Baktus2024 Skrevet 7. mai 2023 #13341 Del Skrevet 7. mai 2023 trodde merrene var strengere som så.p Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet 7. mai 2023 #13342 Del Skrevet 7. mai 2023 Baktus skrev (7 minutter siden): trodde nesten at neste mld ble at jeg burde starte setningen med stor bokstav Jeg gjorde visst ikke det selv heller. Hehe. Syns egentlig slurv er bedre enn kroniske feil «Ogsp gikk jeg på butikken».. Sånt er det jeg gremmes av. I det stille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 7. mai 2023 #13343 Del Skrevet 7. mai 2023 Frøkenfryden skrev (12 minutter siden): Jeg gjorde visst ikke det selv heller. Hehe. Syns egentlig slurv er bedre enn kroniske feil «Ogsp gikk jeg på butikken».. Sånt er det jeg gremmes av. I det stille. jojo..men det er vel ikke butikker i sogn såhh...er vel ikke så mangen som er vant til å skrive akkurat det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 7. mai 2023 #13344 Del Skrevet 7. mai 2023 (endret) Frøkenfryden vet sikkert ikke at jeg har vært i Eivindvik i første sete til Gulating...var i et åsete var vel det første åsete for et parlamentarisk system i norge... Vi hadde jo Åsmund -vinje med oss , ja .. for å snappe opp noe dialekt..om han lyktes vet jeg ikke..stauo naou paou og boaten...so blei han vel litt forvirra Endret 7. mai 2023 av Baktus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 7. mai 2023 #13345 Del Skrevet 7. mai 2023 Frøkenfryden skrev (1 time siden): At så få folk kan forskjellen mellom «og så» og «også». Baktus skrev (1 time siden): språk og historie er viktige fag Er så enig. Har "klaget" flere ganger på den forskjellen. Ja, språk og historie er veldig viktig, både for å se bakover og for å se fremover 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 7. mai 2023 #13346 Del Skrevet 7. mai 2023 Frøkenfryden skrev (6 timer siden): Jeg gjorde visst ikke det selv heller. Hehe. Syns egentlig lurv er bedre enn kroniske feil «Ogsp gikk jeg på butikken».. Sånt er det jeg gremmes av. I det stille. 😃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet 7. mai 2023 #13347 Del Skrevet 7. mai 2023 Lurven skrev (Akkurat nå): 😃 Nei nåååh Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 7. mai 2023 #13348 Del Skrevet 7. mai 2023 Frøkenfryden skrev (1 minutt siden): Nei nåååh 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla Othea Skrevet 8. mai 2023 #13349 Del Skrevet 8. mai 2023 Nynorske ord jeg ikke skjønner bæret av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciaran og Ciara Skrevet 8. mai 2023 #13350 Del Skrevet 8. mai 2023 Embla Othea skrev (1 minutt siden): Nynorske ord jeg ikke skjønner bæret av. Cassidy Tvillingene er helt enige med deg der Embla.🤣🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kvakkekyllingen Skrevet 8. mai 2023 #13351 Del Skrevet 8. mai 2023 Irriterende folk som er irriterer er ganske irriterende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bovina sancta Skrevet 9. mai 2023 #13352 Del Skrevet 9. mai 2023 Folk som ikke forstår akselerasjons- og deakselerasjonsfeltene på motorveien. Du vet, disse som tror det er tryggere å vente til man kan bli påkjørt i stor fart bakfra enn å akselere før man legger seg ut i veien. Jeg er ganske sikker på at det er de samme som tror at det er tryggest å bremse ned før man kjører av motorveien, og lager unødvendig og uforutsigbar kø, som kan komme som en brå og uhyggelig overraskelse på de som kommer bak i 110. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrankDrebin Skrevet 9. mai 2023 #13353 Del Skrevet 9. mai 2023 (endret) Hard sjokolade. EDIT: Jeg mener da sjokolade som har blitt hard. Kjedelig når jeg kjøper meg en Snickers, og nesten brekker tenne på den. Endret 9. mai 2023 av FrankDrebin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet 9. mai 2023 #13354 Del Skrevet 9. mai 2023 Myk sjokolade. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 9. mai 2023 #13355 Del Skrevet 9. mai 2023 Grisete sjokolade. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dårligbrukernavn Skrevet 9. mai 2023 #13356 Del Skrevet 9. mai 2023 (endret) Bovina sancta skrev (8 timer siden): Folk som ikke forstår akselerasjons- og deakselerasjonsfeltene på motorveien. Du vet, disse som tror det er tryggere å vente til man kan bli påkjørt i stor fart bakfra enn å akselere før man legger seg ut i veien. Jeg er ganske sikker på at det er de samme som tror at det er tryggest å bremse ned før man kjører av motorveien, og lager unødvendig og uforutsigbar kø, som kan komme som en brå og uhyggelig overraskelse på de som kommer bak i 110. Enig! Og i samme slengen: De som begynner å bremse ned helt ut av det blå, og først i det de svinger av setter på blinklys. Man setter på blinklyset først, deretter bremser ned. De som ikke evner å blinke når de skal svinge hit og dit slik at man blir stående og vente unødvendig hvis de uansett skulle motsatt vei, og de som ikke evner å blinke i rundkjøring slik at man også der blir stående og vente unødvendig. Så er det alle de som bare skifter felt inne i rundkjøringen uten forvarsel eller omtanke for omverden fordi de oppdager midtveis at de har lagt seg feil. De som stopper for å slippe noen ut av innkjørsler på forkjørsvei når de uansett kun har en bil bak seg og det ville gått fortere å bare kjøre (samme med å slippe gående over veien hvor det ikke er overgangsfelt). Er det en lang kø av biler bak er det selvsagt noe annet, og i orden at man er grei og slipper noen frem. Folk som sleper seg avgårde, langt under fartsgrensen, i forbikjøringsfeltet!!! Folk som nekter å la en kjøre forbi/gjør det vanskelig, når de selv kjører langt under fartsgrensen. Folk som kommer fra påkjøringsfelt og gasser på som idioter for å prøve å rekke foran deg tross at du ligger i høy fart selv (de gasser gjerne veldig på, veldig plutselig også, f. eks. kjører de sakte i nesten hele feltet for så å stå på gassen i slutten av feltet). En gang fikk jeg en slik i blindsonen, og hadde ikke min samboer vært i bilen/sagt ifra hadde vi nok vært døde/hardt skadd. Jeg gasser ofte litt på hvis det ikke er mulig å bytte felt for å prøve å skape litt avstand da noen akselerer for kraftig og kommer ubehagelig nært, noen gasser på som idioter for å komme foran deg for så å umiddelbart bremse tross at man er svært tett og noen kommer i akkurat samme fart som deg og virker ikke til å ense deg. Jeg vet ikke om de har meg i blindsonen eller hva, men flere ganger har jeg klart å unngå ulykker med et nødskrik bare fordi jeg er blitt paranoid for påkjøringsfelt etter mange nesten-ulykker. Så har du jo de som bremser kraftig rett FØR avkjøringsfelt (gjerne de samme som ikke blinker også), de som bremser voldsomt bare halvveis inn i avkjøringsfeltet og ikke minst de som bremser kraftig med en gang de er over i feltet, tross at man ofte er vel nære hverandre i avkjøringsfelt. Men, det aller verste jeg vet om i trafikken: De som blir sure/butthurt/hva enn de føler på om man gasser på for å kjøre forbi, og derfor plutselig gasser på selv også (gjerne folk som har ligget og slakket i 60 km/t på motorvei/landevei leeeenge, men i det du skal passere de i 100 km/t står de på gassen og skal plutselig ligge i 120 km/t). Spesielt ved forbikjøringer i motgående felt (gjerne på landevei) eller nært avkjørsler på f. eks. motorvei. Det er SÅ farlig!!! Oppfordrer heller alle til å bremse litt slik at forbikjøringer kan foregå på tryggest mulig vis! Har selv blitt vitne til TO dødsulykker i bil, og en på motorsykkel (slipp de nå bare forbi, skjønner ikke de som absolutt skal forhindre motorsyklister å kjøre forbi heller... Man vet hvor utsatte de er, og du kommer ikke noe senere frem av at motorsyklisten får kjøre forbi i midten av veien heller!), grunnet akkurat det over (samt opplevd/sett det utallige ganger utenom ulykker også, mange av gangene er det altså KUN flaks at det utrolig nok har gått bra)! Om du er en "sånn": Husk at det er ikke bare er du som må leve med å enten ha bidratt til å gjøre situasjonen farlig eller har skapt den farlige situasjonen (mener da forbikjøringer som hadde gått helt fint dersom den som blir forsøkt forbikjørt ikke gasset på), men du er også grunnen til at vi som kommer i bilene bak må se grusomme skjebner vi aldri vil glemme! Ens ærend fordi vedkommende var helt ok med å slepe seg avgårde, helt til noen ville forbi og man da plutselig fikk bråhast... Syns det er helt ubegripelig at noen får seg til å trykke på gassen i slike tilfeller. At menneskeliv skal gå tapt fordi man blir butthurt av at noen ønsker å holde en høyere fart enn deg, eller bare ønsker å få kjøre i fartsgrensen liksom.............. Kanskje de til og med har en god grunn. Kjør forsiktig, og bruk hodet! Og gjerne bremsen, fremfor gassen, når det kan avverge unødvendig farlige situasjoner! Selvom det ikke er "greit" å miste hodet etter lang tids irritasjon og foreta risikable forbikjøringer (er ikke sikkert vedkommende tenker på det som det i øyeblikket en gang), er det til en viss grad forståelig. Det tjener uansett ingen hensikt å forhindre de fra å få kjøre forbi/skape farlige situasjoner etter man i lang tid har dritt hundre null i både fartsgrense og forsøk på å signalisere at det går for tregt/at man vil forbi. Husk også at folk kan ha grunner til at de trenger å komme frem så fort som mulig! (Alle er ikke automatisk fartsglade unggutter uten tanke for konsekvenser og med tung høyrefot!) (To ganger har jeg også vært i situasjoner hvor hvert sekund teller, og opplevd unødvendig farlige situasjoner i trafikken nettopp pga sånne som driter i fartsgrenser og har allverdens tid, inntil noen da vil forbi..... : 1. Da jeg og min samboer kjørte min 15 år gamle kusine med alkoholforgiftning og hodeskade til legevakten (de hun var på fest med ringte 113, men det kom ikke ambulanse da AMK tolket det som tulleringing/fyllerør). Når vi hentet henne var hun bevisstløs og vi ringte derfor 113, som ba oss komme så fort som overhodet mulig direkte til akuttmottak da det ville gå mye raskere enn å sende ut ambulanse da/vente. Vi havnet da bak en bil som kjørte langt under fartsgrensen, "virret" rundt i veien (skummelt å kjøre forbi da den stadig var over i det andre feltet, men også fordi vi nærmet oss avkjørsel) og bremset/gasset på om hverandre, helt uforutsigbart. Her tisser min kusine på seg, og min samboer sjekker etter puls/pust, men finner det ikke. Jeg gasser på, ettersom det fremstår som om min kusine har fått hjertestans, for å kjøre forbi bilen foran (som da har ligget i 40-70 i 80-sonen hittil), og selvfølgelig er det en sånn idiot som plutselig da finner gasspedalen og ikke skal slippe oss forbi. Jeg åpner derfor vinduet og skriker "NØDSITUASJON", og vi klarer AKKURAT avkjørselen med et nødskrik (i alle andre tilfeller hadde jeg måttet la avkjørselen gå fordi det ble en farlig situasjon av det, men pga omstendighetene var det ikke et alternativ da vi ville fått over 20 min i omvei). Da vi kom til akutten ble det konstatert hjertestans og startet gjenopplivning (hun ble vel pumpet også tror jeg, og de gjorde noe med hodet). Senere fikk vi beskjed om at det var bra vi kom når vi kom, for det var virkelig såvidt det gikk bra. 2. Lignende tilfelle, men denne gangen kjørte jeg ambulansen i møte med et familiemedlem som hadde hjerneslag. Dette var et øde sted, så kjørte på landevei og klarte da å støte på en gjeng med rånere som også de, når jeg prøvde å kjøre forbi, gasset på (måtte derfor bremse og legge meg inn igjen pga møtende trafikk). De skrek ut ut av vinduet: "Aldri om vi let en kjerring kjøyra forbi oss! HAHA!"............ Rimelig nitrist og håpløs situasjon når man har med seg noen i en svært alvorlig helsesituasjon, hvor hvert sekund teller, er alene i bilen ellers, både er livredd for den med slag OG selvfølgelig livredd for å miste tid (skremmende nok at noen har slag i utgangspunktet, men når også utfallet blant annet avhenger av deg føler man både ansvar/skyld også), samtidig som man både er i tlf med AMK og prøver å orientere seg i ukjente omgivelser på nattestid for å finne et passende sted så raskt som mulig hvor man kan møte ambulanse, helst uten å miste verdifull tid. Hater tanken på om det kunne ha endret noe hvis ikke de rånerne hadde vært ute og kjørt akkurat da, slik at vi hadde kommet frem fortere...) Endret 9. mai 2023 av dårligbrukernavn 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 9. mai 2023 #13357 Del Skrevet 9. mai 2023 dårligbrukernavn skrev (5 minutter siden): Enig! Og i samme slengen: De som begynner å bremse ned helt ut av det blå, og først i det de svinger av setter på blinklys. Man setter på blinklyset først, deretter bremser ned. De som ikke evner å blinke når de skal svinge hit og dit slik at man blir stående og vente unødvendig hvis de uansett skulle motsatt vei, og de som ikke evner å blinke i rundkjøring slik at man også der blir stående og vente unødvendig. Så er det alle de som bare skifter felt inne i rundkjøringen uten forvarsel eller omtanke for omverden fordi de oppdager midtveis at de har lagt seg feil. De som stopper for å slippe noen ut av innkjørsler på forkjørsvei når de uansett kun har en bil bak seg og det ville gått fortere å bare kjøre (samme med å slippe gående over veien hvor det ikke er overgangsfelt). Er det en lang kø av biler bak er det selvsagt noe annet, og i orden at man er grei og slipper noen frem. Folk som sleper seg avgårde, langt under fartsgrensen, i forbikjøringsfeltet!!! Folk som nekter å la en kjøre forbi/gjør det vanskelig, når de selv kjører langt under fartsgrensen. Folk som kommer fra påkjøringsfelt og gasser på som idioter for å prøve å rekke foran deg tross at du ligger i høy fart selv (de gasser gjerne veldig på, veldig plutselig også, f. eks. kjører de sakte i neste hele feltet for så å stå på gassen i slutten av feltet). En gang fikk jeg en slik i blindsonen, og hadde ikke min samboer vært med i bilen og sagt ifra hadde vi nok vært døde/hardt skadd. Jeg gasser ofte litt på hvis det ikke er mulig å bytte felt for å prøve å skape litt avstand da noen akselerer for kraftig og kommer ubehagelig nært, noen gasser på som idioter for å komme foran deg for så å umiddelbart bremse tross at man er svært tett og noen kommer i akkurat samme fart som deg og virker ikke til å ense deg. Jeg vet ikke om de har meg i blindsonen eller hva, men flere ganger har jeg klart å unngå ulykker med et nødskrik bare fordi jeg er blitt paranoid for påkjøringsfelt etter mange nesten-ulykker. Så har du jo de som bremser kraftig rett FØR avkjøringsfelt (gjerne de samme som ikke blinker også), de som bremser voldsomt bare halvveis inn i avkjøringsfeltet og ikke minst de som bremser kraftig med en gang de er over i feltet, tross at man ofte er vel nære hverandre i avkjøringsfelt. Men, det aller verste jeg vet om i trafikken: De som blir sure/butthurt/hva enn de føler på om man gasser på for å kjøre forbi, og derfor plutselig gasser på selv også (gjerne folk som har ligget og slakket i 60 km/t på motorvei/landevei leeeenge, men i det du skal passere de i 100 km/t står de på gassen og skal plutselig ligge i 120 km/t). Spesielt ved forbikjøringer i motgående felt (gjerne på landevei) eller nært avkjørsler på f. eks. motorvei. Det er SÅ farlig!!! Oppfordrer heller alle til å bremse litt slik at forbikjøringer kan foregå på tryggest mulig vis! Har selv blitt vitne til TO dødsulykker i bil, og en på motorsykkel (slipp de nå bare forbi, skjønner ikke de som absolutt skal forhindre motorsyklister å kjøre forbi heller... Man vet hvor utsatte de er, og du kommer ikke noe senere frem av at motorsyklisten får kjøre forbi i midten av veien heller!), grunnet akkurat det over (samt opplevd/sett det utallige ganger utenom ulykker også, mange av gangene er det KUN flaks at det utrolig nok har gått bra)! Om du er en "sånn": Husk at det er ikke bare er du som må leve med å ha bidratt til å gjøre situasjonen ble farlig/skapt den farlige situasjonen, men du er også grunnen til at vi som kommer i bilene bak må se grusomme skjebner vi aldri vil glemme! Ens ærend fordi vedkommende var ok med å slepe seg avgårde, helt til noen ville forbi og man da plutselig fikk bråhast... Syns det er helt ubegripelig at noen får seg til å trykke på gassen i slike tilfeller. At menneskeliv skal gå tapt fordi man blir butthurt av at noen ønsker å holde en høyere fart enn deg, eller bare ønsker å få kjøre i fartsgrensen liksom..............) Kjør forsiktig, og bruk hodet! Og gjerne bremsen, fremfor gassen, når det kan avverge unødvendig farlige situasjoner! Selvom det ikke er "greit" å miste hodet etter lang tids irritasjon og foreta risikable forbikjøringer (er ikke sikkert vedkommende tenker på det som det i øyeblikket en gang), er det til en viss grad forståelig. Det tjener uansett ingen hensikt å forhindre de fra å få kjøre forbi/skape farlige situasjoner etter man i lang tid har dritt hundre null i både fartsgrense og forsøk på å signalisere at det går for tregt/at man vil forbi. Husk også at folk kan ha grunner til at de trenger å komme frem så fort som mulig! (Alle er ikke automatisk fartsglade unggutter uten tanke for konsekvenser og med tung høyrefot!) (To ganger har jeg også vært i situasjoner hvor hvert sekund teller, og opplevd unødvendig farlige situasjoner i trafikken nettopp pga sånne som driter i fartsgrenser og har allverdens tid, inntil noen da vil forbi..... : 1. Da jeg og min samboer kjørte min 15 år gamle kusine med alkoholforgiftning og hodeskade til legevakten (de hun var på fest med ringte 113, men det kom ikke ambulanse da AMK tolket det som tulleringing/fyllerør). Når vi hentet henne var hun bevisstløs og vi ringte derfor 113, som ba oss komme så fort som overhodet mulig direkte til akuttmottak da det ville gå mye raskere enn å sende ut ambulanse da/vente. Vi havnet da bak en bil som kjørte langt under fartsgrensen, "virret" rundt i veien (skummelt å kjøre forbi da den stadig var over i det andre feltet, men også fordi vi nærmet oss avkjørsel) og bremset/gasset på om hverandre, helt uforutsigbart. Her tisser min kusine på seg, og min samboer sjekker etter puls/pust, men finner det ikke. Jeg gasser på for å kjøre forbi bilen foran (som da har ligget i 40-60 i 80-sonen hittil), og selvfølgelig er det en sånn idiot som plutselig da finner gasspedalen og ikke skal slippe oss forbi. Jeg åpner derfor vinduet og skriker "NØDSITUASJON" slik at vi AKKURAT klarer avkjørselen med et nødskrik (i alle andre tilfeller hadde jeg måttet la avkjørselen gå fordi det ble en farlig situasjon av det, men pga omstendighetene var ikke det et alternativ da vi ville fått over 20 min i omvei)! Da vi kom til akutten ble det konstatert hjertestans og startet gjenopplivning. Senere fikk vi beskjed om at det var bra vi kom når vi kom, for det var såvidt det gikk bra. 2. Lignende tilfelle, men denne gangen kjørte jeg ambulansen i møte med et familiemedlem som hadde hjerneslag. Dette var et øde sted, så kjørte på landevei og klarte da å støte på en gjeng med rånere som også de, når jeg prøvde å kjøre forbi, gasset på (måtte derfor bremse og legge meg inn igjen pga møtende trafikk). De skrek ut ut av vinduet: "Aldri om vi let en kjerring kjøyra forbi oss! HAHA!"............ Rimelig nitrist og håpløs situasjon når man har med seg noen i en svært alvorlig helsesituasjon, hvor hvert sekund teller, er alene i bilen ellers, både er livredd for den med slag OG selvfølgelig livredd for å miste tid (skremmende nok at noen har slag i utgangspunktet, men når også utfallet blant annet avhenger av deg føler man både ansvar/skyld også), samtidig som man både er i tlf med AMK og prøver å orientere seg i ukjente omgivelser på nattestid for å finne et passende sted så raskt som mulig hvor man kan møte ambulanse, også uten å miste verdifull tid. ) Du glemte de som ligger feil i rundkjøring, i venstre felt når de skal rett frem og sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boetica Skrevet 9. mai 2023 #13358 Del Skrevet 9. mai 2023 Gmail. Altså ikke mulig å få organisert den mailkontoen på en god måte. Og mailserier er jo bare rotet, det kommer ikke kronologisk, why? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boetica Skrevet 9. mai 2023 #13359 Del Skrevet 9. mai 2023 Lurven skrev (1 minutt siden): Du glemte de som ligger feil i rundkjøring, i venstre felt når de skal rett frem og sånn. Ikke vær så irritert på oss, da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cid Skrevet 9. mai 2023 #13360 Del Skrevet 9. mai 2023 Folk som gjør narr av maten andre spiser, snakk om å være barnslig… 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå