AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #1 Del Skrevet 8. mai 2014 Er så heldig å ha blitt tatt inn til intervju på arkitekthøyskolen i Bergen:) -Lurer derfor litt på om noen har gått her? -Noen gode tips til selve intervjuet? -Noen som er utdannet arkitekter her? Er skolen "god" og er det gode jobbmuligheter innenfor dette yrket? Vet det er et "tradisjonelt yrke" men arkitekter trengs vel til alle tider.. Virker kjempe gøy og utfordrende å gå arkitektlinjen. Spørsmålet er om jeg skal takke ja eller ikke dersom jeg kommer inn. Rett og slett fordi jeg er litt nysgjerrig på akkuratt denne skolen- og yrket generelt. (Har hørt at BAS er en god skole, men at den har et litt mer kunsterisk fokus enn de andre arkitektskolene i landet! Som ikke trenger å være negativt, men som kanskje kan endre jobbutsiktene??) Ellers har jeg tatt både 2 og 3MX, men har ikke fysikk. Når sant skal sies, er jeg heller ingen mattegeni. Så da er jeg litt nysgjerrig på om kreative evner er nok, eller om man bør være over gjennomsnittet flink i matte i tillegg? Setter stor pris på gode tips til intervjuet- generell informasjon om yrket, karrieremuligheter, og Bergen Arkitektskole! Anonymous poster hash: 423ae...223 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #2 Del Skrevet 9. mai 2014 Jeg kjenner ei som har gått der. Hun var veldig fornøyd og har ikke hatt problem med å få jobber etterpå. Anonymous poster hash: d3e05...9b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #3 Del Skrevet 9. mai 2014 Jeg kjenner ei som har gått der. Hun var veldig fornøyd og har ikke hatt problem med å få jobber etterpå. Anonymous poster hash: d3e05...9b4 Så bra. Jobber hun som sivilarkitekt i dag? (Noen blir jo samfunnsplanleggere osv.) Vet du om hun er noe "realfagsgeni"? Anonymous poster hash: 423ae...223 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #4 Del Skrevet 9. mai 2014 Så bra. Jobber hun som sivilarkitekt i dag? (Noen blir jo samfunnsplanleggere osv.) Vet du om hun er noe "realfagsgeni"? Anonymous poster hash: 423ae...223 Ja, hun jobber nå som sivilarkitet i Oslo. Så vidt jeg vet er hun ikke noe realfagsgeni. Jeg lurte selv på å ta samme utdanning, og hun nevnte ikke noe om realfag til meg. Anonymous poster hash: d3e05...9b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #5 Del Skrevet 9. mai 2014 Jeg kjenner mange som går/har gått på BAS. Det stemmer at de har en ganske kunstnerisk vinkling og veldig kreative arbeidsmåter, bruker byen og naturen mye etter det jeg har fått med meg. Vær forberedt på veldig lange dager og å være MYE på skolen. Det er kjent for å være ganske "hardt" i den forstand at det krever mye innsats og arbeid. I perioder når de har det travelt med installasjonsprosjekter og lignende virker det som de er på skolen stort sett hele tiden og bare kaster i seg noe mat underveis. Men det kan jo skyldes at de som går der ofte er veldig dedikerte. Så lenge interessen for faget er tilstede så er det nok overkommelig. Jobb får de fleste, skolen har et godt rykte. Jeg tror kreativitet og nytenkning er viktigere enn usedvanlige mattekunnskaper, men det er bare mitt inntrykk basert på hvordan jeg oppfatter studentene der Anonymous poster hash: f1625...f27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #6 Del Skrevet 9. mai 2014 Ok! Takk for svar:) Er forberedt på lange og harde dager ja! (Dersom jeg kommer inn). Akkurat det har jeg hørt en del om. Har studert en del år, så det vil nok bli en utfordring, og så blir det jo eventuelt FEM nye år på skolebenken. Var som sagt litt tilfeldig at jeg søkte i utgangspunktet, så var jeg så heldig å komme inn. Litt av problemet er at jeg er avhengig av å kunne jobbe litt ved siden av studiene:) Noe som kanskje kan bli et problem dersom det blir lange dager, men det skal jeg alltids finne en løsning på med å jobbe i ferier og helger Anonymous poster hash: 423ae...223 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #7 Del Skrevet 10. mai 2014 Pusher denne videre! Flere som har gått på Arkitektskolen i Bergen?? Anonymous poster hash: 423ae...223 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #8 Del Skrevet 10. mai 2014 Har ikke gått, men snakket med en som går der nå. Han sa det var alle slags folk som kom inn, med alle mulige bakgrunner, sikkert for å få ulike perspektiver på arkitekturfaget. Så om du er mer kreativ enn mattegeni tror jeg ikke har noe å si I klassen hans gikk det folk som hadde gått på kunsthøgskolen, og andre som hadde gått matte. Anonymous poster hash: 0a466...c5b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #9 Del Skrevet 10. mai 2014 Ok, ja har hørt at de er veldig opptatt av akkurat det. Har også studert i noen år og reist litt. Ser ut til at de oppfattet det som en positiv ting:) Vet du hva han tenker å jobbe med når han er ferdig? Har inntrykk av at en sivilarkitekt fra BAS ikke verdsettes "mindre" pga det kunstneriske perspektivet skolen har, og av de (få) historiene jeg har hørt virker det som om studentene ikke "sliter" med å komme seg inn på jobbmarkedet i ettertid. Tiden vil vise om jeg er så heldig å komme inn i hele tatt. Men prøver å finne ut litt mer om yrket for å finne ut om det er noe for meg, og for å finne ut hvordan sjansen for jobb er. Greit å vite med tanke på at det da blir fem (nye) år på skolebenken:) Anonymous poster hash: 423ae...223 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #10 Del Skrevet 10. mai 2014 Motivasjon er det viktigste. Så du bør ikke si på intervju det du sier her, at det var tilfeldig at du søkte BAS. Tenk nøye over hvorfor du vil bli arkitekt, snakk gjerne med noen arkitekter på forhånd slik at du vet hva jobben går ut på, og kan både vise det på intervjuet og finne motivasjon ut fra det. Lykke til!Anonymous poster hash: 25e2c...91e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #11 Del Skrevet 10. mai 2014 Haha, kommer nok ikke til å si det nei! (At det er tilfeldig at jeg har søkt meg inn). Derimot kan jeg kanskje si at interessen alltid har vært der, men kommet sterkere frem etter arbeid med interiør, kunstfag, hobbyer osv:).. Skal se om jeg kan finne ut hvor mange de tar opp til intervju. For det er jeg veldig nysgjerrig på, men må vel bare prøve å tenke mest mulig på meg og intervjusituasjonen og konsentrere meg om det:) Er det forresten noen her som vet om det går an å søke om lån fra Lånekassen utover de 8 årene man egentlig har krav på støtte fra lånekassen? Innser jo at ved et studie som dette, blir det vanskelig å jobbe ved siden av studiene, fordi at studiet er såpass tøft og krever en del. Anonymous poster hash: 423ae...223 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
s1994 Skrevet 18. oktober 2016 #12 Del Skrevet 18. oktober 2016 Hei, Til deg som har kommet inn på BAS, kan jeg få lov til å spørre om hvor lang søkanden din var og hvordan du lagde denne? Hvordan var intervjuet og hvordan fungerte hele prosessen? Blir veldig takknemlig for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #13 Del Skrevet 18. oktober 2016 2 minutter siden, s1994 skrev: Hei, Til deg som har kommet inn på BAS, kan jeg få lov til å spørre om hvor lang søkanden din var og hvordan du lagde denne? Hvordan var intervjuet og hvordan fungerte hele prosessen? Blir veldig takknemlig for svar. Det er en 2,5 år gammel tråd... Anonymkode: 4cc7d...d15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå