Vaniljesukker Skrevet 9. mai 2014 #1 Skrevet 9. mai 2014 (endret) Hei! Jeg har en 6mnd gammel valp som ELSKER alle dyr og alle mennesker. Og tror han er universets midtpunkt. Dette resulterer i at han drar i båndet når han ser folk, stikker av hvis vi har han løst og ignorerer oss helt når det kommer noe/noen som fanger oppmerksomheten hans. Godbiter og leker er ikke bra nok i forhold til mennesker og dyr. Så det nytter ikke å prøve å få han til å fokusere på det istedet. Han hopper etter dem og vi må holde ham tilbake. Dette begynner å bli slitsomt når vi går tur der det er mange folk da han liksom aldri går fint bare drar og stresser og skal hilse på alle. Folk blir jo redd han siden han er så voldsom selv om han ikke er så stor. Han biter aldri og vil bare ha oppmerksomhet og kos å slikke folk i ansiktet, men er ikke alle som liker det:P Når vi passerer folk så går han og suterer fordi han ikke fikk hilse eller ikke fikk hilse lenge nok, Noen tips om hvordan vi kan stoppe denne oppførselen? Endret 14. september 2014 av Vaniljesukker 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #2 Skrevet 9. mai 2014 Valpekurs? Venninna mi hadde samme problem med sin hund, og tok den på valpekurs. Der fikk hun gode tips og triks! Anonymous poster hash: 541cf...db0 1
Vaniljesukker Skrevet 9. mai 2014 Forfatter #3 Skrevet 9. mai 2014 Takk for svar! Tingen er den at vi har allerede fullført valpekurs. Der lærte vi igrunnen bare enkle kommandoer og innkalling. Ikke så mye på oppførsel og atferd. Har nå googlet meg fram til noe som kalles "kinderegg metoden". Får prøve meg på det å se hvordan det går:)
Frk.K Skrevet 9. mai 2014 #4 Skrevet 9. mai 2014 Min og er sånn. Og knøtten er bare 4 mnd! Men han kommer alltid løpendes tilbake etter at han har hilst (om han er løs), og regelrett faktisk "lydigere" enn andre hunder rundt om her. JEG ber han sette seg ned, å ber andre folk som vil hilse på - vente til han sitter rolig ,før de får klappe han. Om han hopper så skal det ikke bli gitt noe oppmerksomhet før han sitter stille og rolig. Da lærer han at ingenting skjer, før han er rolig Om han trekker i bånd, stå helt stille, ikke beveg dere før han har mistet fokus eller er lei av å se på, eller så bare drar du han med deg videre. Overivrig og så glad i alt og alle. Til og med katten er dritt lei Men han er jo så skjønn og da! 2
Gjest heihade Skrevet 10. mai 2014 #5 Skrevet 10. mai 2014 (endret) Valper er overivrige. De har enda uskylden på plass og føler ikke behov for å markere seg på samme måte som voksne hunder. Alle fremmede er potensielle lekekamerater i stedet for potensielle rivaler. De aller fleste vil vokse det av seg. Gi det tid. Det er ingenting unormalt eller galt med hunden din. Det vil derimot ikke si at du skal la ham gjøre hva han vil. Endret 10. mai 2014 av heihade 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #6 Skrevet 10. mai 2014 Jeg ville droppet å ha han løst til dere har mer kontroll. Nå er det uansett båndtvang, så fin anledning til å øve på passering Hvilke typer godbiter bruker dere når dere øver "gå på plass" og innkalling? På kurset vi var på lærte vi at det er hundene som bestemmer hvilke godbiter som er bra nok. Det høres ikke ut som dere har bra nok godbiter. Det som fungerer her i huset er pølse. DA blir voffen ivrig og det er faktisk mer spennende enn alt som foregår rundt. Ellers er det viktig å være konsekvent og ikke gi etter og la han hilse på andre hunder hvis han maser. Anonymous poster hash: 4a1df...cf4 1
Vaniljesukker Skrevet 10. mai 2014 Forfatter #7 Skrevet 10. mai 2014 Tusen takk for svar folkes! Mange gode tips:) Vi har prøvd mange forskjellige godbiter. Pølser og ostebiter er det han liker best. Bruker vi noe annet gidder han ikke gjøre noe. Så tror vi har funnet det han liker best. Han er flink når vi øver inne men ikke ute. Tror han er ekstra stresset og ivrig nå siden han har kommet i puberteten og sikker kjenner lukten av tisper med løpetid. Jeg får jobbe mere med at han må være rolig før han får hilse sånn som Frk.K sier, og være ekstra flink på å ikke gi etter uansett hvor mye han maser. Takk igjen for tips! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå