AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #1 Skrevet 9. mai 2014 Hva kan man forvente av en på snart 2.5 år? Jeg kjenner jeg blir fort utålmodig og forventer nok noen ganger at ungen skal være like lydig som ei bikkje.. Hva gjør dere når det er leggetid og barnet ikke blir med på badet når du sier i fra? Hvis hun ikke kommer først gang jeg sier det så blir jeg irritert og begynner å gnåle. Hva gjør dere i slike situasjoner? Jeg syns det blir for strengt å ikke lese eventyr for henne pga det. Og hva gjør dere med sutring under middagslaging? Jeg sier at etter middag skal mamma være med å leke, og nå må du enten sitte på benken og følge med eller leke litt for deg selv. Survingen fortsetter. Ville det vært bedre om jeg satte meg ned med henne 10 min når vi kommer hjem, før jeg begynner på maten? Føler middagen blir seint nok og føler jeg må begynne med en gang så det blir noe tid mellom middag og kveldsmat. I tillegg føler jeg det vanskelig noen ganger å velge mine kamper. Jeg syns det er mange kamper....Anonymous poster hash: 96bf6...c91
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #2 Skrevet 9. mai 2014 Ja, det er lurt å gi ungene noen minutter med deg når dere kommer hjem. Hvorfor ikke? Og MÅ dere ha tid til både middag og kvelds? Vi har forskjøvet middagen til ca 1 time før leggetid, da faller kveldsmaten bort. Ungene får heller et minimåltid i 3-4 tiden, joghurt, frukt, brødskive etc. 2,5 åringer er ikke hunder De er vimsete og hører ikke etter, men i motsetning til hunder vil de etterhvert bli mer modne og fikse tingene selv og flytte ut... I mellomtiden kan det være greit å gi de litt tid og tålmodighet. Anonymous poster hash: bc17c...f37 1
Gjest Magdalene Skrevet 9. mai 2014 #3 Skrevet 9. mai 2014 Hva med å la henne hjelpe deg med matlagingen?
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #4 Skrevet 9. mai 2014 Ja, det er lurt å gi ungene noen minutter med deg når dere kommer hjem. Hvorfor ikke? Og MÅ dere ha tid til både middag og kvelds? Vi har forskjøvet middagen til ca 1 time før leggetid, da faller kveldsmaten bort. Ungene får heller et minimåltid i 3-4 tiden, joghurt, frukt, brødskive etc. 2,5 åringer er ikke hunder De er vimsete og hører ikke etter, men i motsetning til hunder vil de etterhvert bli mer modne og fikse tingene selv og flytte ut... I mellomtiden kan det være greit å gi de litt tid og tålmodighet.Anonymous poster hash: bc17c...f37 Glemte å skrive at hun spiser svært dårlig med middagsmat, så syns det er greit med kveldsmat. Men kanskje jeg bør sitte å leke med henne i 10-15 minutter før middagen. Hun viser vel bare tegn på at hun vil ha tid med meg. Jeg føler noen ganger at hun aldri kommer til å høre på meg når hun ikke kommer første gang jeg spør (selv om hun også flere ganger kommer første gang i spør) og at hun ikke respekterer meg. Vet jo innerst inne at dette er normal oppførsel.Anonymous poster hash: 96bf6...c91
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #5 Skrevet 9. mai 2014 Hva med å la henne hjelpe deg med matlagingen? Hva kan hun gjøre med middagslaging?Anonymous poster hash: 96bf6...c91
Gjest Sansol Skrevet 9. mai 2014 #6 Skrevet 9. mai 2014 Hva kan hun gjøre med middagslaging?Anonymous poster hash: 96bf6...c91 Gutten min er like gammel som din. Han hjelper til å helle ingredienser oppi gryte/bolle, røre, kutte agurk, snu kjøtt under steking.....egentlig er han med på det meste, men vi gjør det jo sammen så klart
onyx Skrevet 9. mai 2014 #7 Skrevet 9. mai 2014 Hva kan hun gjøre med middagslaging?Anonymous poster hash: 96bf6...c91 blande salat? Knuse egg? Eller bare se på, ofte vil de bare være med, snakke litt og se hva du driver med. Kan hjelpe på appetitten også!
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #8 Skrevet 9. mai 2014 Gutten min er like gammel som din. Han hjelper til å helle ingredienser oppi gryte/bolle, røre, kutte agurk, snu kjøtt under steking.....egentlig er han med på det meste, men vi gjør det jo sammen så klart Kutte agurk? Med vanlig kjøkkenkniv eller? :sAnonymous poster hash: 96bf6...c91
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #9 Skrevet 9. mai 2014 blande salat? Knuse egg? Eller bare se på, ofte vil de bare være med, snakke litt og se hva du driver med. Kan hjelpe på appetitten også! Hun får alltid lov til å sitte på benken og være med på den måten.Anonymous poster hash: 96bf6...c91
Gjest Sansol Skrevet 9. mai 2014 #10 Skrevet 9. mai 2014 Kutte agurk? Med vanlig kjøkkenkniv eller? :sAnonymous poster hash: 96bf6...c91 Nei, med en spisekniv, våger ikke gi den gutten en kjøkkenkniv ennå gitt, da blir det nok lett blodbad.
Frisørdama Skrevet 9. mai 2014 #11 Skrevet 9. mai 2014 Hva med å bytte litt på måltidene? Ta dere en liten skive og kos dere sammen når dere kommer hjem og egentlig skulle begynt med middag, og lag middagen senere?
absinthia Skrevet 9. mai 2014 #12 Skrevet 9. mai 2014 Dersom barnet nekter å høre og jeg har sagt i fra omtrent 3 ganger, bærer jeg f.eks bare barnet inn på badet, uten å gjøre noen annen sak av det enn: " Vi skal vaske deg og pusse tenner" iblant er jeg litt smartere og gir barnet valg eks: skal vi ha Postmann pat tannkrem eller dinosaurtannkrem i dag? Kom så går vi og ser! " Om barnet griner under middagslaging fir jeg barnet en fruktbart og spør eventuelt om det vil hjelpe meg eller lignende. Denne alderen er ofte en alder med mye trass, det meste kan forebygger ved at barnet vet hva som kommer til å skje utover dagen og at man har rutiner for hva man gjør før man legger seg, at man sier ifra litt før barnet må avslutte lek at det snart kommer til å bli kveldsmat/ tid for å legge seg osv.. En godnatthistorie fungerer ofte svært godt som noe som gjør barn mer innstilt på legging
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #13 Skrevet 9. mai 2014 Nei, med en spisekniv, våger ikke gi den gutten en kjøkkenkniv ennå gitt, da blir det nok lett blodbad. Haha, var det tenkte også, på min. Kan forsøke å gi henne en spisekniv.Anonymous poster hash: 96bf6...c91
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #14 Skrevet 9. mai 2014 Hva med å bytte litt på måltidene? Ta dere en liten skive og kos dere sammen når dere kommer hjem og egentlig skulle begynt med middag, og lag middagen senere? Hadde hun spist godt til middag så hadde det gått fint. Men spiser ofte dårlig middag, men godt med kveldsmat. Vil gjerne at hun er passe mett til hun legger seg.Anonymous poster hash: 96bf6...c91
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #15 Skrevet 9. mai 2014 Dersom barnet nekter å høre og jeg har sagt i fra omtrent 3 ganger, bærer jeg f.eks bare barnet inn på badet, uten å gjøre noen annen sak av det enn: " Vi skal vaske deg og pusse tenner" iblant er jeg litt smartere og gir barnet valg eks: skal vi ha Postmann pat tannkrem eller dinosaurtannkrem i dag? Kom så går vi og ser! " Om barnet griner under middagslaging fir jeg barnet en fruktbart og spør eventuelt om det vil hjelpe meg eller lignende. Denne alderen er ofte en alder med mye trass, det meste kan forebygger ved at barnet vet hva som kommer til å skje utover dagen og at man har rutiner for hva man gjør før man legger seg, at man sier ifra litt før barnet må avslutte lek at det snart kommer til å bli kveldsmat/ tid for å legge seg osv.. En godnatthistorie fungerer ofte svært godt som noe som gjør barn mer innstilt på legging Takk for tips Jeg gir beskjed under barnetv at det snart er leggetid. vi leser eventyr, på sengekanten Anonymous poster hash: 96bf6...c91
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #16 Skrevet 9. mai 2014 Forberede forberede og forberede. Deretter bære barnet med seg uten å være sinnt. I trassalder er det normalt at de sier nei. La barnet gjerne villge (uten at det er i en sint tone) om det vil hoppe eller krype til badet feks? Ja, det er absoludt anbefalt å sette seg ned med barnet før middagslaging!! En som er så liten er jo kjempe glad for å se deg. Vil 15 min gjøre atore forakjellen på klokka for deg? For det kan gjøre en stor forskjell for barnet. Her tar vi faktisk 10 minutter på fanget foran tven etter vi kommer hjem for det må til både for kos og for å roe ned etter aktiv dag. Etter det er min på to mye mer sammarbeidsvillig. Les en del om trasdalder, det er positivt og en naturlig utvikling at de sier nei og vil bli mer selvstendige. Det dinnes masse tips på nett om hvordan man legger bedre til rette. Jesper juul har en fin artikkel i dagbladet om detAnonymous poster hash: bb637...fe2 1
Vera Vinge Skrevet 9. mai 2014 #17 Skrevet 9. mai 2014 Jeg har en super hjelper som er et par mnd yngre enn ditt barn, ts. Han er nesten alltid med på å lage mat og spiser en del underveis. Han blir tydelig mer utforskende på nye smaker når han er med og lager. Han får en gryte og en sleiv og putter oppi grønnsakene etter hvert som jeg kutter opp (men pass fingrene), og så rører han. Han tør ikke å stå ved komfyren, så det gjøres på benken før jeg setter gryta til koking. Vi har en sånn høy krakk fra Ikea. Når det gjelder å gå på badet, så ber jeg ham også komme et par- tre ganger. Han kan gjerne få med seg en leke om han vil det. Kommer han ikke, sier jeg at jeg må bære ham, og det gjør jeg om han likevel ikke kommer. Forholder meg i utgangspunktet helt rolig til det hele, da jeg merker at evt irritasjon hos meg smitter.
Maximillian Cohen Skrevet 9. mai 2014 #18 Skrevet 9. mai 2014 Kutte agurk? Med vanlig kjøkkenkniv eller? :sAnonymous poster hash: 96bf6...c91 Datteren min på samme alder har sin egen kokkekniv, og er mer eller mindre alltid med når jeg lager middag. Jeg står selvfølgelig alltid klar til å gripe inn om jeg ser det heller mot et feilskjær, men det går stort sett veldig fint. I tillegg har hun en liten saks som hun bruker til å åpne emballasjer; kjempegøy! Når det er sagt så er det ikke akkurat vanlig at hun hører etter første gang hun får en beskjed, så jeg tror akkurat det er ganske vanlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå