Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig riktig??

For meg er det logisk at k-en blir Kj-lyd der, men er slett ikke sikker på at deg er riktig.

Hører det uttales ulikt hele tiden.

Hva sier du?

Anonymous poster hash: 20d69...b0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er det ulogisk at k-en blir kj-lyd, derav keisersnitt.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Sier keisersnitt :-p hvorfor heter det "keiser-snitt" foresten? Ble dette snittet først testet ut på kongelige eller hva?

Anonymous poster hash: 9ad95...d83

Skrevet

Sier keisersnitt :-p hvorfor heter det "keiser-snitt" foresten? Ble dette snittet først testet ut på kongelige eller hva?

Anonymous poster hash: 9ad95...d83

Wikipedia sier: Hvorfor det faktisk heter keisersnitt er uvisst. Det har vært spekulert i at Julius Cæsar ble forløst på denne måten ca. 100 f.kr., men dette er ikke korrekt.[1] Navnet kommer muligens fra en romersk lov som ble innført (lex caesarea). Loven sa at inngrepet skulle utføres mot slutten av svangerskapet dersom en gravid kvinne var døende. Hensikten var å redde barnet.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel gjerne de som kommer fra Arendal som sier kjeisersnitt..

Anonymous poster hash: b781d...418
AnonymBruker
Skrevet

Keisersnitt. Det er jo ikke noe J der......

Anonymous poster hash: 917fb...166
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Keisersnitt. Det er jo ikke noe J der......

Er ingen J i Kiosk heller, hvorfor uttaler vi det ikke "kiosk" men, "kjiosk"...Så, det er ikke alltid at bokstaven må være der for at det skal uttales på den måten. Samme med "energi" og "enersji".

I tillegg er det vel dialekt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er ingen J i Kiosk heller, hvorfor uttaler vi det ikke "kiosk" men, "kjiosk"...Så, det er ikke alltid at bokstaven må være der for at det skal uttales på den måten. Samme med "energi" og "enersji".

Dum sammenlikning. Bokstavene I og O uttalt sammen kan høres ut som en J. Det ikke K og E.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har lyst å slå de som sier kjeisersnitt.

Anonymous poster hash: 44efb...a27
  • Liker 9
Skrevet

Keisersnitt uten noe kj-lyd.

Skrevet

Sier kjeisersnitt, fordi jeg uttaler keiser som kjeiser. Vet ikke om det er rett.

Skrevet

K+i og k+y gir kj-lyd. Kiosk, kino, kylling... Keisersnitt har ingen av delene, og skal uttales akkurat som det skrives.

Energi, geni osv uttales sånn pga g-en, og har ingen ting å gjøre med hvordan man sier keisersnitt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig riktig??

For meg er det logisk at k-en blir Kj-lyd der, men er slett ikke sikker på at deg er riktig.

Hører det uttales ulikt hele tiden.

Hva sier du?

Anonymous poster hash: 20d69...b0a

Hvorfor skal k-en bli til kj? Sier du Kjenya, kjesam og kjemner også? Eller om det pga at det er e og i etter hverandre - hvordan uttaler du ordet "reise"?

Anonymous poster hash: 5e76b...d88

• Liker 1
Skrevet

Med k. Dialekten min tilsier at jeg sier keiser, og ikke kjeiser, derav med k. Hadde jeg hatt en annen dialekt, så hadde jeg sikkert sagt det som passet den dialekten...

Skrevet

Kjeiser sier jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Kjeisersnitt her også. Tror det er det som er vanlig rundt Stavanger.

Anonymous poster hash: 9d865...a1f
Skrevet

Kjeiser og kjeisersnitt i min dialekt.

Skrevet

Jeg sier keisersnitt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...