Gå til innhold

Hva er mest effektivt, knebøy eller leg press-maskin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje et litt teit spørsmål, men jeg lurer på hva som er mest effektivt av squats/knebøy eller leg press-maskinen på treningssenteret? Type, hva trener flest muskelgrupper, hva får man hurtigst/finest resultater av (da både ift hvor sterk man blir og hvor fint det ser ut) o.l.

Anonymous poster hash: 034bc...f1b
Videoannonse
Annonse
Gjest Mr. Toad
Skrevet

Knebøy, selvsagt. Trener alle muskler fra pannebrasken til lilletåa.

• Liker 4
Skrevet

Knebøy er uten tvil en mer effektiv øvelse.

Men det er veldig viktig at man gjør øvelsen riktig, beinpress er mer statisk og det er lettere å gjøre øvelsen riktig.

Skrevet

Jeg vil påstå at frittstående øvelser uten maskin er det beste i alle tilfeller så sant man mestrer teknikken.

• Liker 3
Skrevet

Knebøy, alltid. Man må bruke mye støtte- og kjernemusklatur.

En av kriteriene er selvfølgelig at du har god mobilitet og går dypt nok. Du finner masse om knebøyteknikk på f.eks youtube.

Skrevet

Nei, for bena i seg selv er ikke knebøy mer effektivt enn benpress. Spesielt kvinner vil slite med å få trent beina skikkelig siden overkroppen ikke kommer til å klare å henge med slik at du faktisk for brukt beina ordentlig. Det beste er å kombinere de to, men skal du satse på kan en kan du like greit ta benpress hvis det du kun er ute etter å få litt definisjon å se bra ut. De aller fleste som trener knebøy klarer ikke trene det skikkelig uansett, så med mindre du er lærevillig så får du satse på benpressen.

Skrevet

Nei, for bena i seg selv er ikke knebøy mer effektivt enn benpress. Spesielt kvinner vil slite med å få trent beina skikkelig siden overkroppen ikke kommer til å klare å henge med slik at du faktisk for brukt beina ordentlig. Det beste er å kombinere de to, men skal du satse på kan en kan du like greit ta benpress hvis det du kun er ute etter å få litt definisjon å se bra ut. De aller fleste som trener knebøy klarer ikke trene det skikkelig uansett, så med mindre du er lærevillig så får du satse på benpressen.

Vas.

• Liker 4
Skrevet

Vas.

Absolutt ikke. Knebøy er en av de mest overvurderte øvelsene for ben, særlig når du tenker på hvordan de fleste tar dem. Det er bedre for rumpa, men det forutsetter jo fortsatt at du går dypt nok, noe de fleste ikke gjør. De fleste klarer ikke engang plassere stanga høyt nok på ryggen uten å gi opp som er en forutsetning for å gå djupt nok. Knebøy er like greit å kjøre for beina, så er du mindre utsatt for skade også. Jeg sier ikke at jeg nøyer meg til bare benpress. Jeg sier bare at det er helt unødvendig å starte med knebøy hvis du ikke er mobil nok og er ute etter definisjon på lårene.

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke. Knebøy er en av de mest overvurderte øvelsene for ben, særlig når du tenker på hvordan de fleste tar dem. Det er bedre for rumpa, men det forutsetter jo fortsatt at du går dypt nok, noe de fleste ikke gjør. De fleste klarer ikke engang plassere stanga høyt nok på ryggen uten å gi opp som er en forutsetning for å gå djupt nok. Knebøy er like greit å kjøre for beina, så er du mindre utsatt for skade også. Jeg sier ikke at jeg nøyer meg til bare benpress. Jeg sier bare at det er helt unødvendig å starte med knebøy hvis du ikke er mobil nok og er ute etter definisjon på lårene.

At mange gjør knebøy feil gjør da ikke knebøy til en dårligere øvelse. Øvelsen er veldig bra, folk har generelt ødelagte kropper, noe som ikke er knebøy sin feil.

Ellers er jeg delvis enig at beinpress er ikke dårlig for å øke muskelmassen på beina, men dersom man vil bruke noe av styrken sin i hverdagen og ikke bare bli flink på beinpress, er knebøy det lureste valget.

Anonymous poster hash: c3594...f86

• Liker 1
Gjest Tingelinling
Skrevet

Hvordan er det med utfall, da? Jeg sliter virkelig med å komme meg langt nok ned når jeg tar knebøy, mens med utfall går det greit. Kjører også benpress, men føler egentlig ikke jeg får helt effekt av det.

(Målet mitt er egentlig bare at rumpen min ikke skal bli "lang" og gå i ett med lårene.)

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for mange svar. Ett til spørsmål...jeg er ikke særlig sterk, bør jeg prøve meg på knebøy med stang, eller knebøy uten? Altså, med eller uten vekt?

Gjest Tingelinling
Skrevet

TS her. Takk for mange svar. Ett til spørsmål...jeg er ikke særlig sterk, bør jeg prøve meg på knebøy med stang, eller knebøy uten? Altså, med eller uten vekt?

Begynn uten stang, så øver du teknikk først. Når teknikken er på plass, prøver du med stang.

Skrevet

Kan også ta ministang med vekter på hvis treningssenteret ditt har det. Da kan du bygge styrken og teknikken din opp til å klare 20kgstangen.

Skrevet

At mange gjør knebøy feil gjør da ikke knebøy til en dårligere øvelse. Øvelsen er veldig bra, folk har generelt ødelagte kropper, noe som ikke er knebøy sin feil.

Ellers er jeg delvis enig at beinpress er ikke dårlig for å øke muskelmassen på beina, men dersom man vil bruke noe av styrken sin i hverdagen og ikke bare bli flink på beinpress, er knebøy det lureste valget.

Anonymous poster hash: c3594...f86

Hvor skrev jeg at det er en dårlig øvelse? Jeg skrev det er en overvurdert øvelse som er langt fra så effektiv som diverse fitnessblogger og yolo's skal ha oss til å tro. Grunnen til at det er en overvurdert øvelse er fordi du såpass mange muskler er involvert at beina de neppe kommer til å være de som du kjører til de feiler. Så sett at du kun trener knebøy eller kun kjører beinpress, så skal jeg love deg at de fleste normale mennesker kommer til å få mer definisjon på lår av benpress en knebøy. Knebøy er en fin styrkeøvelse og hjelper deg å treffe rumpa, men den kan absolutt erstattes med andre benøvelser. Den er ikke så overlegen som det mainstreamen innbiller seg.

Skrevet

Hvor skrev jeg at det er en dårlig øvelse? Jeg skrev det er en overvurdert øvelse som er langt fra så effektiv som diverse fitnessblogger og yolo's skal ha oss til å tro. Grunnen til at det er en overvurdert øvelse er fordi du såpass mange muskler er involvert at beina de neppe kommer til å være de som du kjører til de feiler. Så sett at du kun trener knebøy eller kun kjører beinpress, så skal jeg love deg at de fleste normale mennesker kommer til å få mer definisjon på lår av benpress en knebøy. Knebøy er en fin styrkeøvelse og hjelper deg å treffe rumpa, men den kan absolutt erstattes med andre benøvelser. Den er ikke så overlegen som det mainstreamen innbiller seg.

Dersom beina ikke gir seg først er det mage/rygg som gir seg, noe 90% av befolkningen kunne trengt økt styrke i uansett. Ut i fra spørsmålet TS stilte, er hun ikke akkurat fitnessutøver. Er man derimot KUN opptatt av muskelatur i bein, ja da duger benpress.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...