AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #1 Skrevet 10. mai 2014 Det er så mye baksnakking i familien! Og ikke at mann og kone sitter og diskuterer familiemedlemmer seg imellom, men det er en gjeng med kjerringer (40+) som ringer hverandre hver uke, antakeligvis flere ganger i uka, og sladrer med hverandre og baksnakker andre. Hvorfor kan ikke familien være der og støtte hverandre istedenfor? Dette er i svigerfamilien altså, i min egen familie holder vi ikke på sånn... Heldigvis. Ja, ikke såvidt jeg vet i allefall vi er ikke perfekte, men vi gjør ikke sånn. Og bare for å ha sagt dette: jeg og mannen min har ikke gjort noenting galt! Nei, vi besøker ikke svigers hver uke. Det koster 500kr tur retur å besøke dem. De kommer ikke hit heller! Vi besøker dem ca hver 3-6 uke. Alltid vi som drar dit. Og vi hadde en dåp for en liten stund siden, og da ble det et h*lvete uten like i ettertid, fra svigers, svogere og grandtanter/fars kusiner/fettere sin side. Maten smakte dritt, vi var drittsekker. Det var en teit sak om tale i dåpen, mine foreldre holdt tale, og svigers holdt ikke tale. Det at mine foreldre holdt tale, var noe de hadde valgt og funnet på helt selv, vi visste det ikke engang før like før dåpen. Svigers beskyldte oss for å "drite dem ut foran alle" fordi VI ikke hadde sagt til DEM at de skulle holde tale! Det bestemmer jo ikke vi, det er ikke opp til oss, vi ba ingen om å holde tale, det velger man selv.. Det er ikke vårt ansvar å si hva folk skal gjøre, det må de jo ønske selv. Og de ønsket det tydeligvis ikke, egentlig, da hadde de jo spurt om det var greit at de holdt tale. Det verste er vel at (ifølge mannen min) de ikke hadde holdt tale uansett, de hadde ikke turt å snakke foran så mange mennesker... Nå har kusinen til mannen min, som han har hatt et godt forhold til, plutselig kuttet kontakten med ham. Og det synes vi er trist. Hun var i dåpen, og har fått høre alt dette i ettertid fra svigermor og de andre sladrekjerringene, sikkert endel stygt om oss. Mannen sendte en hilsen online og takk for at hun dukket opp i dåpen, takk for gave osv (hun har fått takkekort også, men for å sette igang en samtale), men fikk ikke svar. Ikke fikk han gratulasjon på bursdagen sin heller, det har han pleid å få hvert år. Men broren hans fikk gratulasjon, da. Jeg synes det er så trist når sladrekjerringer konspirerer og ødelegger på den måten, setter folk opp mot hverandre, baksnakker uten at man får oppklart i misforståelsene og de feilaktige påstandene! Broren og mannen min har også blitt satt opp mot hverandre, så de er nesten ikke på talefot. Sist vi var hos svigers, og broren og dama hans var der, var det skikkelig ekkel stemning.. Pinlig stillhet, huff. Sånn blir det når svigermor manipulerer og ringer hver og en av dem for å snakke nedlatende om den andre. Og fortelle hvor slemme alle er mot henne eller andre.. Trist.. Jeg er så lei av det, men jeg kan ikke gjøre noe med det? Jeg hater intriger, og vi har som sagt ikke gjort noenting, ønsker kun at alle skal være venner, men det går jo ikke når andre ønsker å skape intriger. :( Anonymous poster hash: 07ad9...ca5
Berit Skrevet 10. mai 2014 #2 Skrevet 10. mai 2014 De som snakker stygt og nedlatende om andre sier mye om dem selv. De fleste skjønner det etterhvert, om ikke med en gang. Tror ikke jeg ville gjort noe annet enn å være høflig og åpen. Ville heller ikke forsvart meg. Da er det lett for at det bare fortsetter fordi andre parten igjen skal forsvare seg. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #3 Skrevet 10. mai 2014 Men da fortsetter det vel bare i det uendelige...Anonymous poster hash: 07ad9...ca5
Zilas Skrevet 10. mai 2014 #4 Skrevet 10. mai 2014 Nå er ikke jeg noen ekspert på barnedåp spesifikk, men det er da vanlig med taler ved store tilstelninger. De som organiserer har jo et overordned ansvar for det. Min erfaring er at det er en blanding av planlagte taler og taler som kommer mer på sparket. Derfor mener jeg det var dumt av dere å ikke tenke på at noen fra begge familiene burde si noe. Dette ansvaret er ikke utelukkende ditt og din manns, men selvfølgelig også svigers. Jeg forsvarer ikke reaksjonen til svigers, den er uholdbar, men jeg synes faktisk dere burde ha spurt noen fra begge familier om å holde tale. Hadde jeg vært dere ville jeg faktisk beklaget. Ikke nødvendigvis fordi jeg mener hele situasjonen er din og mannen sin feil, men fordi andre part i konflikten virker relativt håpløse. Hvis dere setter hardt mot hardt tror jeg ikke de gir seg, og situasjonen blir verre. Beklager dere er det hvertfall en sjanse for at forholdet kan repareres..
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #5 Skrevet 10. mai 2014 Nå er ikke jeg noen ekspert på barnedåp spesifikk, men det er da vanlig med taler ved store tilstelninger. De som organiserer har jo et overordned ansvar for det. Min erfaring er at det er en blanding av planlagte taler og taler som kommer mer på sparket. Derfor mener jeg det var dumt av dere å ikke tenke på at noen fra begge familiene burde si noe. Dette ansvaret er ikke utelukkende ditt og din manns, men selvfølgelig også svigers. Jeg forsvarer ikke reaksjonen til svigers, den er uholdbar, men jeg synes faktisk dere burde ha spurt noen fra begge familier om å holde tale. Hadde jeg vært dere ville jeg faktisk beklaget. Ikke nødvendigvis fordi jeg mener hele situasjonen er din og mannen sin feil, men fordi andre part i konflikten virker relativt håpløse. Hvis dere setter hardt mot hardt tror jeg ikke de gir seg, og situasjonen blir verre. Beklager dere er det hvertfall en sjanse for at forholdet kan repareres.. Kan vel legge til at dette er en meget dominerende kvinne innad i familien, mannen min har vokst opp med å få vite, oppleve og høre at han, foreldrene hans og hans søsken er mindre verdt enn tantebarn eller andre mennesker; man skal alltid la seg tråkke på, man skal alltid si ja til besøk, ja til å gi penger, la barn få ødelegge lekene dine uten å erstatte dem og så videre. Sånn har det vært. Han måtte også godta å bli mobbet uten å ta igjen; fordi man skal la seg tråkke på. Så det å la seg tråkke på og nedverdige ved å si unnskyld uten at man har gjort noe galt blir i denne sammenhengen helt feil for oss, særlig for mannen min. Jeg er også uenig i at det er vår oppgave å ordne taler; vi hadde ikke noe sterkt ønske om taler i dåpen. Men de som vil tale, får lov å tale. Sånn er det, og alle visste dette, mine foreldre lagde taler uten å spørre fordi de visste at det er sånn vi gjør det. De som vil, får lov. Og vi kjenner hverandre alle sammen. De pirker og leter etter noe å klage på, det er ikke sunt. Det er mye rusk som jeg ikke har nevnt. Men jeg har et barn og vet at jeg må finne en måte å leve med baksnakkingen på, jeg skal prøve å ikke nevne noe om dette for barnet mitt. Vil ikke sette griller i hodet, om de er enn så sanne.. Svigers har hele oppveksten til mannen min snakket veldig stygt og nedlatende om sine egne foreldre, noe som har preget min manns syn på sine besteforeldre, men da han ble voksen og tenkte selv (og etter jeg kom inn i bildet og observerte selv), har han sett at det ikke var sant alt han hadde hørt. Bestemoren var ikke slem og vanskelig, slik han hadde hørt. Hun var koselig, ja litt sær, men ikke slem. Hun var rettferdig og omtenksom, det fikk han aldri høre. Barnet mitt kommer først, det jeg er mest redd for er vel en påvirkning fra disse sladrekjerringene, at de ringer mitt barn og snakker nedlatende om oss foreldrene. Eller at de skal baksnakke barnet mitt, hvis jeg hadde fått vite det, vet jeg ikke hva jeg hadde gjort... Og det skumle er at det ikke er usannsynlig at det skjer :( de har som sagt satt søsknene opp mot hverandre. Og særlig den ene svigerinnen min har det blitt sladret myyye stygt om sjalusi tror jeg. Jeg holder maska når vi er på besøk, men det gjør vondt. Anonymous poster hash: 07ad9...ca5
Zilas Skrevet 10. mai 2014 #6 Skrevet 10. mai 2014 Da er det vel bare å gi faen. Send et brev der dere sier det ikke blir mer kontakt, med mindre de beklager seg (og faktisk mener det).. Ut fra det du skriver står det dårligere til i familien enn jeg trodde. Dette høres ut som folk jeg aldri ville orket å bruke tid på, men synd for barna. Jeg er imidlertid fremdeles uenig om tale-ansvaret/fordelingen i dåpen. Men det virker som en bagatell i det store bildet. Men ville tenkt på det til konfirmasjonen Folk blir fornærma for det minste, og hvis dere hadde spurt direkte hadde dere sluppet maset. Hvertfall maset knyttet til talen ..
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #7 Skrevet 10. mai 2014 Da er det vel bare å gi faen. Send et brev der dere sier det ikke blir mer kontakt, med mindre de beklager seg (og faktisk mener det).. Ut fra det du skriver står det dårligere til i familien enn jeg trodde. Dette høres ut som folk jeg aldri ville orket å bruke tid på, men synd for barna. Jeg er imidlertid fremdeles uenig om tale-ansvaret/fordelingen i dåpen. Men det virker som en bagatell i det store bildet. Men ville tenkt på det til konfirmasjonen Folk blir fornærma for det minste, og hvis dere hadde spurt direkte hadde dere sluppet maset. Hvertfall maset knyttet til talen .. Ja, men det lette er å bevare husfreden. Hadde jeg ikke hatt barn, hadde det vært noe annet. Men jeg vil at barnet skal ha et godt forhold til sine besteforeldre, og håper at de lar barnet være i fred (ikke ringer og baksnakker osv) og at de oppfører seg ordentlig. Vil at de har et godt og fruktbart forhold, jeg har alltid hatt stor familie og det er en trygghet i akkurat det. Så jeg kan vel ikke annet enn å håpe på det beste... Vanskelig dilemma. Skal man være ærlig og si at de og de er idioter? Eller skal man holde kjeft og late som ingenting? Heller mot det siste, men tenk for et sjokk om sannheten kommer ut. He he, jeg og mannen snakket om det i går natt, konfirmasjonen. Ble enige om å ikke be så mange som sist, kun de aller, aller nærmeste. Kanskje vi på forhånd av konfirmasjonen får sende et brev til svigers der det står at de kan holde tale eller skrive sanger om de ønsker det og at de får ta med sin egen mat dersom de tenker å snakke stygt om maten vi lager. Men det er lenge til. Anonymous poster hash: 07ad9...ca5
Zilas Skrevet 10. mai 2014 #8 Skrevet 10. mai 2014 He he, jeg og mannen snakket om det i går natt, konfirmasjonen. Ble enige om å ikke be så mange som sist, kun de aller, aller nærmeste. Kanskje vi på forhånd av konfirmasjonen får sende et brev til svigers der det står at de kan holde tale eller skrive sanger om de ønsker det og at de får ta med sin egen mat dersom de tenker å snakke stygt om maten vi lager. Men det er lenge til. Heler inviter de med på å lage mat.. Det hjelper ikke være frekk tilbake hvertfall
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #9 Skrevet 10. mai 2014 He he, jeg og mannen snakket om det i går natt, konfirmasjonen. Ble enige om å ikke be så mange som sist, kun de aller, aller nærmeste. Kanskje vi på forhånd av konfirmasjonen får sende et brev til svigers der det står at de kan holde tale eller skrive sanger om de ønsker det og at de får ta med sin egen mat dersom de tenker å snakke stygt om maten vi lager. Men det er lenge til. Heler inviter de med på å lage mat.. Det hjelper ikke være frekk tilbake hvertfall Jeg vet ikke, kanskje det hadde satt dem på plass? Ja, de kan få være med og lage maten. De snakker aldri stygt om sin egen mat i allefall. Anonymous poster hash: 07ad9...ca5
Gjest Jørild Skrevet 10. mai 2014 #10 Skrevet 10. mai 2014 Man må heldigvis ikke ha kontakt med mennesker som river en ned. Jeg ville kuttet kontakten til et minimum og bare latt de holde på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå