styrer en rekke basale og komplekse psykologiske og fysiologiske mekanismer. De fleste og sterkeste bivirkningene vil en oppleve de første dagene frem til ca 2-3 uker, og etter min erfaring vil en da sitte igjen med en brøkdel av ubehaget/ulempene, om noen. Bivirkninger er veldig individuelt, og kun en testperiode med tålmodighet og oppfølging fra legen, vil gi deg svar over tid om grad av virkning på dine symptomer oppveier de eventuelle bivirkningen du måtte ha igjen når du har gitt medisinen en lang nok utprøvingsperiode. Anonymous poster hash: 1c6ff...c4d
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #11 Skrevet 10. mai 2014 Min (og mange andres) erfaring er iallefall at SSRI er særdeles snill med vekta i forhold til andre AD som Tolvon og Remeron, stemingsstabilisernde som Lithionit, Seroquel og andre antipsykotika som Zyprexa med flere. Anonymous poster hash: 1c6ff...c4d
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #12 Skrevet 10. mai 2014 I begynnelsen hadde jeg endel svettetokter, men det gikk over. Brukte Cipralex i ca 2 år, og gikk opp ca 25 kg. KUN pga tablettene! Når jeg sluttet gikk jeg sakte tilbake til normal vekt igjen. Ca 2 år etter jeg sluttet var jeg tilbake til den normale vekten min... Jeg hadde aldri gått på de om jeg visste om at jeg kom til å legge så mye på meg.. Synes ikke de gjorde så stor forskjell heller så... Anonymous poster hash: f8cbe...8b7
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #13 Skrevet 10. mai 2014 Hvis man trapper opp veldig gradvis så skal man ikke oppleve såååå voldsomme bivirkninger. Alle reagerer såklart forskjellig. Jeg trappet opp veldig sakte, startet på 2,5 mg i 2 uker, så 5 mg, så 7,5 mg osv. Kjente ingen bivirkninger. Anonymous poster hash: 448e7...e91
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #14 Skrevet 10. mai 2014 Hvis man trapper opp veldig gradvis så skal man ikke oppleve såååå voldsomme bivirkninger. Alle reagerer såklart forskjellig. Jeg trappet opp veldig sakte, startet på 2,5 mg i 2 uker, så 5 mg, så 7,5 mg osv. Kjente ingen bivirkninger. Anonymous poster hash: 448e7...e91 Når man begynner på så små doser og trapper så sakte opp, tar det jo ekstra lang tid til en får maks virkning av medisinen, sammenlignet med at man f.eks. beynner rett på 10 mg. Når det gjelder depresjon vil jeg ha best virkning fortest mulig på det, og vil da heller ta litt ekstra ubehag de første dagene. Anonymous poster hash: 1c6ff...c4d
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #15 Skrevet 10. mai 2014 Hei Har startet på cipralex og lurer på hvor fort dere som har gått/går på det merket bivirkninger og hvilke bivirkninger dere fikk? Anonymous poster hash: 7875f...f43 Kan jeg forresten spørre hva du skal ta Cipralex for? Anonymous poster hash: 1c6ff...c4d
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #16 Skrevet 10. mai 2014 TS: En blanding mellom deppa, angst og mulig noen tvangstanker som går på at jeg aldri kommer til å møte en mann å stifte familie med. Dette utløst av en kjærlighetssorg. Vil vel si jeg går gjennom en slags krise, og må face ting jeg ellers kke har tatt stilling til. Går til psykolog også. Anonymous poster hash: 7875f...f43
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #17 Skrevet 10. mai 2014 TS: En blanding mellom deppa, angst og mulig noen tvangstanker som går på at jeg aldri kommer til å møte en mann å stifte familie med. Dette utløst av en kjærlighetssorg. Vil vel si jeg går gjennom en slags krise, og må face ting jeg ellers kke har tatt stilling til. Går til psykolog også. Anonymous poster hash: 7875f...f43 Det tror jeg at et SSRI som Cipralex kan hjelpe på. Mener ikke at det vil helbrede alle vonde følelser og tanker du sliter med i forhold til dette, men har tro på at det kan lette symptomene betraktelig slik at du lettere blir i stand til å holde ut hverdagen og ha overskudd til å jbbbe med de underliggende følelser og problemer. Lykke till! Anonymous poster hash: 1c6ff...c4d
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #18 Skrevet 10. mai 2014 Fikk vel bivirkninger nesten med en gang. Og fortsatt ikke merket noe bedring, gått på de siden i høst. For noen uker siden prøvde jeg å trappe ned og samtidig starte med seroquel, da ble det veldig mye verre. Så mulig de hjelper noe selv om jeg ikke merker stort, eller så ble jeg bare paranoid av seroquel'en. Noen av bivirkningene jeg har fått av cipralex er hvertfall økt trøtthet, svimmelhet og veldig mye varmere. Jeg har også blitt mye mer surrete og fjern, vet ikke om det er pga de, men det har hvertfall blitt verre det siste året. Var også en del kvalm i starten, men akkurat det gikk over. Anonymous poster hash: 488e9...6c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå