Gå til innhold

Er i en budrunde, råd og tips mottas med takk :)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prisantydning- 3 350 000,-

Jeg la inn bud på 3 050 000,- med en times akseptfrist.

Selger avslår, men sier huset er mitt om jeg kjøper det til prisantydning, og godtar overtakelse ** juli.

Ifølge megler er jeg eneste budgiver. Så jeg avslo tilbudet. Hvordan bør jeg gå fram nå? Legge inn et nytt, høyere bud på mandag, eller drøye enda lenger?

Vi skal selge selv, og vil unngå å annonsere midt i sommerferien.

ts

Anonymous poster hash: 2081f...51f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha is i magen. Men spør vel om huset er et kupp, eller ikke :D! Om tomten er veldig attraktiv, kan man bygge utleieleilighet under den osv. Men prisene er jo høye nå så ville vel ventet litt med og gi bud så fort etterpå.. han skjønner du er ivrig. Men legge inn et litt høyere bud ville jeg gjort.. 300.000 under takst er jo litt.

AnonymBruker
Skrevet

Ha is i magen. Men spør vel om huset er et kupp, eller ikke :D! Om tomten er veldig attraktiv, kan man bygge utleieleilighet under den osv. Men prisene er jo høye nå så ville vel ventet litt med og gi bud så fort etterpå.. han skjønner du er ivrig. Men legge inn et litt høyere bud ville jeg gjort.. 300.000 under takst er jo litt.

Det ligger mange lignende hus som dette ute for salg nå. Folk er ivrige etter å selge før sommerferien tydeligvis. Huset er i grunn ganske ordinært, men jeg falt for det :)

Ja, jeg venter. Legger jeg inn et nytt bud allerede på mandag forstår selger at vi kan presses. Drøyer jeg en uke (evnt til en annen byr) så blir de gjerne nervøse for om de får solgt uten å måtte sette ned taksten uansett.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med megler og gi beskjed om at du vil ha beskjed dersom det kommer inn andre bud. Hører du ikke noe, ville jeg ventet minst en uke, kanskje to, før jeg la inn nytt bud.

Anonymous poster hash: af448...1f5
  • Liker 3
Skrevet

Enig med alle over. Is i magen, aldri by over deg selv. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs hvor dette er. Men blir den ikke solgt nå, så må selger gå igjennom en ny runde med visning for så å ende opp uten å få bud:) da kan du pent legge inn første budet ditt. Har vært gjennom det samme. Selger fikk aldri inn noe bud men nektet å ta imot min som var 500tusen under takst. Selger var for sta og dum og jeg tok kontakt for siste gang og la inn ett nytt bud med siste mulighet. Vi endte med å få ett hus 1.3millioner under takst:)

Lykke til, TS!

Anonymous poster hash: d243f...438

• Liker 1
Skrevet

Vent og se, ikke by over deg selv, be selger om å komme med et motbud....

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs hvor dette er. Men blir den ikke solgt nå, så må selger gå igjennom en ny runde med visning for så å ende opp uten å få bud:) da kan du pent legge inn første budet ditt. Har vært gjennom det samme. Selger fikk aldri inn noe bud men nektet å ta imot min som var 500tusen under takst. Selger var for sta og dum og jeg tok kontakt for siste gang og la inn ett nytt bud med siste mulighet. Vi endte med å få ett hus 1.3millioner under takst:)

Lykke til, TS!

Oj, så det siste budet du la inn var såpass mye under takst? Hva var prisantydningen? Er forskjell på om det er en villa til 10 mill eller en leilighet til 2,5 ;)

ts

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med megler og gi beskjed om at du vil ha beskjed dersom det kommer inn andre bud. Hører du ikke noe, ville jeg ventet minst en uke, kanskje to, før jeg la inn nytt bud.

Anonymous poster hash: af448...1f5

Eventuelt bare vente? Mulig selger ber megler om å kontakte meg om ingen andre legger inn bud?

Er litt vanskelig å sitte på gjerdet sånn. Har virkelig lyst på huset. Gammel stil, stor hage...et hus man kan bli gammel i :)

ts

AnonymBruker
Skrevet

Lykke til, TS!

Dette huset må ha vært ekstremt feilpriset, eller det var noe galt med det, som du var den eneste som ikke så.

Anonymous poster hash: 12159...d4f

• Liker 4
Skrevet

Jeg er veldig uenig med dem som sier at man ikke skal by over seg selv.

Da vi solgte sist hadde vi en budgiver, men avslo første bud, som var et skambud. Budgiveren kom med 100 000 til, og jeg avslo. Men jeg tenkte at jeg kanskje ville slå til dersom han la 150 000 ekstra på bordet (da ville vi vært nesten på prisantydning, men denne var 300 000 under takst). Det kom ikke flere bud, men vi hadde is i magen. Det hadde budgiveren også.

Noen uker senere hadde vi ny visning, og den samme budgiveren var på plass. Men det var også en annen. De bød hverandre opp, og vi endte over takst. 550 000 over budet fra første runde.

Jeg mener ikke å skremme deg til å by, men jeg ville rådet deg til å komme med et høyere bud på mandag. Husk at kjøper også føler presset med å få solgt, men det sitter langt inne å godta såpass mye under takst.

Jeg tror at en selger 'modnes' raskt. Tanken om hvor deilig det er å få solgt... Det er ikke sikkert at det tar særlig mange dager før man har akseptert at salget kanskje ikke blir så bra man hadde håpet. Og hvis du venter lenge, kan andre ha bitt på kroken. Så, sleng på 100 000 og se hva som skjer.

Uansett: Det viktigste er at tenker du tenker på hva huset er verdt, først og fremst for deg. Synes du taksten virker uvanlig høy? Eller håper du bare å gjøre et kupp (men at du gjerne kunne betalt mer for akkurat det huset og den hagen)?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig uenig med dem som sier at man ikke skal by over seg selv.

Da vi solgte sist hadde vi en budgiver, men avslo første bud, som var et skambud. Budgiveren kom med 100 000 til, og jeg avslo. Men jeg tenkte at jeg kanskje ville slå til dersom han la 150 000 ekstra på bordet (da ville vi vært nesten på prisantydning, men denne var 300 000 under takst). Det kom ikke flere bud, men vi hadde is i magen. Det hadde budgiveren også.

Noen uker senere hadde vi ny visning, og den samme budgiveren var på plass. Men det var også en annen. De bød hverandre opp, og vi endte over takst. 550 000 over budet fra første runde.

Jeg mener ikke å skremme deg til å by, men jeg ville rådet deg til å komme med et høyere bud på mandag. Husk at kjøper også føler presset med å få solgt, men det sitter langt inne å godta såpass mye under takst.

Jeg tror at en selger 'modnes' raskt. Tanken om hvor deilig det er å få solgt... Det er ikke sikkert at det tar særlig mange dager før man har akseptert at salget kanskje ikke blir så bra man hadde håpet. Og hvis du venter lenge, kan andre ha bitt på kroken. Så, sleng på 100 000 og se hva som skjer.

Uansett: Det viktigste er at tenker du tenker på hva huset er verdt, først og fremst for deg. Synes du taksten virker uvanlig høy? Eller håper du bare å gjøre et kupp (men at du gjerne kunne betalt mer for akkurat det huset og den hagen)?

Ja, jeg har tenkt og tenkt. Nettopp det du skisserer her, også. Kjenner hvor utålmodig jeg er selv etter å få avtalen i boks. Huset er nok ikke overpriset, nei. Det ligger likevel i øvre sjikt for hva vi har råd til.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har tenkt og tenkt. Nettopp det du skisserer her, også. Kjenner hvor utålmodig jeg er selv etter å få avtalen i boks. Huset er nok ikke overpriset, nei. Det ligger likevel i øvre sjikt for hva vi har råd til.

ts

Ville hatt is i magen. Du er eneste budgiver og mange lignende boliger er til salgs i området. 3hundre tusen under takst er ikke et skambud til den prisen. En jeg kjenner fikk kjøpt leilighet på st.hanshaugen i høst, hadde is i magen. Selger forkastet et høyere bud, men det kom ingen andre bud og salget ble fullført til hundretusen under første bud. En tilsvarende bolig ble i fjor sommer solgt for åttehundretusen mer.

Anonymous poster hash: a3c09...a64

• 11 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Skulle gjerne like å vite hvordan det endte her... Er i samme situasjon nå!

Anonymous poster hash: be7c7...860

AnonymBruker
Skrevet

Når du byr neste 10% under takst så må du regne med avslag. Da er det bedre for eieren p ha utgiftene noen mnd ekstra og ts en visningsrunde til enten før sommeren eller etter, og satse på å få takst. Hadde du bydd tre mill ville saken vært annerledes. Min bror opplevde også kun en budgiver som la inn under takst på første visning. De byttet megler og kjørte ny visning et par uker senere, og solgte for 200 000 over takst. Så du kan risiKere å miste huset på å være gniten.

Anonymous poster hash: bd605...97a

Skrevet (endret)

Når du legger ut slike spørsmål blir alltid rådene sprikende.

Noen har god erfaring med å ha is i magen og la selger modnes litt, mens andre har brent seg på at en annen kjøper dukket opp og feide dem av banen, eventuelt presset prisen kraftig oppover.

Og prisantydningen er ikke nødvendigvis så mye å gå etter. Enkelte boliger er tydelig overpriset, mens andre er like tydelig underpriset for å få opp interessen.

Kjenner du det lokale markedet er du i mye bedre posisjon til å vurdere hva som er rett enn noen her inne.

Blir du veldig lei deg hvis en ny kjøper får tilslaget for 100 000 mer enn ditt bud, så vent gjerne et par dager, men by mer før det kommer til ny visning.

Er du derimot allerede på kanten av hva du vil/kan by for denne boligen, bør du sitte rolig og vente på at noe skjer. At det er mange lignende boliger for salg og at markedet er tregt styrker argumentet for å ta det med ro.

Uansett må du begynne å planlegge salget av din nåværende bolig så du får den på markedet raskt etter et eventuelt tilslag.

Og hvis markedet er tregt må du ta høyde for at du skal ut i det samme markedet.

Endret av nojac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...