AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #1 Del Skrevet 9. mai 2014 Hei! Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre lenger jeg.. Ble matforgifta i utlandet for 2 år siden, og etter det har magen min vært i ulage. I starten var det mye verre enn det er nå, men dette kan umulig være "noe jeg må leve med" som legene sier. Enkelt og greit så "klikker" magen min i tide og utide. Uavhengig av hva jeg spiser. Har ført matlogg i over et år, aldri noen sammenhenger. Hverken i når det skjer eller i forhold til hva jeg spiser når det skjer. Det verste er når det skjer når jeg er ute blandt folk. Jeg må rett og slett springe til do for å rekke det da, kommer som "kasta på meg" liksom. Får ingen forvarsel, må bare plutselig på do, og der blir jeg sittende. Lenge! Føles ut som om alle innvoller skal komme ut sammen med avføringen.. Noen ganger spyr jeg i tillegg, heller ingen "rutine" på dette, skjer veldig random. Har tatt alle tester det går an å ta ifølge legen. Gastroskopi, CT, røntgen, MR, Endoskopi.. Gud vet hva.. Jeg vet ikke lenger hva jeg skal si eller gjøre, de finner ikke noe galt, og prøver å innbille meg at dette er psykisk.. Eneste som hjelper litt er probiotika tabletter.. What to do? Anonymous poster hash: 504b3...57b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #2 Del Skrevet 10. mai 2014 Kan de sjekke for parasitter? Det er ikke alltid de tenker på at det kan være noe sånnt.Anonymous poster hash: a9f94...c32 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #3 Del Skrevet 10. mai 2014 Hvis de har sjekket alt og ikke finner noe, skal du jo få diagnosen irritabel tykktarm/ibs. Det eneste som har fungert for meg er fodmap-dietten, jeg har blitt mye bedre på den, anbefaler deg å teste. Anonymous poster hash: abb0a...8d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zinnia Skrevet 10. mai 2014 #4 Del Skrevet 10. mai 2014 Jeg ville fått sjekket meg for parasitter, lekk tarm, matintoleranser og sibo. Andre tips som kan hjelpe på fordøyelse: - kutt alt av korn, meieri og sukker, og tilsetningsstoffer - bløtlegg nøtter minimum 24 timer om du spiser det, samme med linser/bønner, kok og bløtlegg skikkelig. - ta litt rå eplesidereddik 10 min før hvert måltid (en teskje ca i et halvt glass vann) - tygg all mat nøye til den er flytende - fortsett med probiotika Men viktigst av alt, finn en behandler som tar deg på alvor, ikke gi deg før noen finner ut av det. Det er ikke lett, men det er verdt det når du endelig finner et kompetent menneske! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #5 Del Skrevet 10. mai 2014 Har blitt sjekka for parasitter. De testa meg også for gluten, melk osv. Eneste de fant ut at jeg er allergisk mot er sitrus, løk, nøtter og fisk. Dette spiser jeg ikke lenger(ikke gjort det på over et år). Tygger kanskje ikke maten nok da.. Men tviler på at bare det kan være det som hjelper meg.. Skal prøve å bytte lege tror jeg! TS Anonymous poster hash: 504b3...57b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #6 Del Skrevet 10. mai 2014 Du er sikker på at du ikke har spolorm, melkeintolleranse, glutenintolleranse eller fruktosemalabsorpsjon? Anonymous poster hash: 3b64a...775 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zinnia Skrevet 10. mai 2014 #7 Del Skrevet 10. mai 2014 Har blitt sjekka for parasitter. De testa meg også for gluten, melk osv. Eneste de fant ut at jeg er allergisk mot er sitrus, løk, nøtter og fisk. Dette spiser jeg ikke lenger(ikke gjort det på over et år). Tygger kanskje ikke maten nok da.. Men tviler på at bare det kan være det som hjelper meg.. Skal prøve å bytte lege tror jeg! TS Anonymous poster hash: 504b3...57b Men testet de de for allergi eller intoleranser også? Intoleranser vises ikke på allergitester, det må spesialtester til som kun noen få laber i landet utfører. Testen for lekk tarm er også veldig ny i Norge (måling av zonulin), ca et år siden den kom. Sibo-test (small intestinal bacterial overgrowth) utføres i hvertfall på Haukeland, vet ikke om de har den testen på alle sykehus. Med den type problemer ville jeg definitivt gått gluten og melkefri bare for å se om det er en av de uansett, det er gratis og ufarlig og du merker fort om det spiller inn på din helse eller ikke. Kun mitt personlige råd altså. Og sett nermere på paleo/steinalder/primal/ weston a price type dietter (kjært barn, mange navn ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #8 Del Skrevet 11. mai 2014 Men testet de de for allergi eller intoleranser også? Intoleranser vises ikke på allergitester, det må spesialtester til som kun noen få laber i landet utfører. Testen for lekk tarm er også veldig ny i Norge (måling av zonulin), ca et år siden den kom. Sibo-test (small intestinal bacterial overgrowth) utføres i hvertfall på Haukeland, vet ikke om de har den testen på alle sykehus. Med den type problemer ville jeg definitivt gått gluten og melkefri bare for å se om det er en av de uansett, det er gratis og ufarlig og du merker fort om det spiller inn på din helse eller ikke. Kun mitt personlige råd altså. Og sett nermere på paleo/steinalder/primal/ weston a price type dietter (kjært barn, mange navn ) Ble sendt til Bergen for å testes for intoleranser ja, og har gått 6 mnd uten gluten og melk uten at det hjalp.. Har fått kostholdsplan fra ernæringsfysiolog, fulgt den til punkt og prikke, men det hjelper heller ikke. Vet ikke om det hjelper å bytte lege, men føler ikke jeg blir tatt seriøst. Anonymous poster hash: 504b3...57b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #9 Del Skrevet 11. mai 2014 Noen har dessverre Irritabel tarm, og må leve med det. Da er det ikke noe godt svar på hva osv. Skjønner at det er kjipt Anonymous poster hash: 12ba9...d69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #10 Del Skrevet 11. mai 2014 Du kan øke dosen på probiotika og se om det hjelper. Prøv å ta 8-10 stykker over en periode, blir dyrt men verdt å prøve. Du kan få kjøpt det i pulverform og ha det i maten også. Gode bakterier i magen er utrolig viktig, og det påvirker utrolig mange prosesser i kroppen vår. Det er mye vi ikke er klar over enda som kommer til å komme mer frem i fremtiden ang. dette. Anonymous poster hash: f5ea0...08c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #11 Del Skrevet 11. mai 2014 Spurte legen om jeg kunne få probiotika på resept, siden det er så dyrt, men det var visst ikke mulig.. Kan prøve å ta litt flere å se Anonymous poster hash: 504b3...57b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #12 Del Skrevet 11. mai 2014 Irritabel tarm, tja. Det starta jo etter en matforgiftning i utlandet, aldri vært slik før. Anonymous poster hash: 504b3...57b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #13 Del Skrevet 11. mai 2014 Noen har dessverre Irritabel tarm, og må leve med det. Da er det ikke noe godt svar på hva osv. Skjønner at det er kjipt Anonymous poster hash: 12ba9...d69 Jo, som jeg har nevnt ovenfor - FODMAP. Det hjelper opp til 75%, de fleste blir betraktelig bedre etter bare 2 uker på kostholdet. Det er streng i starten, men så tester man hva man tåler, og kan forhåpentligvis spise mer og mer igjen. Jeg har blitt veldig mye bedre, og kan være i normal aktivitet (jobb, studier, trening) igjen. Mer her: http://www.friskogfunksjonell.no/irritabel-tarm-og-hva-du-kan-gjore-med-det/ Mat har faktisk utrolig mye å si for irritabel tarm. Anonymous poster hash: abb0a...8d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #14 Del Skrevet 11. mai 2014 Har samme greia, regner med det er noe man bare må leve med.. irritabel tarm eller noe slikt? Ikke kjekt hvertfall.. Anonymous poster hash: 855cb...5be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå