Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For dere som har barn som skal begynne i skolen:

- hvordan forbereder dere barna til skolestart?

- er de selvstendige?

- kan de skrive sitt navn etc? Hva er det de kan?

- hva har dere kjøpt eller har tenkt å kjøpe før skolestart?

For dere som har barn i skolen

- hva var største forskjellen fra barnehagen?

- ble barnet fort vant til skolen?

- hvor lange dager har førsteklassingene ca? Vet jo at det er forskjell fra sted til sted, men greit å få litt pekepinn.

- får de mange lekser?

- hvordan gjør dere med henting og levering? Med tanke på hvis begge foreldrene er i jobb?

Anonymous poster hash: 7f5e0...acf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- er de selvstendige?

- hvor lange dager har førsteklassingene ca? Vet jo at det er forskjell fra sted til sted, men greit å få litt pekepinn.

- får de mange lekser?

- hvordan gjør dere med henting og levering? Med tanke på hvis begge foreldrene er i jobb?

Jeg svarer da jeg har begge deler...;)

Poden som starter nå blir forberedt mere enn nok i bhg! Hjemme er han ivrig på å telle for tiden...for han har søsken som leker tall med han. Han kan skrive navnet sitt - noen ganger korrekt, andre ganger med speilvendte bokstaver eller bak frem (!) ;)

Ikke stress med det - det kommer etterhvert!

Skoledagen er på 4 eller 5 timer per dag.

Vi kommer til å kjøpe sekk, pennal og matboks til skolestart.

Noen skoler vil helst ikke at elevene skal ha for mye "stæsj" i pennalet - spesielt ikke de som må fikle hele tida. ;) Det er nok en distraksjon i timene.

Den største forskjellen er mangel på den daglige kontakten man har med voksne i bhg.

Man får snakket med de som jobber på SFO, men de vet ikke hvordan barnet har hatt det i løpet av skoletimene. Om barnet starter på SFO 1.august blir den kjent med flere den skal gå i klassen med før skolestart ca. 3 uker etter. Det har aldri vært et problem! :)

I dag skal elevene ha daglige, små lekser.

Og vi foreldre MÅ huske å hjelpe barna våre, følge dem opp og støtte dem!

Vi henter som vi gjorde på SFO, og etterhvert, når barnet blir litt eldre og hvis de har noen å gå med går de hjem selv.

Det blir så bra så! :Nikke:

AnonymBruker
Skrevet

Min begynte på skolen i fjor. Kjøpte ryggsekk og pennal. Matbokser og drikkeflasker hadde vi fra før.

Forskjellene fra barnehagen har vært f.eks:

-det at barnet MÅ på skolen hver dag, man kan ikke bare ta seg en fridag en dag hvis man vil. Ekstra fri må søkes om

-Skolen starter til samme tid hver dag. Når de går i barnehage er man litt mer fri og trenger ikke lever ungen til samme tid hver dag.

Det tok litt tid før barnet mitt ble vant til det, ca. et halvt år. Men det er jo forskjell på unger. Noen er jo mer skoleklar enn andre. Min var ikke helt moden.

Her så har de skole fra 08.30 hver dag, slutter til ulike tider. Mandag slutter de 13.45, tirsdag 13.15, onsdag 12.30, torsdag 13.00 og fredag 12.30.

Ungene har ca. 2-3 forskjellige lekser hver uke. De har norsklekse og mattelekse hver uke, noen ganger engelsklekse

De fleste skoler har følgegrupper om morgenen, ihvertfall i første klasse. De ungene som bor i samme gate/område går sammen med en av foreldrene, og så bytter foreldrene dager på å følge ungene.

Anonymous poster hash: 97e2e...558
AnonymBruker
Skrevet

- er de selvstendige?

Vi øver en del praktiske ferdigheter. F.eks er det slutt på at vi hjelper med av- og påkledning før hun har prøvd skikkelig selv. Hun er blitt ganske flink nå. Vi øver også på knyting, og hun nærmer seg. Hun bærer sekken selv til barnehagen (unntatt mandag morgen og fredag ettermiddag, for da er gjerne sekken altfor tung), og pakker matboksen i sekken selv om morgenen, og sørger for at den blir med hjem. Generelt kan jeg vel si at vi har senket "servicenivået" hjemme i det siste. Det er bra å få øvd seg på å være mer selvstendig og ta ansvar.

Av mer "skoleferdigheter" så prøver jeg å utnytte situasjoner som oppstår på å lure inn litt læring, mer enn å leke skole hjemme. De har jo skolegruppe i barnehagen, og leker nok skole der. Men vi teller biler når vi står og venter på bussen, jeg har forklart hva trafikkskiltene vi går forbi til barnehagen betyr, vi teller trappetrinn på engelsk hjemme, jeg viser henne at "her står det m-e-l-k, det betyr at det er melk inni kartongen" (sier lydene, ikke navnet på bokstavene) osv. Bare små drypp. Litt her, litt der. Mye den ene dagen, ingen ting neste. Men jeg ser jo at hun lærer masse, og synes det er gøy selv. Og så leser jeg eller pappaen høyt for henne - HVER DAG!

Lykke til:)

Anonymous poster hash: 0c8d1...afb

AnonymBruker
Skrevet

- er de selvstendige?

- får de mange lekser?

Datteren min starter skolen til høsten og vi har vel egentlig ikke forberedt henne så veldig. Vi har bare snakket om at etter sommeren så starter hun barneskolen og skal ta buss til skolen.

Hun er ganske selvstendig. Kler av/på seg selv, går på do, kan smøre sin egen brødskive (men foretrekker at jeg gjør det). Vi øver på at hun skal huske å ta med seg ting hjem fra barnehagen. Hun lever i nuet så vi har ikke hatt så stor sukess der :)

Vi har tenkt å kjøpe inn en ryggsekk og matboks til skolestarten. Og sikkert et nytt antrekk hun kan ha på seg første skoledag.

Hun kan skrive navnet sitt og andre småord som hun har memorisert. Hun er veldig interessert i å lære seg å lese så hun vil at vi skal øve med henne. Hun klarer å dra sammen veldig enkle ord som katt, hatt o.l

Hun kan enkel pluss og minus (opp til 10). Kan veldig enkel multiplisering (kun 2 gangen, og kun opp til 5). Hun er veldig interessert i å lære seg klokka men kan bare fortelle oss når klokka er 6 eller 12 enda.

Skoledagen er fra 7.45 til 14.45. Skolebussen henter henne 7.10 og leverer henne igjen 15.15.

(Vi bor ikke i Norge så har kanskje lenger skoledager enn norske barn?)

Anonymous poster hash: ccf60...df6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...