Gå til innhold

Observert mobbing på skoleveien - hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag gikk jeg hjem omtrent når storskolebarna slutter på skolen, og jeg går da det som er skoleveien for en del av barna på en skole her vi bor. Litt foran meg gikk fire barn sammen hjem, dvs at tre av dem gikk sammen og den fjerde dilter etter. Et av barna snur seg mot fjerdemann og sier noe sånt som "å hei, er du her fremdeles" med noe som hørtes tilgjort hyggelig ut før han snur seg og flirer. De andre ler også. Fjerdemann sier ingenting. Senere går et av barna inn i veien til blokka der hun tydeligvis bor, og fjerdemann går inn samme vei. Da roper dette barnet til de to andre noe sånt som "hun er her fortsatt jo, jeg blir ikke kvitt henne".

Både måten de barna snakket, og kroppsholdningen til fjerdemann gjorde at jeg fikk veldig følelse av at her er det mobbing på gang. Jeg opplevde selv mobbing noen år på barneskolen, og har ganske god teft på å kjenne igjen barn som mobber og blir mobbet. Det er noe med stemningen dem i mellom, kroppsholdningen, måten ting blir sagt på.

Så lurer jeg, hva skal jeg gjøre? Vi bor i område med høy- og lavblokker, så selv om jeg så hvilken inngang den utsatte jenta gikk inn, kan jeg ikke bare banke på å prate med foreldrene heller. Det er jo 30-40 leiligheter i den oppgangen etter hva jeg vet. Jeg vet ikke hvem foreldrene til noen av de involverte barna er heller, jeg bor litt lengre forbi og vennekretsen vår har ikke så store barn enda.

Jeg vet hvilken skole barna går på og oppgangen til den utsatte jenta. Bør jeg kontakte skolen? Jeg har jo bare sett dette én gang, men hele settingen ga meg følelse av at dette ikke var et engangstilfelle. Hva tror dere?

Anonymous poster hash: 2a2f7...4f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville kanskje kontaktet skolen isåfall. Er jo ikke sikkert de vet hvem det er, husker du f.eks hvordan skolesekken så ut eller jakken?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gikk du ikke fram og så i fra at det ikke er greit eller prikket vedkommende som ble utestengt og spurte om navn og klasse på de som var ekle mot denne nr4? Det er nok ikke mye du kan gjøre om du ikke vet navn eller klasse

Anonymous poster hash: 938e9...eaf
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok ikke gjort noe. Skolen kan ikke med sikkerhet si hvem dette var når det eneste de har å gå etter er den vage beskrivelsen i HI.

Anonymous poster hash: 2dbda...9be
AnonymBruker
Skrevet

Det du burde ha gjort var vel å være et medmenneske og snakke med dem der og da? Selvfølgelig er dette noe som angår skolen, men det kan være vanskelig å finne ut hvem det gjelder når du ikke vet navn eller klassetrinn.. Om du kontakter skolen kan det jo være at du kan se på skolebilder om det er noen du kjenner igjen der. Som sagt, så ville jeg snakket med ungene når jeg overhørte den samtalen..

Anonymous poster hash: d7aae...549
Skrevet

Jeg ville nok ikke gjort noe. Skolen kan ikke med sikkerhet si hvem dette var når det eneste de har å gå etter er den vage beskrivelsen i HI.

Klart skolen kan gjøre noe. De kan være ekstra oppmerksomme overfor de barna som bor akkurat der, for å se nærmere etter om noen mobbes. Jeg ville sendt en mail til rektor og beskrevet hva som skjedde og hvilken oppgang det var.

Gjest Idollet
Skrevet

Tror ikke det nødvendigvis handler om mobbing, men at guttunger ikke liker å være med jenter. Fordi de som oftest har så ulike interesser. Det er vanskelig å gjøre noe med om du ikke har lyst å kjefte på andre sine barn ...

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig lett å sitte foran dataen å si at dere ville ha gått bort å pratet med dem med en gang. Men hvor mange av dere har satt på plass fremmede 11 - 12 åringer etter å ha observert dem et par minutter?

Det hele skjedde ganske fort, det var jo bare noen minutter fra jeg oppfattet hva som egentlig skjedde til barna var på vei inn hver sin inngang. Skulle jeg kunne konfrontert dem der og da måtte jeg ha løpt frem for å nå dem igjen. Da skal man være temmelig sikker i sin sak, for det er også voldsomt av en voksen å løpe bort til 11 - 12 åringer å sette dem på plass. Det var egentlig først når barna hadde gått hvert til sitt at jeg oppdaget hva som hadde skjedd. Dette var ikke mobbing av typen som er veldig synlig, at en blir slått ned elle sånt. Da ville jeg ha grepet inn, for da ville det jo ikke vært noe tvil. Dette er den mer skjulte mobbingen hvor det er mer vagt og usikkert, og derfor rakk jeg heller ikke å gripe inn. Mulig dere som klandrer meg for det er slike supermennesker som ser alt og handler 100 % korrekt i en hver situasjon (slik de fleste på nettet er), men jeg er ikke noe slikt supermennesker dessverre.

Jeg lurer altså på om jeg burde gjøre noe nå, når det har fått synke inn og jeg føler meg mer sikker på at det jeg observerte var mobbing, ikke hva jeg burde gjort der og da for det blir uansett bare spekulasjoner.

Jeg kan nok klare å beskrive jenta som ble utsatt for dette ganske greit + at jeg vet hvilken adresse hun bor på (forutsatt at hun gikk hjem til seg selv).

Hovedinnlegger

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det nødvendigvis handler om mobbing, men at guttunger ikke liker å være med jenter. Fordi de som oftest har så ulike interesser. Det er vanskelig å gjøre noe med om du ikke har lyst å kjefte på andre sine barn ...

Det var en gutt og to jenter blant de som muligens mobbet, og en jente som ble utsatt for det, så dette handler ikke bare om at gutter ikke vil være med jenter. Det var en gutt som kom med den første kommentaren, og en jente som kom med den andre kommentaren.

HI

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om man skal være en smule realistisk, så kommer ikke skolen til å la TS få lov til å se gjennom skolebilder for å plukke ut hvilke unger det gjaldt, som en annen her foreslo. Det er altfor tidkrevende.

I en ideell verden ville det vært fint og flott, men de ansatte ved skolen har ikke tid til å leke detektiv for å finne ut hvem det var som kom med slengbemerkninger.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville gitt den ut av dem som snakket en beskjed om å slappe av og passe tonen sin.

Skrevet

Det er veldig lett å sitte foran dataen å si at dere ville ha gått bort å pratet med dem med en gang. Men hvor mange av dere har satt på plass fremmede 11 - 12 åringer etter å ha observert dem et par minutter?

Det hele skjedde ganske fort, det var jo bare noen minutter fra jeg oppfattet hva som egentlig skjedde til barna var på vei inn hver sin inngang. Skulle jeg kunne konfrontert dem der og da måtte jeg ha løpt frem for å nå dem igjen. Da skal man være temmelig sikker i sin sak, for det er også voldsomt av en voksen å løpe bort til 11 - 12 åringer å sette dem på plass. Det var egentlig først når barna hadde gått hvert til sitt at jeg oppdaget hva som hadde skjedd. Dette var ikke mobbing av typen som er veldig synlig, at en blir slått ned elle sånt. Da ville jeg ha grepet inn, for da ville det jo ikke vært noe tvil. Dette er den mer skjulte mobbingen hvor det er mer vagt og usikkert, og derfor rakk jeg heller ikke å gripe inn. Mulig dere som klandrer meg for det er slike supermennesker som ser alt og handler 100 % korrekt i en hver situasjon (slik de fleste på nettet er), men jeg er ikke noe slikt supermennesker dessverre.

Jeg lurer altså på om jeg burde gjøre noe nå, når det har fått synke inn og jeg føler meg mer sikker på at det jeg observerte var mobbing, ikke hva jeg burde gjort der og da for det blir uansett bare spekulasjoner.

Jeg kan nok klare å beskrive jenta som ble utsatt for dette ganske greit + at jeg vet hvilken adresse hun bor på (forutsatt at hun gikk hjem til seg selv).

Hovedinnlegger

Dette høres lurt ut! Ring eller send en mail du. Det er medmenneskelig. Det å gå bort til elevene ville et fåtall av dem som sier at du burde gjort det gjort selv. I tillegg kan læreren da være bevisst, og kan ta en ordentlig prat med dem og forhåpentligvis få ordnet opp i dette. De fleste elever vil ikke høre på en person de ikke har en relasjon til. Læreren kan nå fram bedre enn utenforstående kan.

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker du om sannsynligheten for at de er søsken? Ikke at det gjør det noe bedre sånn sett. Jeg ville sendt en mail til skolen.

Anonymous poster hash: 5e376...d30
AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker du om sannsynligheten for at de er søsken? Ikke at det gjør det noe bedre sånn sett. Jeg ville sendt en mail til skolen. Anonymous poster hash: 5e376...d30

Neppe søsken. De gikk inn ulike oppganger, og utseendemessig var barna ganske forskjellige.

HI

Skrevet

Prøv å ring skolen du.

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med skolen! Denne typen mobbing er den som er vanskeligst å oppdage for skolen dersom de ikke har noen mistanker fra før. Du kan være temmelig sikker på at de ikke hadde oppført seg på denne måten dersom det hadde vært læreren deres eller noen andre voksne de kjente som gikk bak dem i stedet for deg. Elever kan være utspekulerte og noen er eksperter på å skjule det de driver med som de egentlig vet ikke er greit. Dersom du sier fra til skolen får de en mulighet til å skru på "radaren", eller kanskje har de allerede en mistanke men mangler konkrete episoder som de kan ta tak i.

Voksne som tør å si fra ved mistanke om mobbing er kjempeviktig, og du kan være med på å gjøre hverdagen mye bedre for den som opplever mobbingen.

Si gjerne fra hvordan det går når du tar det opp med skolen :-)

Anonymous poster hash: 9b7df...75e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...