AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #1 Skrevet 9. mai 2014 Hva er egentlig riktig?? For meg er det logisk at k-en blir Kj-lyd der, men er slett ikke sikker på at deg er riktig. Hører det uttales ulikt hele tiden. Hva sier du?Anonymous poster hash: 20d69...b0a
t0nje Skrevet 9. mai 2014 #2 Skrevet 9. mai 2014 For meg er det ulogisk at k-en blir kj-lyd, derav keisersnitt. 12
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #3 Skrevet 9. mai 2014 Sier keisersnitt :-p hvorfor heter det "keiser-snitt" foresten? Ble dette snittet først testet ut på kongelige eller hva?Anonymous poster hash: 9ad95...d83
Vinduskarmen Skrevet 9. mai 2014 #4 Skrevet 9. mai 2014 Sier keisersnitt :-p hvorfor heter det "keiser-snitt" foresten? Ble dette snittet først testet ut på kongelige eller hva?Anonymous poster hash: 9ad95...d83 Wikipedia sier: Hvorfor det faktisk heter keisersnitt er uvisst. Det har vært spekulert i at Julius Cæsar ble forløst på denne måten ca. 100 f.kr., men dette er ikke korrekt.[1] Navnet kommer muligens fra en romersk lov som ble innført (lex caesarea). Loven sa at inngrepet skulle utføres mot slutten av svangerskapet dersom en gravid kvinne var døende. Hensikten var å redde barnet.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #5 Skrevet 9. mai 2014 Det er vel gjerne de som kommer fra Arendal som sier kjeisersnitt.. Anonymous poster hash: b781d...418
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #7 Skrevet 9. mai 2014 Keisersnitt. Det er jo ikke noe J der...... Anonymous poster hash: 917fb...166 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #8 Skrevet 9. mai 2014 Keisersnitt. Det er jo ikke noe J der...... Anonymous poster hash: 917fb...166 Er ingen J i Kiosk heller, hvorfor uttaler vi det ikke "kiosk" men, "kjiosk"...Så, det er ikke alltid at bokstaven må være der for at det skal uttales på den måten. Samme med "energi" og "enersji". I tillegg er det vel dialekt. Anonymous poster hash: b781d...418 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #9 Skrevet 9. mai 2014 Er ingen J i Kiosk heller, hvorfor uttaler vi det ikke "kiosk" men, "kjiosk"...Så, det er ikke alltid at bokstaven må være der for at det skal uttales på den måten. Samme med "energi" og "enersji". I tillegg er det vel dialekt. Anonymous poster hash: b781d...418 Dum sammenlikning. Bokstavene I og O uttalt sammen kan høres ut som en J. Det ikke K og E. Anonymous poster hash: 917fb...166 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #10 Skrevet 9. mai 2014 Har lyst å slå de som sier kjeisersnitt. Anonymous poster hash: 44efb...a27 9
sjøhest Skrevet 9. mai 2014 #12 Skrevet 9. mai 2014 Sier kjeisersnitt, fordi jeg uttaler keiser som kjeiser. Vet ikke om det er rett.
MarenogAron Skrevet 9. mai 2014 #13 Skrevet 9. mai 2014 Er ingen J i Kiosk heller, hvorfor uttaler vi det ikke "kiosk" men, "kjiosk"...Så, det er ikke alltid at bokstaven må være der for at det skal uttales på den måten. Samme med "energi" og "enersji". I tillegg er det vel dialekt.Anonymous poster hash: b781d...418 K+i og k+y gir kj-lyd. Kiosk, kino, kylling... Keisersnitt har ingen av delene, og skal uttales akkurat som det skrives. Energi, geni osv uttales sånn pga g-en, og har ingen ting å gjøre med hvordan man sier keisersnitt. 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #14 Skrevet 9. mai 2014 Hva er egentlig riktig?? For meg er det logisk at k-en blir Kj-lyd der, men er slett ikke sikker på at deg er riktig. Hører det uttales ulikt hele tiden. Hva sier du?Anonymous poster hash: 20d69...b0a Hvorfor skal k-en bli til kj? Sier du Kjenya, kjesam og kjemner også? Eller om det pga at det er e og i etter hverandre - hvordan uttaler du ordet "reise"? Anonymous poster hash: 5e76b...d88 1
SmallTalk Skrevet 9. mai 2014 #15 Skrevet 9. mai 2014 Med k. Dialekten min tilsier at jeg sier keiser, og ikke kjeiser, derav med k. Hadde jeg hatt en annen dialekt, så hadde jeg sikkert sagt det som passet den dialekten...
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #18 Skrevet 9. mai 2014 Kjeisersnitt her også. Tror det er det som er vanlig rundt Stavanger. Anonymous poster hash: 9d865...a1f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå