AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #1 Skrevet 9. mai 2014 Jeg har tatt Lamictal i noen år, og prøver å slutte. Jeg har prøvd før, og da følte jeg meg dårligere, men jeg vet ikke helt om det hadde med medisinene å gjøre eller om det var fordi at livet var dårlig uansett. Er det andre her som har gått på Lamictal som kan dele erfaringer fra hvordan det har hjulpet og hvordan det ha gått å trappe ned/slutte? Anonymous poster hash: 9ce5e...cb6
Gjest Gjest_Erica Skrevet 9. mai 2014 #2 Skrevet 9. mai 2014 Du skal ikke trappe ned på egenhånd uten å ha avtalt dette med legen. Men generelt skal en langsom nedtrapping gjøre at man får mindre bivirkninger.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #3 Skrevet 9. mai 2014 Du skal ikke trappe ned på egenhånd uten å ha avtalt dette med legen. Men generelt skal en langsom nedtrapping gjøre at man får mindre bivirkninger. Har du trappa ned på Lamictal? I så fall, hva merka du av forandringer? Anonymous poster hash: 9ce5e...cb6
Gjest Kim Skrevet 9. mai 2014 #4 Skrevet 9. mai 2014 (endret) Jeg har tatt Lamictal og hold på å dø av det! Jeg fikk en tilstand som heter Stevens-Johnson syndrome som gjør slimhinnene hovne, jeg var super hoven i øynene og munnen var helt hvit inni munnen og tannkjøttet var så hovent at det kjentes ut som om jeg hadde tannpine i alle tennene samtidig! På toppen av det hele, så fikk jeg øyedråper med en type antibiotika jeg ikke tålte, så jeg fikk anafylaktisk sjokk og måtte ned på legevakta - full pakke med sprøyter i skinka og jeg måtte sitte hele natta til observasjon. Det tok 8 uker! før jeg var frisk, jeg rører ikke sånne medisiner etter det.. Endret 9. mai 2014 av Kim
Wildrose Skrevet 9. mai 2014 #5 Skrevet 9. mai 2014 Jeg har forsøkt Lamical flere ganger, men tåler det veldig dårlig. Sist så endte jeg på sykehuset, men dobbeltsyn og illle hodepine. Hvis man trenger denne medisinen, er det vanlig å føle noe av samme symptomene som man hadde før man begynte på det, i all fall ettervært og avhengig av dosen man har vært på. Akkuratt Lamical har jeg fått beskjed om ( av legen) at ikke er så farlig å trappe relativt fort ned på, men jeg anbefaler likevel en forsiktig nedtrapping, som andre skriver , det er mindre sjanse for å bli deppa, mansik ect da. Samarbedie med legen, er viktig/tryggest/bør man gjøre, fordi man bla kan få økenede selvmordstanker etc. Skulle du ha feks. utslett eller andre alvorlige symptomer, så tar legen deg av denne medisinen med en gang og da er det ikke snakk om noen nedtrapping.
Gjest Gjest_Erica Skrevet 9. mai 2014 #6 Skrevet 9. mai 2014 Har du trappa ned på Lamictal? I så fall, hva merka du av forandringer?Anonymous poster hash: 9ce5e...cb6 Ja, jeg har trappet ned på Lamictal for 10 år siden og fikk ingen bivirkninger (50 mg hver uke fra 300 mg x 2). Nå har jeg startet på Lamictal igjen og ingen bivirkning nå heller. Denne gangen måtte jeg trappe ekstra langsomt opp fordi Lagotrigin kan øke serumkonsentrasjonen i både Zyprexa og Orfiril.
kari2 Skrevet 12. mai 2014 #7 Skrevet 12. mai 2014 Jeg slutta brått, og fikk voldsomme bivirkninger. Hovna opp i hele ansiktet og fikk stygt utslett, blant annet. Ta det med legen!
Atle Tisk Skrevet 12. mai 2014 #8 Skrevet 12. mai 2014 Sluttet med Lamictal jeg også. Har bp2, og Lamictal hjalp utrolig bra. Men jeg fikk smerter i leveren av dem, og noen leververdier ble veldig abnormale. Følte de hjalp så mye at jeg nesten ville fortsette på dem, samme hva de gjorde med leveren min, men legen satte en stopper for det. Hadde noen andre bivirkninger av dem som jeg ikke likte så godt. Ble ekstremt glemsk, og glemte stadig vekk pinkodene til betalingskortene mine da jeg skulle betale i butikken. Også irriterende å "miste ord" og evnen til å formulere seg i samtaler. Tap av hukommelse og konsentrasjon gjorde også at jeg fikk mindre ut av å lese bøker, mistet tråden fortere og måtte lese det samme om igjen flere ganger for å huske det. Ekstreme mareritt hadde jeg også på dem. Null problemer med å slutte brått på dem, bortsett fra at symptomer på bp2 kom tilbake da. Nå forsøker jeg å balansere det uten medisiner en stund.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #9 Skrevet 12. mai 2014 Lamictal brukes jo både som stemningsstabiliserende og som epilepsimedisin. Nedtrapping/hva du kan vente når du trapper ned vil jo være avhengig av hva du bruker det mot. Jeg bruker det som stemningsstabiliserende, og har prøvd å slutte (både på egenhånd og etter avtale med lege), det jeg opplevde var at jeg ble veldig ustabil og mer deprimert, den minste lille motgang sendte meg i grøfta og endte med selvmordstanker. Anonymous poster hash: c3560...950
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2014 #10 Skrevet 12. mai 2014 Takk for deling av erfaringer Jeg har borderline og bruker de som stemningsstabiliserende. Jeg har gått på mange andre medisiner før, og det har jo alltid vært gode og dårlige perioder uansett medisiner liksom, så jeg syns det er litt vanskelig å se om det er medisinene som gjør det, eller om det hadde vært sånn uansett. Så derfor prøver jeg meg litt frem nå og ser om jeg egentlig trenger de medisinene. Klarer liksom ikktro på at jeg er syk nok til å trenge medisiner heller egentlig. Men jeg tenker mye på døden hver dag (ikke som at jeg skal ta livet mitt, bare tenker mye på døden.) Jeg kan ha sterk selvskadetrang (men gjør det ikke, uansett om jeg tar medisiner eller ei), Følelsene er alltid INTENSE, selvbildet er fullstendig fucka, sosial angst, føler at alle misliker meg. Altså, hva kan medisiner gjøre mot det? Veeeel, har trappa ned fra 600 mg til 200 mg. Jeg merker at det er noe som er littegranne annerledes, men det tror jeg faktisk ikke har noe med meisinene å gjhøre. Ting endrer seg jo hele tiden uansett, periode til periode. Sånn er det vel å være menneske for alle. Blir spennende å se videre Anonymous poster hash: 9ce5e...cb6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå