Gå til innhold

Kattedrap

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, får vondt inni meg.

Skrevet

Veldig merkelig sak, de avlivet en katt som de vet er chippet to dager etter den blir levert inn. Greit nok at det virker som om eierne trenger litt veiledning i vetrinæroppfølging iom at katten hadde brukket hjørnetennene, men likevel..

Håper alle naboene i nabolaget vårt vet hvor pusen vår bor (han har også bilyd på hjertet og er til tider litt tynn og skranglete)

Fikk lyst til å melde meg ut av dyrebeskyttelsen nå..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg meldte meg ut av dyrebeskyttelsen på flekken! Syns det er en helt merkelig sak, virker som de skjuler noe....

Anonymous poster hash: 4d438...93c
Gjest Belle âme
Skrevet

Har to katter, den eine ser egnetlig ut som ein villkatt. Flokete pels og tynn(Børster han kver dag og han spiser veldig mye) Er litt redd for at noken her skal tru at han er ein villkatt.

AnonymBruker
Skrevet

Lagde en tråd basert på en annen mediedekning av saken:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=835910

Jeg får litt inntrykk av at dette er hva som kan skje i ytterste konsekvens når overivrige dyrevernere har sett for mye Animal Planet og bestemmer seg for at de aller fleste egentlig mishandler dyrene sine, de har bare ikke skjønt det selv enda. Og da kan sånne situasjoner som dette fort få et tragisk utfall :(

Men jeg kjenner det er litt dumt at man ikke får en uttalelse fra veterinær i denne saken.

Anonymous poster hash: 1058c...768
Skrevet

Har to katter, den eine ser egnetlig ut som ein villkatt. Flokete pels og tynn(Børster han kver dag og han spiser veldig mye) Er litt redd for at noken her skal tru at han er ein villkatt.

Kanskje den (evt begge) tynne trenger en ormekur?

:heks:

Skrevet (endret)

Chippen ble undersøkt både av veterinær og dyrebeskyttelsen, og ringt til begge tlfnr som var registrert der. Ene nummeret var ikke i bruk. Det andre nr førte til en kvinne som ikke visste noen ting. Hvordan kunne dyrebeskyttelsen eller dyreklinikken vite?

Først klager eierne på at de ikke fant dem på chippen fordi de var flyttet, men burde da funnet det ut for det. Og så viser det seg at chippen ikke var registrert på dem en gang. Hun sier et sted at katten ble chippet av en venninne da de var på ferie.

Flere sider av en sak, folkens !

Endret av Berit
  • Liker 1
Skrevet

Chippen ble undersøkt både av veterinær og dyrebeskyttelsen, og ringt til begge tlfnr som var registrert der. Ene nummeret var ikke i bruk. Det andre nr førte til en kvinne som ikke visste noen ting. Hvordan kunne dyrebeskyttelsen eller dyreklinikken vite?

Først klager eierne på at de ikke fant dem på chippen fordi de var flyttet, men burde da funnet det ut for det. Og så viser det seg at chippen ikke var registrert på dem en gang. Hun sier et sted at katten ble chippet av en venninne da de var på ferie.

Det var tydeligvis ikke så vanskelig å finne et annet nr. om de hadde sett i telefonkatalogen da...?

Uansett hvordan man snur og vender på det er det ganske slett arbeid, alt gikk fort unna og ingen tok seg bryet med å tenke seg litt om, la katten være annonsert som ''funnet'' i litt lenger tid, etc.

Skrevet

Uansett hvordan man snur og vender på det er det ganske slett arbeid, alt gikk fort unna og ingen tok seg bryet med å tenke seg litt om, la katten være annonsert som ''funnet'' i litt lenger tid, etc.

Og la katten bli værende der i frykt og redsel og vente? Uff, men i dette tilfelle hadde det vært verdt det. Eierne hadde dukket opp. Men hva med alle de andre katteskjebnene de får inn. Skal alle, også de syke som her (måtte da bli operert), bli satt på en sånn torturisk vent?

Nei, vi skal være glad for de dyrebeskyttelser vi har her i Norge.

Skrevet

Hvordan har du funnet ut at chippen sto på en venninne av henne? Jeg prøvde å finne ut av dette i går, og det eneste jeg så var at de kun hadde søkt på telefonnummer og gamle adresser, og ikke på selve navnet.

Uansett hvilket navn chippen sto på så burde de jo klare å søke på navn synes jeg..

Jeg skulle uansett likt å visst hvilke undersøkelser pus har vært gjennom før de bestemte seg for å avlive.

AnonymBruker
Skrevet

For å være på den sikre side kan du sette på han et halsbånd, gjerne med tlf.nr. på, som har klips som låsefunksjon. Dersom hålsbåndet skulle sette seg fast når f.eks. katten klatrer i et tre, så vil klipsen åpnes og halsbåndet løsnes.

Anonymous poster hash: b951e...1b0

Skrevet

Hvordan har du funnet ut at chippen sto på en venninne av henne? Jeg prøvde å finne ut av dette i går, og det eneste jeg så var at de kun hadde søkt på telefonnummer og gamle adresser, og ikke på selve navnet.

Uansett hvilket navn chippen sto på så burde de jo klare å søke på navn synes jeg..

Jeg skulle uansett likt å visst hvilke undersøkelser pus har vært gjennom før de bestemte seg for å avlive.

Chipen var registrert på en annen

NRK har ikke lyktes med å få kontakt med Dyrebeskyttelsen i Oslo og Akershus. Men på sine hjemmesider skriver de at det både var trist og tungt at det endte slik det gjorde med Ludvig.

De presiserer at de gjentatte ganger prøvde å kontakte eieren av chipen, og at dette er et eksempel på hvor viktig det er å merke katten sin ordentlig.

Chipen som dyrebeskyttelsen mener var for dårlig merket stod i navnet på venninnen til paret.

Klippet er tatt fra Nrk annonse om katten Ludvig. Fikk ikke til å lime linken inn nå, men skal finne det igjen. Du kan også lese om saken på DOOA.no sin hjemmeside under saken Ludvig.
De ringte og fikk fatt i en kvinne, men hun visste ikke. Det er lett å si at man kunne ha forsøkt mer, og det kan man jo somoftest. Og i denne situasjonen var det helt forferdelig tragisk utfall. Men tenk om de skulle gå så grundig til verks med alle de tusenvis av grusomme katteskjebner de får inn.
Hadde chippen vært registrert på eierne med rett tlfnr hadde dette aldri skjedd.
  • Liker 1
Gjest Belle âme
Skrevet

Kanskje den (evt begge) tynne trenger en ormekur?

:heks:

Han har fått det ;)

Skrevet

Og la katten bli værende der i frykt og redsel og vente? Uff, men i dette tilfelle hadde det vært verdt det. Eierne hadde dukket opp. Men hva med alle de andre katteskjebnene de får inn. Skal alle, også de syke som her (måtte da bli operert), bli satt på en sånn torturisk vent?

Nei, vi skal være glad for de dyrebeskyttelser vi har her i Norge.

Ja, man kan vente. Hvorfor er det tortur? Slik jeg forstod det var det en rimelig vanlig sykdom, som den allerede har levd med en stund, som ikke er så alvorlig at avlivning er eneste utvei. FOD f.eks. dekker jo veterinærutgifter for dyra de får inn, er det noe Dyrebeskyttelsen ikke gjør?

Mener ikke at de skal sette himmel og hav i bevegelse for hver eneste katt, men å ikke gjøre noe så enkelt som å søke på navnet på 1881 før avlivning er jo helt blåst. At katta i det hele tatt var chippet viser jo at den har en eier og ikke er hjemløs, og folk bytter jo telefonnummer i blant...

Glad for at vi har slike organisasjoner jeg, de gjør stort sett en flott jobb - likevel, det her var for dårlig, det må man få lov til å påpeke.

Skrevet

Ja, man kan vente. Hvorfor er det tortur? Slik jeg forstod det var det en rimelig vanlig sykdom, som den allerede har levd med en stund, som ikke er så alvorlig at avlivning er eneste utvei. FOD f.eks. dekker jo veterinærutgifter for dyra de får inn, er det noe Dyrebeskyttelsen ikke gjør?

Mener ikke at de skal sette himmel og hav i bevegelse for hver eneste katt, men å ikke gjøre noe så enkelt som å søke på navnet på 1881 før avlivning er jo helt blåst. At katta i det hele tatt var chippet viser jo at den har en eier og ikke er hjemløs, og folk bytter jo telefonnummer i blant...

Glad for at vi har slike organisasjoner jeg, de gjør stort sett en flott jobb - likevel, det her var for dårlig, det må man få lov til å påpeke.

Nei, tortur var kanskje overdrevet. FORL som det var snakk om her kan være utrolig smertefullt, men kattene overlever med det. Jeg ser på det som vondt i de tilfellene der kattene er redde og lever i frykt og panikk fordi de ikke skjønner hva som foregår, og det da er fangenskap å leve i et bur i lengre tid for å vente på at en eier kanskje dukker opp. Men noen katter klarer det fint. Det ser og merker man på katten. Jeg vet ikke med denne. Eierne sa den var kosete og trygg. DOOA sa den var uhåndterbar.

Veldig enig med den siste setningen din.

De fleste, om ikke alle, katter har vært eid en gang. Flere har også blitt chippet, men likevel blitt reist fra og forlatt av eiere som har blitt lei, eller grunnet flytting, stor stas i begynnelsen med katt.

Skrevet

Nei, tortur var kanskje overdrevet. FORL som det var snakk om her kan være utrolig smertefullt, men kattene overlever med det. Jeg ser på det som vondt i de tilfellene der kattene er redde og lever i frykt og panikk fordi de ikke skjønner hva som foregår, og det da er fangenskap å leve i et bur i lengre tid for å vente på at en eier kanskje dukker opp. Men noen katter klarer det fint. Det ser og merker man på katten. Jeg vet ikke med denne. Eierne sa den var kosete og trygg. DOOA sa den var uhåndterbar.

Veldig enig med den siste setningen din.

De fleste, om ikke alle, katter har vært eid en gang. Flere har også blitt chippet, men likevel blitt reist fra og forlatt av eiere som har blitt lei, eller grunnet flytting, stor stas i begynnelsen med katt.

Om den hadde det virkelig dårlig over littegrann lengre tid kan jeg forstå at de ikke vil vente lenge - men om de ikke er villig til å vente lenge burde de i hvert fall bruke et kvarter på å prøve å finne eierne (dvs. sjekke chipregisteret, 1881 når man ikke kommer gjennom på registrert nr, samt å skrive en tekst m. bilde og legge ut på facebook for eksempel).

Å avlive et dyr i løpet av et par dager uten å gjøre et særlig godt forsøk på å finne eierne før den tid er bare veldig dårlig. Greier ikke å se det på noen annen måte. Men,det er heldigvis ikke så vanlig slike ting skjer da.. :)

Skrevet

Jeg stusser veldig på at da eierene ringte DOOA, fikk de beskjed om at katten nå var DOOA sin eiendom. Selv om katten ikke var registrert på navnet til eierene, er det lett å kunne bevise at katten er deres ved hjelp av bilder f.eks.

Og måten de håndterer saken på, er helt uakseptabelt. I stedet for å legge seg helt flate, unnskylde og innrømme at de har gjort en feil, legger de hele ansvaret over på eier, og sier at om katten hadde vært chippet på riktig navn/telefonnummer, hadde ikke dette skjedd. Hva med å la tvilen komme katten til gode? De avlivet katten dagen etter inntak, vanlig praksis er å plassere katten på inntaksisolat i 3 uker mens man leter etter eier. Men nå er det en kjennsgjerning at DOOA avliver over en lav sko. I følge deres egen årsrapport for 2013, så ble kun 135 katter omplassert, mens hele 259 katter ble avlivet. Disse ble levert direkte til Berke Dyreklinikk. Av disse 259, har de ansett hele 108 som "forvillede/alvorlige atferdsproblemer". Hvordan i alle dager kan de avgjøre dette i løpet av så kort tid etter at kattene er fanget inn? En katt må få ro på seg, føle trygghet og få energien tilbake før man kan begynne å snakke om den er "forvillet/alvorlige atferdsproblemer". Å bli fanget inn, for så å bli brakt rett til veterinær sier seg selv at er en stor påkjenning for katten, og selvfølgelig vil den regaere deretter ved enten bli sky eller aggressiv.

Kilde: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Y-MAJyX8-kAJ:www.dooa.no/wp-content/uploads/2014/03/%25C3%2585rsrapport-2013.pdf+&cd=2&hl=no&ct=clnk&gl=no&client=firefox-a

Jeg lurer også på hvordan andre organsiasjoner som dekker samme område kan ha så få avlivninger sammenlignet med DOOA.

Én ting er sikkert - jeg støtter ikke DOOA og deres praksis!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...