hopeful Skrevet 9. mai 2014 #1 Skrevet 9. mai 2014 hunden min ligger i buret nå og syter og uffer seg. neida. er ikke fordi hun ikke liker buret eller noe slikt. er der hun ofte legger seg for å slappe av. og hopper gladelig rett inn i buret på kvelden/natta. og ligger alltid der nesten om natta. men problemet i dag er at hun føler seg enormt flink. hun fant en plastikkpose som luktet godt. inni plastikkposen lå det en papirpose rullet sammen. og inni den papirposen. lå det to griseører som jeg har kjøpt til hun. hun angrep papirposen, så hele senga var fuill av papir. og tok med seg griseøret til puta si på guivet. og gomlet glad og fornøyd på det. jeg personlig synes dette var greit. hun er ikke så flink på hjernetrim og den slags. så jeg syntes det var fint å se at hun klarte å finne ut hvordan hun skulle få ut griseøret selv. og ga meg bare en ny ide til å aktivisere henne. så ikke fortell meg at jeg burde tatt vekk posen før hun fikk tak i den. eller tatt vekk øret når hun fant den. om du synes det ville vært riktig. jeg synes dette er greit. og godtok det. så hold akkurat de kommentarene for dere selv. det er ikke derfor jeg skriver dette. men det er jo natt nå. og jeg ønsker å sove etterhvert. ihverfall ligge i senga å se en serie. så jeg tok øret, noe hun ikke ble så glad for. og skysset hun inn i buret. og siden har hun ligget der å syntes synd på seg selv. surmult og uffet seg. fordi hun ikke får øret. slapp hun ut en tur i sta. for å se om hun måtte på do. eller bare leite etter øret. hun leitet etter øret. så jeg ba hun legge seg i buret igjen. motvillig gikk hun omsider til buret. og begynte å surmule igjen. og jeg frykter at hun vil holde meg våken med denne pistringen og uffigen i hele natt. eller om hun roer seg ned. noen som har noen ideer om det? ville dere bare ignorert henne. så gir hun seg til slutt? noen tips/erfaringer med egne hunder? kan sies at hun er den som tygger seg ihjel på øret, og går ikke vekk fra det, før hun har spist det opp. men hun angriper ikke når jeg tar det. ser bare dumt på meg, og blir litt skuffet eller noe. som å ta godteri fra småunger. haha.
langbein86 Skrevet 9. mai 2014 #2 Skrevet 9. mai 2014 Kan hun ikke få bare være fritt i huset da, så roer hun seg nok. Ingen hund i verden foretrekker ett bur fremfor å få være fri. Tror nok hunden min ville vært lei seg hvis jeg hadde jaget han ned fra sofaen nå og inn i ett bur. 8
Frk.K Skrevet 9. mai 2014 #3 Skrevet 9. mai 2014 (endret) Ignorer. Her må jeg høre på konsert også når jeg putter han i buret av diverse grunner. Det går over etter noen minutter, men man må ikke kaste noen blikk eller gi noe som helst respons på det. Ja, det er irriterende, å det driver deg til vannvidd, men det må gjøres Edit: Min missliker heller ikke buret da det er der han slapper mest av og går inn i selv utpå natten, om jeg lar han gå fritt. Endret 9. mai 2014 av Frk.K
hopeful Skrevet 9. mai 2014 Forfatter #4 Skrevet 9. mai 2014 hun kan nesten ikke være fritt her inne. fordi jeg har en liten leilighet. og kan ikke ta hun til et annet rom. og jeg får ikke sove godt om hun går rundt i leiligheten. klikker i gulvet med klørne. og hun liker seg i buret. om jeg sier "nå er det natta. starter å kle av meg. så løper hun frivillig inn i buret. om hun så ligger å koser seg på puta si. alltid rett inn i buret. er alltid vært vant med det. så er ikke buret som er problemet. men at jeg tok øret. gidder ikke å høre på at hun tygger ihjel øret i hele natt. samt at jeg føler jeg må følge med hun med øret, så hun ikke setter det fast i halsen eller noe. hun har gitt seg nå. ignorerte henne. og hun roet seg. så ja. det funket. takk husk at hunder er forskjellige. noen foretrekker buret. pga at det er trygt og sikkert. mens andre liker det ikke. og min elsker buret sitt
Frk.K Skrevet 9. mai 2014 #5 Skrevet 9. mai 2014 (endret) hun kan nesten ikke være fritt her inne. fordi jeg har en liten leilighet. og kan ikke ta hun til et annet rom. og jeg får ikke sove godt om hun går rundt i leiligheten. klikker i gulvet med klørne. og hun liker seg i buret. om jeg sier "nå er det natta. starter å kle av meg. så løper hun frivillig inn i buret. om hun så ligger å koser seg på puta si. alltid rett inn i buret. er alltid vært vant med det. så er ikke buret som er problemet. men at jeg tok øret. gidder ikke å høre på at hun tygger ihjel øret i hele natt. samt at jeg føler jeg må følge med hun med øret, så hun ikke setter det fast i halsen eller noe. hun har gitt seg nå. ignorerte henne. og hun roet seg. så ja. det funket. takk husk at hunder er forskjellige. noen foretrekker buret. pga at det er trygt og sikkert. mens andre liker det ikke. og min elsker buret sitt Min vet at buret betyr namenam eller avslappning og soving. Der er han når jeg ikke er hjemme og ikke har mulighet til å ta han med, eller når det er nattaen Så ja, hunder er veldig individuelle, ihvertfall de gangene jeg lar han gå fritt, da er han i sengen, så på gulvet, så i sengen, så på puten sin på gulvet, også til slutt inni buret om døren står åpent, fordi at det er der han sover best Ja, ignorering er gull, men hardt til tider Endret 9. mai 2014 av Frk.K
hopeful Skrevet 9. mai 2014 Forfatter #6 Skrevet 9. mai 2014 Min vet at buret betyr namenam eller avslappning og soving. Der er han når jeg ikke er hjemme og ikke har mulighet til å ta han med, eller når det er nattaen Så ja, hunder er veldig individuelle, ihvertfall de gangene jeg lar han gå fritt, da er han i sengen, så på gulvet, så i sengen, så på puten sin på gulvet, også til slutt inni buret om døren står åpent, fordi at det er der han sover best Ja, ignorering er gull, men hardt til tider slik som min det.forbinder buret med avslapping, eller namnamnam eller natta. hun vet at hun skal sove i buret om natta. og løper dit frivillig uten at jeg må si det. så jeg skal ikke nekte hun det. der får hun alltid være i fred. ingen får forstyrre hun i buret, om det bare er for kos. for det er hennes sted. et fristed. og hun liker det. legger seg ofte i buret når hun er sliten. selv om hun har hele leiligheta å velge i. selv om den ikke er stor. men puta er 2. valget faktisk. etter buret. hehe ja. hardt å ignorere "babyen" sin. men det trengs vell for å ikke få en bortskjemt hund som maser og uffer seg. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #7 Skrevet 10. mai 2014 Lenge siden hun har hatt sex? Anonymous poster hash: 44aa0...f99
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #8 Skrevet 11. mai 2014 Hunder er ikke burdyr. Anonymous poster hash: 18c8a...62d 7
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #9 Skrevet 11. mai 2014 Og har du for liten leilighet skulle du tenkt på det før du fikk hund. Anonymous poster hash: 18c8a...62d 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #10 Skrevet 19. mai 2014 hun kan nesten ikke være fritt her inne. fordi jeg har en liten leilighet. og kan ikke ta hun til et annet rom. og jeg får ikke sove godt om hun går rundt i leiligheten. klikker i gulvet med klørne. og hun liker seg i buret. om jeg sier "nå er det natta. starter å kle av meg. så løper hun frivillig inn i buret. om hun så ligger å koser seg på puta si. alltid rett inn i buret. er alltid vært vant med det. så er ikke buret som er problemet. men at jeg tok øret. gidder ikke å høre på at hun tygger ihjel øret i hele natt. samt at jeg føler jeg må følge med hun med øret, så hun ikke setter det fast i halsen eller noe. hun har gitt seg nå. ignorerte henne. og hun roet seg. så ja. det funket. takk husk at hunder er forskjellige. noen foretrekker buret. pga at det er trygt og sikkert. mens andre liker det ikke. og min elsker buret sitt Bare bet meg merke i en ting, dersom klørne "klakker" i gulvet, så er de for lange. Kanskje en liten kloklipp hadde fjernet det "problemet " 😉 Hadde også ignorert piping/sutring dersom jeg var sikker på at hunden ikke prøvde å signalisere dotid, smerte eller lign. Desto mer oppmerksomhet en oppførsel får, desto raskere lærer de seg at de kan gjøre det samme igjen fordi det funket så bra forrige gang. Og da har man det gående . Bra det løste seg ! 😃Anonymous poster hash: 282fc...c09
hopeful Skrevet 19. mai 2014 Forfatter #11 Skrevet 19. mai 2014 på den tiden var det ikke mange dagene siden jeg hadde vært til veterinæren å klippet de skikkelig, så klørne var ikke for lange, men nervene hennes er litt lange, pga "sykefravær" til hunden, så lite turerer på den tiden, og mykt underlag, så hadde nervene fått vokst litt lengre enn de skal. så derfor erklørne litt lange, men ikke farlig lange, og det bedrer seg etterhvert. ja. det gikk heldigvis bra, og det var ikke snakk om do, smerter eller noe slikt. bare klaging og sutring. litt som om barn ikke får spise heeeele godteriposen på en lørdag kveld. når den hadde veldig lyst på hele. hihi
Portvinpiken Skrevet 19. mai 2014 #12 Skrevet 19. mai 2014 (endret) hun kan nesten ikke være fritt her inne. fordi jeg har en liten leilighet. og kan ikke ta hun til et annet rom. og jeg får ikke sove godt om hun går rundt i leiligheten. klikker i gulvet med klørne. og hun liker seg i buret. om jeg sier "nå er det natta. starter å kle av meg. så løper hun frivillig inn i buret. om hun så ligger å koser seg på puta si. alltid rett inn i buret. er alltid vært vant med det. så er ikke buret som er problemet. men at jeg tok øret. gidder ikke å høre på at hun tygger ihjel øret i hele natt. samt at jeg føler jeg må følge med hun med øret, så hun ikke setter det fast i halsen eller noe. hun har gitt seg nå. ignorerte henne. og hun roet seg. så ja. det funket. takk husk at hunder er forskjellige. noen foretrekker buret. pga at det er trygt og sikkert. mens andre liker det ikke. og min elsker buret sitt 1) DU sover bedre om natten fordi hun er i buret og 2) joda - ingen foretrekker å være innelåst. Om hunden er usikker og foretrekker å bli låst inne i et bur, så er det noe galt med hunden atferdsmessig. Garantert og end of discussioon ;-) Om du virkelig er interessert så finnes det flere artikler om hund og viktigheten av søvn. Google hund og søvn. Veldig interessant lesning og jeg garanterer aha-opplevelser. PS. les gjerne også om lært hjelpeløshet hos hund. Det er nettopp dette som skjer når vi tror hunder elsker burene sine. Endret 19. mai 2014 av Portvinpiken 3
Sylvari Skrevet 19. mai 2014 #13 Skrevet 19. mai 2014 Er da ingen hunder som foretrekker bur så lenge de ikke er utrygge. Hunder liker å bytte soveplass iløpet av natta, ser jo min går fra å sove på gulvet, til senga, til en stol, til sofaen og tilbake på gulvet igjen bare på en natt. Han hadde vel fått fnatt om han plutselig bare måtte sove i bur. Alle hunder jeg har vært borti bytter sovestilling og plass iløpet av natta.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2014 #14 Skrevet 19. mai 2014 OK. nå var det ikke dette jeg hadde tenkt å diskutere på denne tråden da. bare så det er sagt. neida. det er ikke sikkert at hun foretrekker å være innelåst i buret sitt hele natta. det kan jeg ikke si at hun gjør. for det vet jeg ikke. men jeg vet det, at hun ikke har vondt av det. hun tar ikke skade av det. og hun freaker ikke ut av å ligge i buret. buret er på str med at hun fint kan flytte på seg rundt og rundt og finne andre stillinger. men jeg skjønner hva dere mener. at hun foretrekker å eks legge seg på puta som er på andre siden av rommet osv. men jeg har også hatt døra oppe om natta, og når jeg har våknet neste morgen, så har hun fortsatt liggi i buret sitt. og hun kan ligge timesvis i buret med åpen dør hele tiden. nå er det ikke jeg som har oppdratt hun til hva hun liker best. da jeg fikk hun for 8-9 måneder siden. og hun nå er voksen. hun er 4 år. noen ganger så lar jeg hun få gå fritt rundt i rommet på natta. noen ganger sover hun i senga mi hele natta. om hunden ligger på gulvet, og jeg begynner å kle av meg, og sier "nå er det natta". så durer hun inn i buret sitt, før jeg rekker å eks bestemme at hun skal sove i senga mi den natta. hun virker også mye roligere når hun er i buret om natta. og får ikke de anfallene om at hun plutselig skal ut på do midt på natta (noe hun kan finne på, selv om hun ikke er løs i magen. for da hjelper det jo ikke om hun er i buret. og hun får selfølgelig ut på do om hun akutt blir nødt til det på natta. vi har bare et rom å dele på (det er hele leiligheten), og vær så snill. ikke kommenter hundeholdet mitt basert på om jeg lukker døra til buret om natten eller ikke. vet mange som gjør det. de er ikke dårlige hundeeiere for den saks skyld. dere kjenner verken meg eller hunden min. og jeg vet hvordan hun er. og jeg ville ikke gjort noe som kunne skade henne. Anonymous poster hash: 36a59...e8e
Portvinpiken Skrevet 19. mai 2014 #15 Skrevet 19. mai 2014 Det jeg kan si, er at jeg hadde nok en atferdskonsultasjon på fredag hvor hunden hadde ulike atferdsproblemer. Og nok en gang foreslo jeg å droppe buret helt. Og nok en gang ble eierene så utrolig positivt overrasket over at hunden nesten umiddelbart roet seg ned. Dette er vel rundt den 10. konsultasjonen som omhandler atferdsutfordringer jeg har hatt siden mars, hvor eier dropper bur, og får en helt ny hund. Er det ikke rart? Jeg vil gjerne også legge til at ingen av disse hundeeierene mener eller ønsker å skade eller være ekkel mot hundene sine. De har brukt bur fordi oppdrettere, ansatte i dyrebutikker og div. hundetrenere har anbefalt dette. De har altså gjort det i god tro, og pga mangel på kunnskap om hund og hunders behov og språk, så har de altså "gått på en smell". En av mine kunder la sogar ut buret til salgs på finn og skrev noe humoristisk hvorfor de ønsket å bli kvitt det for alltid. Og nei - det var ingen "enkel" hunderase. Tvert om. Jeg har også hatt konsultasjoner med kunder som har hunder som ikke takler å ikke være i buret når de er alene hjemme. Dette er de som rører mest i hjerterota mi. Det er forferdelig for meg å se hvordan hunder blir lært hjelpeløse og faktisk nervøse med div. påfølgende atferdsproblemer og stress fordi de ikke "tør" å være alene hjemme når de går ut av buret sitt. Seriøst, disse hundene har ekstreme selvtilitsproblemer, for ikke å snakke om lært hjelpeløshet og mestringsvansker. Jeg synes jeg må få "lov" å fortelle litt om erfaringer. Kanskje det hjelper. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå