Gå til innhold

Aspergers/autisme

Anbefalte innlegg

• 4 år senere...
Skrevet
På 17.5.2014 den 11.36, Aspergers skrev:

Skjønner godt at du er anonym. Du er tydeligvis en som tror han vet alt. Arrogant og nedlatende.Utifra dine kommentarer tyder det på at du trenger å tilegne deg mer kunnskap,og sosial trening.

Jeg har Asberger mild form og når jeg gikk på skolen fikk jeg kun 6’ere i alle fag til og med topp karakter på høyskolen og fikk master som sosialpedagog, pedagog og bachelor innen barnevern. Nå i dag er jeg pedagogisk leder i barnehage siden jeg elsker å jobbe med barn og jeg er gift samt har to barn Og kun den yngste har det jeg har mild grad så jeg lever et helt normalt liv uten noen merker at jeg har det så jeg har empati og god sans for humor samt en lett person å få kontakt med. P.s sarkasme og ironi osv er heller ikke noe problem med meg.

Anonymkode: cf1e6...a69

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har Asberger mild form og når jeg gikk på skolen fikk jeg kun 6’ere i alle fag til og med topp karakter på høyskolen og fikk master som sosialpedagog, pedagog og bachelor innen barnevern. Nå i dag er jeg pedagogisk leder i barnehage siden jeg elsker å jobbe med barn og jeg er gift samt har to barn Og kun den yngste har det jeg har mild grad så jeg lever et helt normalt liv uten noen merker at jeg har det så jeg har empati og god sans for humor samt en lett person å få kontakt med. P.s sarkasme og ironi osv er heller ikke noe problem med meg.

Anonymkode: cf1e6...a69

Er dette her troll? Isåfall må du ha asperger i VEEELDIG mild grad. Tviler på at du hadde klart å bli pedagog om du hadde asperger, og jeg tviler ihvertfall på at noen hadde ansatt noen med såpass dårlige sosiale evner.

Anonymkode: 08819...69d

• Liker 5
Skrevet

Har Asperger og en IQ akkurat på gjennomsnittet. 

Anonymkode: 572b9...17d

Skrevet
På 9.5.2014 den 23.02, AnonymBruker skrev:

Noen her som har aspergers og vil fortelle litt om hvordan det er? Jeg syns det er et interessant tema og noen av de smarteste menneskene i verden innenfor sitt felt og noen av de største oppfinnere har jo faktisk aspergers. Så den som sier at de med aspergers/autisme er dumme kan ta seg en bolle, for det er de aldeles ikke.

Anonymous poster hash: c8fd1...681

Jeg er vel stort sett som deg. Trenger mat, væske, kjærlighet, varme. Jeg trenger også å føle at jeg ikke er «retarded», så jeg har brukt evnen til fordypning akademisk. Det har gjort at jeg ikke har så mye annet enn positivt å si om diagnosen egentlig. Jeg får mer glede av noe jo mer jeg gjør av det, og det kan være en stor fordel, men det kan også være veldig destruktivt, avhengig av hva du velger å bruke tiden på. 

Anonymkode: a52a1...5bc

Skrevet

Noen som har sett serien "The Good Doctor" og kan si noe om det er et realistisk framstilling av en med autisme? Tenker spesielt på måten han snakker på, jeg synes nesten det på en måte virker hånende overfor autister hvis han gjør til stemmen slik for å framstå spesiell på tv?

Anonymkode: b8ca5...eeb

Skrevet

Har en IQ på 131, men føler meg ofte dum i mange sammenhenger fordi jeg trenger lang tid på å prosessere ting. Men jeg er god på sånne logiske oppgaver som standard IQ-tester inneholder, men det er liksom så mye annet man må kunne for å klare seg i livet. Jeg er dog veldig glad i min måte å tenke på, som ofte er annerledes enn mange andre, jeg har ofte andre måter å komme fram til løsninger. Jeg tenker ofte "hva hvis" og finner ofte ut av ting på den måten. Jeg har også evnen til å fordype meg veldig når jeg først interesserer meg for noe. 

I sosiale settinger har jeg oppskrifter på hva jeg skal svare og si i gitte sammenhenger, noe som ikke alltid reflekterer hvem jeg er og hva jeg mener på grunn av nevnte prosesseringshastighet. Jeg har ikke tid til å både tenke over hva vedkommende sa og så tenke over et svar så jeg har manus som jeg kan bruke. Folk har en tendens til å tro jeg er uhøflig eller at jeg lyver hvis det tar litt tid før jeg svarer. Og det plager meg endel, for jeg er alltid ærlig, men andre mennesker (nevrotypikere) sier ikke alltid (sjelden?) det de mener så de er ikke vant til det tror jeg. 

Anonymkode: 199b7...230

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har asperger, er gift ig har to barn! Har klart å føre inn gode rutiner ,! Men blir sliten i sosial sammenheng, ! Kan alt mulig om gamle norske konger og vikingtiden! Lærer oppskrifter på mat lett, trenger å se oppskriften en gang, så husker jeg den i hodet! Er svært sensitiv for lukter, kaster lett opp av stygge lukter eks pisselukt i busskur, og annet illeluktende! Jobber i kantine;)

Endret av Anciol
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har sett serien "The Good Doctor" og kan si noe om det er et realistisk framstilling av en med autisme? Tenker spesielt på måten han snakker på, jeg synes nesten det på en måte virker hånende overfor autister hvis han gjør til stemmen slik for å framstå spesiell på tv?

Anonymkode: b8ca5...eeb

Autister kan ha et uvanlig toneleie, de kan ha et monotont språk, de kan ha uvanlig/annerledes høy/lav stemmeleie i en setning (vanskelig å forklare, høyere tone der andre har lavt og motsatt hvis det gir noen mening). Men autister er forskjellige, har du møtt en har du møtt en. Men at enkelte kan prate sånn tror jeg nok. 

Skrevet

Folk med Asperger er som andre folk intelligensmessig - noen er dumme, noen er smarte, de fleste er et sted mist i mellom.

Anonymkode: d05f0...318

Skrevet
On 5/10/2014 at 1:44 AM, AnonymBruker said:

Aspberger/Autisme gjør deg ikke smart. Det er ikke en gunstig ting å ha.

Grunnen til at folk tror at autister er smarte er fordi det har vært noen svært smarte folk som også har vært autister. Folk har da feilaktig konkludert at autismen er grunnen til at de er smarte og videre feil konkludert med at autisme betyr at man er overintelligent..

Hollywood har videre bidratt til denne oppfatningen med å lage filmer der autister er så glupe at de knekker krypteringskoder i hodet og får hemmlige agenter etter seg som er ute etter å likvidere dem.

I virkeligheten så er dessverre de fleste autister helt fullstendig retardskadet i hodet.

Anonymous poster hash: aacdb...48b

Synes du kanskje bør lese deg opp litt før du uttaler deg så skråsikkert. Du vet ikke så mye om dette. De fleste er ikke "retardskadet" (som om det er et ord). 

Noen autister er savanter, som Rainman og Shaun fra Good doctor. 

Svært mange ligger høyt på iq-skalaen. Eq er det verre med. 

Ts, finn litteratur, gå på Autismeforeningen sine sider og lær mer. På Kvinneguiden er det for mange fordommer og folk som uttaler seg uten å ha peiling. 

Skrevet

Har Asperger og høy IQ (du vil ikke se mye av de stereotpiske ta alt ordrett og dummer seg ut greiene hos meg, har lært meg at når folk sier dumme ting så er det noe lurings på gang, med høy IQ klarer du se mønstre og lære slike ting selv om det ikke er "naturlig" som for andre, folk med lav IQ kan bli lurt av slik og en får "morsomme" hendelser som folk karakteriserer som typisk asperger men som egentlig er en kombinasjon ja en misforstod poenget pga dårlig sosial kompetanse men også at en hadde lav IQ som gjør at en ikke stopper opp og evaluerer når du får en ulogisk beskjed, som er mye av problemet for mange aspergere så de blir lurt, det må være mye værre så er glad for IQen min det hjelper mye selv om en ikke kan kompensere logiskt for alt det er jo andre ting en ren logikk som sosialt samspill skal bestå av så¨der feiler jo jeg også.....) Men kunne vært mye værre selvsagt

Jeg aner ikke hvordan livet er for andre så har ingen referanse å sammenligne med. Basert på hvordan folk fremstår (som jeg er klar over kan være falskt... virker som folk elsker å være falske i sosiale samspill så hvordan en skal vite sannheten vet jeg ikke.....) virker det som at andre folk er mer glade i livet og "lever" mer, jeg er mer en tilskuer utenfra som ikke forstår samfunnet og troller på internett etc istedenfor dagen lang. Ikke mye til liv, men det er som det er......

Det er som det er, tror jeg er beste svar egentlig :) 

Anonymkode: 70f6c...ecf

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har Asperger og høy IQ (du vil ikke se mye av de stereotpiske ta alt ordrett og dummer seg ut greiene hos meg, har lært meg at når folk sier dumme ting så er det noe lurings på gang, med høy IQ klarer du se mønstre og lære slike ting selv om det ikke er "naturlig" som for andre, folk med lav IQ kan bli lurt av slik og en får "morsomme" hendelser som folk karakteriserer som typisk asperger men som egentlig er en kombinasjon ja en misforstod poenget pga dårlig sosial kompetanse men også at en hadde lav IQ som gjør at en ikke stopper opp og evaluerer når du får en ulogisk beskjed, som er mye av problemet for mange aspergere så de blir lurt, det må være mye værre så er glad for IQen min det hjelper mye selv om en ikke kan kompensere logiskt for alt det er jo andre ting en ren logikk som sosialt samspill skal bestå av så¨der feiler jo jeg også.....) Men kunne vært mye værre selvsagt

Jeg aner ikke hvordan livet er for andre så har ingen referanse å sammenligne med. Basert på hvordan folk fremstår (som jeg er klar over kan være falskt... virker som folk elsker å være falske i sosiale samspill så hvordan en skal vite sannheten vet jeg ikke.....) virker det som at andre folk er mer glade i livet og "lever" mer, jeg er mer en tilskuer utenfra som ikke forstår samfunnet og troller på internett etc istedenfor dagen lang. Ikke mye til liv, men det er som det er......

Det er som det er, tror jeg er beste svar egentlig :) 

Anonymkode: 70f6c...ecf

Samme hos meg, jeg har lært meg at når folk sier dumme ting eller ting som er helt unaturlige i settingen så er det ofte ironi eller sarkasme. Men jeg bommer hvis det ikke er åpenbart, hvor ofte vet jeg ikke for av og til blir jeg forklart det og andre ganger blir det bare helt stille. Og jeg tror at det er andre ganger jeg ikke aner at jeg har tatt feil men ingen påpeker det. Men det er også litt av utfordringen min, for mange ser ikke problemene jeg har i (korte) sosiale settinger fordi jeg har lært meg å kompensere. Men hvis man tilbringer mer tid med meg blir det tydeligere, da er det enkelte som har spurt meg rett ut om jeg har AS. 

Skrevet
Akkurat nå, Anciol skrev:

Jeg har asperger, er gift ig har to barn! Har klart å føre inn gode rutiner ,! Men blir sliten i sosial sammenheng, ! Kan alt mulig om gamle norske konger og vikingtiden! Lærer oppskrifter på mat lett, trenger å se oppskriften en gang, så husker jeg den i hodet! Er svært sensitiv for lukter, kaster lett opp av stygge lukter eks pisselukt i busskur, og annet illeluktende! Jobber i kantine;)

Det fins jo mange mennesker som er interessert i, og kan alt mulig om de norske kongene. Og vikingtiden lærte man jo om på skolen så viss man hadde en viss interesse for det så husker man det jo fortsatt.. Så da lurer jeg jo på hvorfor skulle du ha asperger og ikke de? Er dette det eneste symptomet ditt?

Tror ikke det fins så mange som ikke vemmes av kattepiss da dette er jo sånt som alle er sensitive for ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har mye autisme og asperger i nær familie og er litt opptatt av at andre bør få en bredere forståelse av mennesker med diagnosen. 

Viktig å vite at diagnosen ikke kan måles i en linje som går fra "velfungerende" til "non-verbal og funksjonsløs". Det er mange personlighetstrekk, og de fordeles i ulik grad til hver enkelt. 

Det er også forskjell på hvordan det utarter seg hos kvinner og menn. 

Personlig synes jeg mennesker med asperger er veldig interessante individer. Det er spennende å prøve å få innblikk i hvordan de ser på verden i forhold til de fleste andre. 

Anonymkode: 19ea6...d9a

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det fins jo mange mennesker som er interessert i, og kan alt mulig om de norske kongene. Og vikingtiden lærte man jo om på skolen så viss man hadde en viss interesse for det så husker man det jo fortsatt.. Så da lurer jeg jo på hvorfor skulle du ha asperger og ikke de? Er dette det eneste symptomet ditt?

Tror ikke det fins så mange som ikke vemmes av kattepiss da dette er jo sånt som alle er sensitive for ;)

Anonymkode: 08819...69

Ble utredet for det, og fikk diagnosen, er og ganske høylytt, snakker uten å tenke meg om, , sliter en del med søvn og må ha det mørkt når jeg sover , og er det en lysstrime fra gardinen så må jeg bare trekke den for!  Og hvorfor er det bare meg og ikke andre som kjenner de uluktene i busskur og andre steder!

Skrevet
14 timer siden, Anciol skrev:

Som å høre min datter  he he , uten om gift og to barn  hun er ikke der ennå.   Var du alltid klar for mann og barn . Eller kom det etter vært?  Men oppskrifter er hun rå på lager mat som en Gud. Sliter søsken men har lært seg hvordan takle det( fordel med å få diagnose tidelig, )   lukter og og lyd kan være slitsomt og trange klær. Hun har følsom hud .Så dusj og knapper kan være ubehagelig.   IG litt gjenomsnittet. Har tonn med humør og selvironi . Men sliter med konsentrasjon og huske uviktige ting. 

Anonymkode: db3e0...0ff

Skrevet

Hadde 2 mislykede forhold bak meg! Helt til eg møtte min bror sin bestekamerat ig studiekollega, da sa det bare pang! Fordi vi hadde felles intresser,. Hadde aldri planlagt mann og barn, men så hadde jeg litt flaks tilslutt!

Skrevet
3 minutter siden, Anciol skrev:

Ble utredet for det, og fikk diagnosen, er og ganske høylytt, snakker uten å tenke meg om, , sliter en del med søvn og må ha det mørkt når jeg sover , og er det en lysstrime fra gardinen så må jeg bare trekke den for!  Og hvorfor er det bare meg og ikke andre som kjenner de uluktene i busskur og andre steder!

Ok, men ingenting av det du beskriver som du tror har med asperger å gjøre har noe særlig med asperger å gjøre.. det du ramser opp er helt normale problemer folk har. 

Hovedsymptomet på asperger/autisme diagnoser er store sosiale problemer, vansker med vennskap, forhold og alt av sosiale situasjoner. I tilegg så har man repetitiv adferdt og stimming som kan være alt fra å vugge fram og tilbake til å vifte med armene framfor seg. Å ha snevre interesser er noe alle til en viss grad har (de fleste folk har jo noe dem er interessert i) så det tror jeg ikke en skal henge seg så mye oppi dersom en er ute etter korrekt diagnose.

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men ingenting av det du beskriver som du tror har med asperger å gjøre har noe særlig med asperger å gjøre.. det du ramser opp er helt normale problemer folk har. 

Hovedsymptomet på asperger/autisme diagnoser er store sosiale problemer, vansker med vennskap, forhold og alt av sosiale situasjoner. I tilegg så har man repetitiv adferdt og stimming som kan være alt fra å vugge fram og tilbake til å vifte med armene framfor seg. Å ha snevre interesser er noe alle til en viss grad har (de fleste folk har jo noe dem er interessert i) så det tror jeg ikke en skal henge seg så mye oppi dersom en er ute etter korrekt diagnose.

Det mange ikke skjønner er den intensiteten sanseinntrykkene har på noen med autisme. Alle kan synes ting lukter vondt, at det er for lyst e.l. men for en med autisme er det overveldende. Snevre interesser er det mange som har ja, men igjen; den altoppslukende intensiteten og fokuseringen er ikke det samme som det nevrotypikere opplever. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...