Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å jogge igjen, men er plaget av et kne jeg lurer på om noen vet hva jeg skal gjøre med.

Jeg har til vanlig ikke vondt i kneet og heller ikke når jeg trener på annen måte. Det er bare når jeg jogger at jeg merker dette. Det går helt fint å løpe bortover og oppover, men nedover kan det plutselig skje noe i kneet - det kommer en brå smerte som gjør at jeg må slutte å løpe, og deretter ikke løpe i nedoverbakker mer uten å få vondt. Jeg skvetter når det skjer.

Jeg er en utrent jogger for tiden, men jeg har merket dette før også. Synd, for det er jo veldig mye kjedeligere å jogge når man ikke kan jogge i nedoverbakkene... ;)

Noen som har opplevd dette? Eller som vet hva jeg kan gjøre med det?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei:)

Synes alltid man skal være forsiktige med knærne dine, å jogge i nedoverbakke gir jo et ganske kraftig støt når kneet ditt skal ta i mot vekten din.

Var du helt utrent da du begynte å jogge? Gikk du turer først? Er du tung? Hvilke sko bruker du? Kan hende du må ha noen med skikkelig demping.

(Sorry for kryssforhøret :fnise: )

Anonymous poster hash: 055d1...ba5
Gjest Runforit
Skrevet

Kan det være Runners Knee?

Mest normalt er det med smerter på utsiden av kneleddet, som gjerne stråler inn mot fremsiden av kneet. Det kan også være smertefullt å trykke rett inn på senedraget som sitter lateralt på kneet.

Skrevet

Hei:)

Synes alltid man skal være forsiktige med knærne dine, å jogge i nedoverbakke gir jo et ganske kraftig støt når kneet ditt skal ta i mot vekten din.

Var du helt utrent da du begynte å jogge? Gikk du turer først? Er du tung? Hvilke sko bruker du? Kan hende du må ha noen med skikkelig demping.

(Sorry for kryssforhøret :fnise: )

Ganske utrent, ja, hadde ikke jogget på et par år. Men også tidligere når jeg har vært i god form har jeg hatt dette.

Gikk ikke mye turer først, det burde jeg kanskje gjort :)

Jeg er normalvektig og skoene er splitter nye og med god demping :)

Takk for at du spør! :)

Skrevet

Kan det være Runners Knee?

Mest normalt er det med smerter på utsiden av kneleddet, som gjerne stråler inn mot fremsiden av kneet. Det kan også være smertefullt å trykke rett inn på senedraget som sitter lateralt på kneet.

Skal Google litt. Smerten sitter rundt ved selve kneskålen.

Gjest bustyvel
Skrevet

Jogge oppover/bortover, og gå nedover? Om du er utrent er det uansett fint å veksle mellom lett jogg og rask gange. Pass også på at du ikke løper for mye på asfalt.

AnonymBruker
Skrevet

Ganske utrent, ja, hadde ikke jogget på et par år. Men også tidligere når jeg har vært i god form har jeg hatt dette.

Gikk ikke mye turer først, det burde jeg kanskje gjort :)

Jeg er normalvektig og skoene er splitter nye og med god demping :)

Takk for at du spør! :)

Så bra du har gose sko!:)

Jeg har selv problemer med mine knær pga. en sykdom, så gikk jeg fra null aktivtet til å begynne å jogge. Har bare en ting om å si det: smerte! Ikke gav det seg heller da jeg kom i god form, så måtte bare slutte av. Neste gang begynte jeg med å gå jevnlig, og oftere og oftere i 2-3 uker FØR jeg starta å jogge. Kan det være noe å prøve?:)

Om det ikke hjelper kan du jo kikke nærmere på tipset om runners knee og evt. høre med legen. Ikke verdt å løpe på seg permanente skader!

AnonymBruker
Skrevet

Varm skikkelig opp, altså gå raskt noen minutter. Og så er det viktig å ikke starte med en time med jogging. La kroppen få venne seg til belastningen. Jeg fikk stadig vondt i kneet da jeg begynte å jogge, men oppdaget at det for meg er viktig å tøye ut lysken skikkelig, og hofteleddet. Akkurat som det skapte problemer videre mot kneet.

Fortsetter det ville jeg vurdert en tur på løplabbet for å sjekke løpesteget ditt og om skoene dine er rett.

Lykke til, håper det ordner seg 😊

Anonymous poster hash: 3ac50...aab

Gjest lillelarve
Skrevet

Jogger du riktig? Ofte får man plager når teknikken ikke er på plass, og jeg tror jeg gjorde akkurat den feilen da jeg jogget. Jeg overbelastet leggen min hele tiden, og det var forferdelig vondt.

Jeg søkte på YouTube om dette, og da fant jeg ut hva det var. Teknikken var ikke riktig. Man bør ikke lande på hælen, men heller på midten av foten f.eks.

https://www.youtube.com/watch?v=8XiwtiDTlYU - Lærte mye av å søke litt rundt.

Men er det ikke teknikken, så kan det være noe annet. Kanskje du bør roe litt ned i joggingen da.. Jeg sluttet helt, men nå skal jeg prøve igjen og forhåpentligvis slippe problemer.

Skrevet

Utifra min erfaring med vond kne, råd fra legen:

-Varm godt opp, og ikke ha knærne for kalde under jogging (Tynne bukser i dårlig vær) Knestøtte er det mange som anbefaler, forresten.

-ALDRI jogg på asfalt, og IKKE ha gamle joggesko

-Tren mild styrketrening for sterkere ben

-Unngå den treningen som får frem smerten en stund, så kneet kan hele seg

Er smerten vedvarende over lang tid, selv med trening av styrken, oppsøk lege og undersøk om skaden må opereres eller behandles på andre måter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...