Gå til innhold

Aspergers/autisme

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men ingenting av det du beskriver som du tror har med asperger å gjøre har noe særlig med asperger å gjøre.. det du ramser opp er helt normale problemer folk har. 

Hovedsymptomet på asperger/autisme diagnoser er store sosiale problemer, vansker med vennskap, forhold og alt av sosiale situasjoner. I tilegg så har man repetitiv adferdt og stimming som kan være alt fra å vugge fram og tilbake til å vifte med armene framfor seg. Å ha snevre interesser er noe alle til en viss grad har (de fleste folk har jo noe dem er interessert i) så det tror jeg ikke en skal henge seg så mye oppi dersom en er ute etter korrekt diagnose.

Anonymkode: 08819...69d

Jeg som har gjennomgått utredning for dette og som fikk diagnosen kan fortelle deg det at det er langt flere symptomer enn det du lister opp her. Selvstimulering trenger ikke være så voldsomt som det du skriver. For meg er det å vippe fort på føttene, siste ene beinet opp og ned, snurre konstant på snusboksen, tappe fingrene i bordet osv. Jeg sitter sjeldent i ro, spesielt ikke når jeg er i ubehagelige/overstimulerende situasjoner. Har mange tvangstanker og OCD-tendenser, som jeg får irritasjon/ubehag/uro i meg hvis ikke blir fulgt, men det er ikke slik at hele verden raser. Det er så mange grader av Asperger og en med Asperger har ikke absolutt alle symptomene. I tillegg har jo alle hver sin personlighet i bunn som jo vil påvirke hvordan "lidelsen" kommer til uttrykk. 

Anonymkode: 572b9...17d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg som har gjennomgått utredning for dette og som fikk diagnosen kan fortelle deg det at det er langt flere symptomer enn det du lister opp her. Selvstimulering trenger ikke være så voldsomt som det du skriver. For meg er det å vippe fort på føttene, siste ene beinet opp og ned, snurre konstant på snusboksen, tappe fingrene i bordet osv. Jeg sitter sjeldent i ro, spesielt ikke når jeg er i ubehagelige/overstimulerende situasjoner. Har mange tvangstanker og OCD-tendenser, som jeg får irritasjon/ubehag/uro i meg hvis ikke blir fulgt, men det er ikke slik at hele verden raser. Det er så mange grader av Asperger og en med Asperger har ikke absolutt alle symptomene. I tillegg har jo alle hver sin personlighet i bunn som jo vil påvirke hvordan "lidelsen" kommer til uttrykk. 

Og ad hd er en kombinasjon mange ned autisme har. Og det er litt vanskelig å se hva som er autisme og hva er ADHD.  

Anonymkode: db3e0...0ff

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og ad hd er en kombinasjon mange ned autisme har. Og det er litt vanskelig å se hva som er autisme og hva er ADHD.  

Autisme og adhd har helt forskjellige symptomer og er på mange måter helt motsatt i symptombildet.  Jeg skjønner virkelig ikke hva du mener med at det er vanskelig å se hva som er autisme og hva som er adhd...

De med adhd er hyperaktive, det er ikke et symptom på autisme. De med adhd har også vansker med fokusere på detaljer og konsentrere seg lenge av gangen i motsetning til autister som er svært opptatt av detaljer og klarer å fokusere lenge på ting de har interesse av.

Skrevet

Ja, men hva hadde det med saken å gjøre? Jeg har ikke ADHD. 

Autisme og adhd har helt forskjellige symptomer og er på mange måter helt motsatt i symptombildet.  Jeg skjønner virkelig ikke hva du mener med at det er vanskelig å se hva som er autisme og hva som er adhd...

De med adhd er hyperaktive, det er ikke et symptom på autisme. De med adhd har også vansker med fokusere på detaljer og konsentrere seg lenge av gangen i motsetning til autister som er svært opptatt av detaljer og klarer å fokusere lenge på ting de har interesse av.

Det er mange likhetstrekk. Disse diagnosene går litt hånd i hånd og mange har begge diagnosene. Da jeg fikk diagnosen AS ville de også at jeg skulle utredes nærmere for ADD. 

Skrevet
På 2.2.2019 den 15.44, AnonymBruker skrev:

Feil. Det er veldig mange overlappende symptomer. Ved begge diagnosene har man problemer med eksekutive funksjoner. Dessuten har mange med asperger dårlig konsentrasjon, utenom det de er interessert i, noe som også er tilfellet for de med Adhd. 

Adhd dreier seg ikke bare om hyperaktivitet. Faktisk er det en del som mener at hyperaktivitet ikke er et hovedtrekk ved diagnosen etter hvert som barnet blir eldre. Det er mer impulsivitet, problemer med emosjonell regulering og generelt dårlige eksekutive funksjoner som er problemet. 

Det er faktisk veldig vanlig at en som er diagnostisert med asperger også er diagnostisert med adhd (eller andre nervobiologiske diagnoser som tourettes, OCD feks).

Anonymkode: 4c89b...3e6

• Liker 1
Skrevet

Hyperaktivitet er toppen av isberget! Og det mest synlige av symptomene til ADHD. Andre ser ikke alt en med adhd sliter med inni seg. Og hvor hardt de må jobbe for å få til det samme som andre. Mange av symptomene er overlappende, og mange har derfor begge deler. Det kan virke som 2 vidt forskjellige ting, da mange med ADHD er ekstroverte mens mange med Asperger er introverte.

Angående tvserier, så er de aldri realistiske. Hverken på de som er med og de som er uten diagnoser. Det er underholdning, ikke dokumentarer. Leger generelt synes sikkert de blir fremstilt som rike supermodellhelter som har ny dame hver episode.

Anonymkode: 71639...433

Skrevet
On 1/31/2019 at 10:49 PM, AnonymBruker said:

Jeg har Asberger mild form og når jeg gikk på skolen fikk jeg kun 6’ere i alle fag til og med topp karakter på høyskolen og fikk master som sosialpedagog, pedagog og bachelor innen barnevern. Nå i dag er jeg pedagogisk leder i barnehage siden jeg elsker å jobbe med barn og jeg er gift samt har to barn Og kun den yngste har det jeg har mild grad så jeg lever et helt normalt liv uten noen merker at jeg har det så jeg har empati og god sans for humor samt en lett person å få kontakt med. P.s sarkasme og ironi osv er heller ikke noe problem med meg.

Anonymkode: cf1e6...a69

Hva fikk du AS diagnosen for?

Anonymkode: c19a8...e86

• Liker 1
Skrevet

Hva fikk du AS diagnosen for?

Anonymkode: c19a8...e86

Jeg er ikke den du siterte.  Men jeg tipper overaktive  sanser.  Lyd lukt osv. 

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er mer enn det som skal til for å få diagnosen.

Hovedkriteriene er (DSM-IV):

• Kvalitative forstyrrelser i sosialt samspill 
  • Begrenset, repetitive og stereotype mønstre i atferd, interesser og aktiviteter
  • Forstyrelsen forårsaker klinisk signifikant forringelse av de sosiale, arbeidsmessige eller andre viktige funksjoner 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke diagnose for kun det. Og spesielt ikke om en fungerer helt fint. Alle mennesker har autistiske trekk. Det er kun når det blir et vesentlig problem at en får satt diagnose.

Anonymkode: 71639...433

Skrevet
På 17.5.2014 den 11.36, Aspergers skrev:

Skjønner godt at du er anonym. Du er tydeligvis en som tror han vet alt. Arrogant og nedlatende.Utifra dine kommentarer tyder det på at du trenger å tilegne deg mer kunnskap,og sosial trening.

Jeg jobber med mennesker med diagnosen autisme. Det er ikke en gunstig ting å ha. Man er ikke smartere, man har en ekstra utfordring. Og nei den gjør deg ikke smartere. Den gir i større eller mindre grad ekstra utfordringer i hverdagen. 

Er ikke enig i uttalelsen retarder i hodet eller hva det var da det er negativt ladet. Det skaper negative holdninger jeg ikke liker. 

Men, nok en gang, gunstig er det ikke. 

Anonymkode: a06b8...832

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...