AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #1 Skrevet 9. mai 2014 Jeg vil gjerne ha erfaringer fra foreldre som også er hundeeiere. Hvor gammel bør barnet være før man skaffer seg valp? Jeg har hatt hunder hele livet, har oppdratt valper tidligere, kjøper rase som passer for oss, kommer ikke til å omplassere pga "allergi", ser hunden som et familiemedlem, og kommer ikke til å la barnet plage hunden, og kommer selvsagt til å være påpasselig. Jeg ønsker ikke å vente lenger enn nødvendig. Jenta jeg har er ca. seks måneder, og hun har begynt krabbingen. Vil veldig gjerne ha erfaringer fra andre som har vært i samme situasjon. Anonymous poster hash: 2acdf...6e0
Gjest Offensive Pie Skrevet 9. mai 2014 #2 Skrevet 9. mai 2014 Når barnet er gammelt nok til å respektere hundens grenser, tolke litt kroppsspråk, og kan følge foreldrenes instruksjoner på hvordan hunden skal behandles (for eksempel med å klappe forsiktig, hvordan den skal løftes, og å ikke dra hunden i halen). Mine foreldre fikk hund da den yngste i søskenflokken var tre år, og det gikk greit. Da var vi til gjengjeld flere som kunne passe på, siden yngstemann er en skikkelig attpåklatt 3
Fiolinisten Skrevet 9. mai 2014 #3 Skrevet 9. mai 2014 Jeg ville ventet med valp til barna er 4-5 år gamle. Voksen hund hadde riktignok ikke vært noe problem før den tid. Valper har en tendens til å være veldig voldsomme og er mye mer følsomme enn voksne hunder siden de er i sosialiseringsperioden. Klart, barn skal alltid være grei med hunder, men valper er spesielt utsatt.
Frisørdama Skrevet 9. mai 2014 #4 Skrevet 9. mai 2014 (endret) Du må tenke begge veier synes jeg, barnet må være stort og moden nok til å være snill mot valpen men også stor nok til å ikke bli hoppet ned i bakken, biti istykker av kløende valpetenner osv. Ville absolutt ikke fått noen valp sålenge barnet er i krabbe på gulvet eller ustø på balansen iallefall. Ville nok ventet til 4-5 års alderen, Minimum 3 år. Vi passet en ung pomeranien når minsten var 2 år, den løp opp på siden når mini løp eller gikk og snappet etter hendene, ble giret når ungen lekte og hoppet opp, leke-bet osv. Ikke å anbefale synes jeg. Du må tenke over at barnet dit skal ha det bra også i tillegg til at hunden skal bli behandlet bra. Hva med å heller få en voksen, rolig og barnevant hund når barnet er 3 år + ??? edit; tillegg i teksten Endret 10. mai 2014 av Frisørdama
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #5 Skrevet 9. mai 2014 Ingen som har erfaring med valp og barn under 4-5 år her? Anonymous poster hash: 2acdf...6e0
FrkHumle Skrevet 9. mai 2014 #6 Skrevet 9. mai 2014 Joda To-åring og valp hadde vi. Gikk helt supert, de elsket hverandre like mye. Ungen hadde vært mye med dyr fra hun var baby og visste godt at hun måtte være snill. Har masse herlige bilder fra hunden og barnet der hunden er høyere enn ungen De fikk et unikt forhold jeg aldri har hatt til en hund før. Da hunden begynte å bli mer voksen så sov hunden på gulvet mens ungen lå oppå som pute. Vi hadde klare grenser for at hunden skulle få være i fred om den gikk unna, og det fungerte supert. Valpebiting er det verre med da, det er jo stort sett største problemet. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #7 Skrevet 9. mai 2014 Joda To-åring og valp hadde vi. Gikk helt supert, de elsket hverandre like mye. Ungen hadde vært mye med dyr fra hun var baby og visste godt at hun måtte være snill. Har masse herlige bilder fra hunden og barnet der hunden er høyere enn ungen De fikk et unikt forhold jeg aldri har hatt til en hund før. Da hunden begynte å bli mer voksen så sov hunden på gulvet mens ungen lå oppå som pute. Vi hadde klare grenser for at hunden skulle få være i fred om den gikk unna, og det fungerte supert. Valpebiting er det verre med da, det er jo stort sett største problemet. Tusen takk for svar! Nettopp sånne ting jeg lurer på, hvor gammel vil jenta være før hun forstår "nei" når hun kryper bort til hunden? Anonymous poster hash: 2acdf...6e0
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #8 Skrevet 10. mai 2014 Tusen takk for svar! Nettopp sånne ting jeg lurer på, hvor gammel vil jenta være før hun forstår "nei" når hun kryper bort til hunden?Anonymous poster hash: 2acdf...6e0 Du burde kanskje heller vente til barnet ikke kryper på gulvet mer, er du klar over hvor mye skade en valp/unghund/hund kan gjøre på et baby eller???? Valper klør i tennene, unghunder er viltre og vil klatre på rangstigen. Men for all del... DU vil ikke vente.Anonymous poster hash: c35eb...e2a 1
FrkHumle Skrevet 10. mai 2014 #9 Skrevet 10. mai 2014 Tusen takk for svar! Nettopp sånne ting jeg lurer på, hvor gammel vil jenta være før hun forstår "nei" når hun kryper bort til hunden? Anonymous poster hash: 2acdf...6e0 Jeg innførte det så tidlig som 8 måneder, pga hund hos min mor. Jenta prøvde å stikke finger inn i øynene på hunden, sa nei og fjernet hånda. Gjerne ti repitisjoner altså Da hun nærmet seg året ble jeg strengere, altså, man lærer jo ungen nei på feks varme kaffekopper og pynt og dra i duken osv, så det er jo bare å overføre nei'et til andre ting. Jeg la gjerne på kraftigheten av nei (og ble direkte sint) på å gå etter hunden, slå andre barn osv, fordi det kan være farlig. Da fikk man et barn som gråt i begynnelsen fordi mor ble sint, men samtidig unngår man situasjoner hvor ungen skader andre eller blir skadet. Du må jo bare se på hva deres jente gjør når hun blir større, hører hun når man sier nei til å gå etter andre barn? Til å ikke slå eller gripe etter fjernkontrollen? Og la henne være rundt dyr og mindre barn. La henne erfare at andre er svakere enn henne. De trenger ikke være så store før man viser hva "forsiktig" betyr. Hunden vår var heldigvis utrolig snill, og jenta var som sagt hundevandt. Hadde vært jevnlig tre forskjellige hunder rundt henne fra hun var baby. Det å behandle andre levende vesener med respekt er jo noe av det første vi lærer de, fra de er baby og lugger til å klype andre barn eller bite i puppen. (Det blir på akkurat samme måte som med hunder, man må lære inn hva nei beyr. Og nei betyr jo i praksis "stopp med det du gjør", samme om det er til hund eller barn)
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #10 Skrevet 10. mai 2014 kanskje du kunne besøk andre som har hund noen ganger. se hvordan barnet reagerer, og la hun møte hunder og valper. det er jo individuelt fra barn til barn Anonymous poster hash: 4f9a2...0b2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #11 Skrevet 10. mai 2014 Du burde kanskje heller vente til barnet ikke kryper på gulvet mer, er du klar over hvor mye skade en valp/unghund/hund kan gjøre på et baby eller???? Valper klør i tennene, unghunder er viltre og vil klatre på rangstigen. Men for all del... DU vil ikke vente.Anonymous poster hash: c35eb...e2a Jeg anslår at jeg har oppdratt flere hunder enn du har hjerneceller, for du virker som et usedvanlig teit nepeskrell. Jeg mistet nettopp hunden min, og nei, jeg vil ikke vente lenger enn nødvendig. Jeg vil ha hund, og jeg ønsker at barnet mitt skal vokse opp med hund. Jeg spør om råd for å vite hvor lenge jeg bør vente i denne fasen, for at både barn og hund skal få en god opplevelse. Hvordan du får det til å bli at jeg "ikke vil vente", eller at jeg lar hunder gnage aggressivt på babyen min, er nesten over min fatteevne. Av det ufattelig aggressive mølet du klarte å gulpe ut av deg, leser jeg at du foreslår å vente til barnet kan gå selv. Anonymous poster hash: 2acdf...6e0 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #12 Skrevet 10. mai 2014 Jeg ville ventet med valp til barna er 4-5 år gamle. Voksen hund hadde riktignok ikke vært noe problem før den tid. Valper har en tendens til å være veldig voldsomme og er mye mer følsomme enn voksne hunder siden de er i sosialiseringsperioden. Klart, barn skal alltid være grei med hunder, men valper er spesielt utsatt. Det er sant, og det har jeg tenkt på. Har også vurdert eldre hunder, altså hoppe over valpetiden. Samtidig synes jeg det er lettere å vite hva som bor i en hund, når jeg har den fra 8-9 ukers alderen. Er litt mer skeptisk til voksen hund jeg ikke kjenner på samme måte. Anonymous poster hash: 2acdf...6e0
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #13 Skrevet 10. mai 2014 kanskje du kunne besøk andre som har hund noen ganger. se hvordan barnet reagerer, og la hun møte hunder og valper. det er jo individuelt fra barn til barn Anonymous poster hash: 4f9a2...0b2 Jeg vet hvordan hun er med dyr, men det skjer jo mye utvikling de neste månedene og årene :-) Anonymous poster hash: 2acdf...6e0
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #14 Skrevet 10. mai 2014 Jeg innførte det så tidlig som 8 måneder, pga hund hos min mor. Jenta prøvde å stikke finger inn i øynene på hunden, sa nei og fjernet hånda. Gjerne ti repitisjoner altså Da hun nærmet seg året ble jeg strengere, altså, man lærer jo ungen nei på feks varme kaffekopper og pynt og dra i duken osv, så det er jo bare å overføre nei'et til andre ting. Jeg la gjerne på kraftigheten av nei (og ble direkte sint) på å gå etter hunden, slå andre barn osv, fordi det kan være farlig. Da fikk man et barn som gråt i begynnelsen fordi mor ble sint, men samtidig unngår man situasjoner hvor ungen skader andre eller blir skadet. Du må jo bare se på hva deres jente gjør når hun blir større, hører hun når man sier nei til å gå etter andre barn? Til å ikke slå eller gripe etter fjernkontrollen? Og la henne være rundt dyr og mindre barn. La henne erfare at andre er svakere enn henne. De trenger ikke være så store før man viser hva "forsiktig" betyr. Hunden vår var heldigvis utrolig snill, og jenta var som sagt hundevandt. Hadde vært jevnlig tre forskjellige hunder rundt henne fra hun var baby. Det å behandle andre levende vesener med respekt er jo noe av det første vi lærer de, fra de er baby og lugger til å klype andre barn eller bite i puppen. (Det blir på akkurat samme måte som med hunder, man må lære inn hva nei beyr. Og nei betyr jo i praksis "stopp med det du gjør", samme om det er til hund eller barn) Tusen takk for svar! Anonymous poster hash: 2acdf...6e0
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #15 Skrevet 10. mai 2014 Du må tenke begge veier synes jeg, barnet må være stort og moden nok til å være snill mot valpen men også stor nok til å ikke bli hoppet ned i bakken, biti istykker av kløende valpetenner osv. Ville absolutt ikke fått noen valp sålenge barnet er i krabbe på gulvet eller ustø på balansen iallefall. Ville nok ventet til 4-5 års alderen, Minimum 3 år. Vi passet en ung pomeranien når minsten var 2 år, den løp opp på siden når mini løp eller gikk og snappet etter hendene, ble giret når ungen lekte og hoppet opp, leke-bet osv. Ikke å anbefale synes jeg. Du må tenke over at barnet dit skal ha det bra også i tillegg til at hunden skal bli behandlet bra. Hva med å heller få en voksen, rolig og barnevant hund når barnet er 3 år + ??? edit; tillegg i teksten Takk for svar. Enig i at jeg må tenke begge veier. Vurderer voksen hund som du foreslår, men er litt skeptisk til å ta inn en hund jeg ikke har kjent fra valpestadiet. Men det kan godt hende du har et poeng. Anonymous poster hash: 2acdf...6e0
Gjest Skrevet 11. mai 2014 #16 Skrevet 11. mai 2014 Hund og valp begynner å gå fint når du er kommet så langt at du kan gå fra barnet i opp til 5-10 minutter fordi valpen MÅ ut å tisse akkurat nå! Hjelper ikke å kle på ungen først, da er gjerne valpen ferdig for lengst med tissingen sin!
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #17 Skrevet 11. mai 2014 Hund og valp begynner å gå fint når du er kommet så langt at du kan gå fra barnet i opp til 5-10 minutter fordi valpen MÅ ut å tisse akkurat nå! Hjelper ikke å kle på ungen først, da er gjerne valpen ferdig for lengst med tissingen sin! Den problemstillingen er nok mer aktuell hvis man bor i en bygård i xx antall etasje :-) Her på landet er det litt enklere, her slenger vi et teppe rundt ungen hvis det er kaldt, lemper henne opp på armen, og åpner døren, hehe. Anonymous poster hash: 2acdf...6e0
Gjest Skrevet 11. mai 2014 #18 Skrevet 11. mai 2014 Joa, men er ikke alle som gjør det heller! Tenker man valp nå, og begynner å lete nå får man kanskje en valp i august-september, ikke sikker den er husren innen vinteren kommer da
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #19 Skrevet 11. mai 2014 Joa, men er ikke alle som gjør det heller! Tenker man valp nå, og begynner å lete nå får man kanskje en valp i august-september, ikke sikker den er husren innen vinteren kommer da Noen ville kanskje fått problemer med det? Det kommer nok litt an på hvordan man er, og hvordan man bor? Når jeg har valp, går jeg ut så ofte med den at jeg helst skal komme den i forkjøpet. Og noen uhell får man nå uansett tåle, sånn er det med valper :-) Putte en baby i en voksipose og sette på en lue, går nå uansett ganske fort. Og for de av oss med inngjerdet hage, tar det ikke så lang tid å åpne en dør. Anonymous poster hash: 2acdf...6e0
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2014 #20 Skrevet 11. mai 2014 Jeg har hund selv, og er gravid. Min mor og far har også hatt hunder i oppveksten til meg og mine søsken. Mamma og jeg er vel enige, om at det er tre alternativ her. 1. Få hunden før barnet blir til. 2. Få hunden nesten samtidig som barnet blir til (hunden lærer mye før barnet begynner å krype rundt) 3. Få hunden etter at barnet kan forstå beskjeder og respektere andre mennesker/dyr. Med andre ord, når barnet forstår at nå sover hunden, nå må den få fred og nei, du drar ham IKKE i halen han får vondt. Alternativ 2 er trolig for de som har hatt hund før og kanskje ikke å anbefale å satse på.. Man kan få kolikkbarn osv.. Mamma gjorde dette med min søster. Valpen flyttet i hus tre uker før min søster ble til. Hunden og min søster ble skikkelig sammensveiset, kullbarn som de var. Men det kan nok fort bli slitsomt uten en dose flaks. Anonymous poster hash: dd96d...9c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå