Gå til innhold

Gammelt nytt? Dog.. Stemor!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Beklager. Jeg har lest, både en og flere ganger, og nei, du får fremdeles ingen sympati fra meg. Et råd kan du derimot få: Bli voksen. Og hvis du ikke er villig til å stå last og brast med din kjære når det røyner på - nei, så understreker vel det bare hva jeg har hevdet i tidligere innlegg. Du er ikke moden nok til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ein kamerat av meg forsøkte nettopp å få omsorgen til sine to barn. Det gikk ikke pga mors rolle i rettsystemet.

Jeg mener at en far har like stor viktighet som en mor. Men det skal ganske mye vanskjøtsel til for at far får overta ansvaret.

Hvorfor glorifiserer vi mødrene?

Er det ikke feil?

Fortjener ikke de og et kritisk blikk på lik linje med en far?

Hvor hører dette (og egentlig resten av det siste innlegget du skrev også) hjemme? Det er vel ikke disse tingene som blir diskutert her? Jeg forstår at man blir defensiv og forsøker å forsvare seg selv etter beste evne når man møter massiv kritikk, men her gjør du det dårlig. Diskusjonen kommer ingen vei hvis du skal trekke inn masse nye momenter hele tiden, fremfor å kommentere ting som er blitt sagt.

Jeg synes du skal heve deg over kritikken og ta til deg de gode rådene du har fått.

Hvorfor enkelte her inne mener og gjentar til det kjedsommelige at det er en klar sammenheng mellom hvor velartikulerte og hvor seriøse brukere/gjester er kan jeg ikke forstå. Tvert i mot har vi vel sett eksempler på at det blir løyet med stil.

Når gutten er hos dere er det deres regler som gjelder, så enkelt og så vanskelig er det. Du får snakke med samboeren din slik at dere er helt samkjørte på dette, og så får du støtte ham i samtalene med hans ex så godt du kan.

Jeg har også reagert på enkelte av uttalelsene du har kommet med, men jeg ser jo at du er ung og håper du vokser med oppgaven som stemor. Som et eksempel regner jeg med at du vet at grensesetting, når barnet

Ungen- enebarn- snakker i munnen på andre- venter ikke på tur- deler ikke med andre barn- spiller foreldrene opp mot hverandre hele tiden. Han er dessuten kommet i en slags trassalder.

Går på andre ting enn å legge godteri og brus til helgene, slik du fremhever at du har begynt med.

Jeg håper ting løser seg til det beste for dere alle, og som du selv sikkert har erfart gjennom denne tråden er nok ikke massiv kritikk den beste måten å få folk til å endre atferd på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammen!

Sammen har vi godt over en million i året...

Hver for oss har vi sånn at vi klarer oss mer en godt nok.

Så økonomi er ikke et spørsmål i det hele tatt.

Da det er sagt så sier statistikken at 30 prosent går fra hverandre pga økonomien.

På en fin andre plass kommer barn fra tidligere forhold med 16 prosent.

Skal jeg bare følge statistikken? Det er femti prosent sjangs for at en somm gifter seg, skiller seg, skal en ikke gifte seg av den grunn?

Uansett, den som er umoden og mindre intelligent her tror jeg desverre er moren til ungen. Lav utdannet, lavt lønnet, og bytter typer oftere enn typen min bytter jakke.

Det er jo feil fokus egentlig, hvem som er umoden eller ikke.

Tror eldre kvinner, spesielt eldre enslige, føler seg truet av yngre jenter, jeg kan ikke si at jeg var noe bedre.

Men nå har jeg det trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du synes det er utfodringer rundt det å være stemor. Det tror jeg de fleste stemødre kan skrive under på! Det du bør gjøre først av alt, er å akseptere at denne utfordringen antageligvis vil følge med deg så lenge du er i denne situasjonen. Det er veldig lett å begynne å kritisere andre rundt seg når det begynner å bli tøft: "hun sa det", "han gjorde det", "hun skjønner ingenting" osv. Uansett er det viktig å tenke på at det ikke er du, faren eller moren som er den virkelig skadelidende her, det er faktisk ungen! Jeg kan ikke lese at du kommer med gjennomtenkte løsninger for hvordan han skal få det bedre. Gi opp å få helt samkjørte regler hos både mor og far, det er svært sjeldent gjennomførbart, og fører ofte til mer krangling (vi ble enige om at han skulle legge seg 8, og igår var den jo halv ni!). Bli enige med faren om hvilke regler dere ønsker å ha i deres hus, og innfør dem etter beste evne. Skulle samarbeidet til moren bli såpass bra etterhvert at dere kan snakke saklig sammen, så kan dere jo drøfte disse og se om det er mulig å samarbeide om dem.

Jeg ser også at du nevner tegn på dårlig oppførsel, for all del; ta tak i det. Ikke kast bort tiden med å krangle over hvem sin skyld det er. Igjen det er faktisk ungen som det går utover!

Uansett, den som er umoden og mindre intelligent her tror jeg desverre er moren til ungen. Lav utdannet, lavt lønnet, og bytter typer oftere enn typen min bytter jakke.  

Her synes jeg du virker direkte dømmende :o Er dette holdninger du vil prøve å overføre til stesønnen din? Er sønnen skadelidende av dette? Presenterer hun nye typer til gutten ved første anledning?

Hvis hun ikke klarer å ta vare på gutten sin, snakk med henne, mennesker rundt henne. Hvis ikke synes jeg at du bør holde slike tanker inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to siste innleggene synes jeg er veldig saklige og bra, inkludert det anna og endel andre sa tidligere.

Jeg tar selvkritikk på endel områder.

Men det å være uselvisk er en vanskelig dyd.

Jeg skal la være å lytte til massiv kritikk.

Og heller sile ut de gode rådene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...