Gå til innhold

Hjeeelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Valpen min på 6 mnd har fått veldig stor, hard og opplblåst mage, han ser nesten gravid ut :/ (han fikk magen idag) Han viser ingen tegn til at han har vondt, men han fiser en del. Er det noen som vet hva dette kan være? :( Skal ringe vetrinæren i morgen.

Anonymous poster hash: 7d7bd...600
Videoannonse
Annonse
Gjest Funky Punk
Skrevet

Spist for mye? Slukt maten kanskje?

AnonymBruker
Skrevet

Allmenntilstand? Smerter?

Kan du være bombesikker på at det ikke er magedreining? For det er på minuttet-akutt.

Anonymous poster hash: 3ce47...d7b

AnonymBruker
Skrevet

Han kan ellers ha spist noe han ikke tåler, eller forspist seg, eller spist noe som satt seg fast. Ville holdt ham under nøye oppsyn, sov sammen med ham og ha på vekkerklokke en gang eller to iløpet av natta for å se at han er i orden. Hvis han ikke er markant bedre etter en luftetur i sjutida ville jeg ringt veterinær så snart de åpner.

AnonymBruker
Skrevet

Spist for mye? Slukt maten kanskje?

Han slukte så og si maten tidligere idag ja.

AnonymBruker
Skrevet

Allmenntilstand? Smerter?

Kan du være bombesikker på at det ikke er magedreining? For det er på minuttet-akutt.

Han har vært aktiv i hele dag, har ikke merket noen forskjell. Ingen tegn til smerter når jeg klemmer han på magen heller.

• Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Han slukte så og si maten tidligere idag ja.

Da er det nok det som er problemet. Ta en luftetur i natt i tilfelle den trenger å få ut litt :)

AnonymBruker
Skrevet

Han kan ellers ha spist noe han ikke tåler, eller forspist seg, eller spist noe som satt seg fast. Ville holdt ham under nøye oppsyn, sov sammen med ham og ha på vekkerklokke en gang eller to iløpet av natta for å se at han er i orden. Hvis han ikke er markant bedre etter en luftetur i sjutida ville jeg ringt veterinær så snart de åpner.

Han spiste ganske fort idag, har forresten gitt han hundepølse idag også, istede for tørrfor (han får tørrfor til vanlig) om det er til noe hjelp. Ja, det skal jeg gjøre. Takk for tips! :)

AnonymBruker
Skrevet

Da er det nok det som er problemet. Ta en luftetur i natt i tilfelle den trenger å få ut litt :)

Tusen takk for tips! :) Skal gjøre det!

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det?

Hvis hunden reagerer så kraftig på litt annerledes mat, så ville jeg begynt å gi den mer variert kosthold i hverdagen. Hovedsakelig V&H (råfôr), tørrfôr og ubehandlet kjøtt/fisk. Men også litt forskjellig annet, godbiter, middagsrester (uten mye salt og krydder) etc.

Ellers, hvis hunden har litt vondt i magen og man er SIKKER på at det ikke er noe alvorlig, så hjelper bevegelse på tarmsystemet. Da ville jeg tatt med hunden ut og gått en rolig tur.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det?

Hvis hunden reagerer så kraftig på litt annerledes mat, så ville jeg begynt å gi den mer variert kosthold i hverdagen. Hovedsakelig V&H (råfôr), tørrfôr og ubehandlet kjøtt/fisk. Men også litt forskjellig annet, godbiter, middagsrester (uten mye salt og krydder) etc.

Ellers, hvis hunden har litt vondt i magen og man er SIKKER på at det ikke er noe alvorlig, så hjelper bevegelse på tarmsystemet. Da ville jeg tatt med hunden ut og gått en rolig tur.

TS her!

Han er helt fin idag, magen er ikke oppblåst i det hele tatt lengre! :) Takk for tips, skal prøve med variert kosthold! Han har aldri reagert på våtfor før, så kanskje han rett og slett spiste for fort?

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det?

Men når det er sagt, så har han kun fått våtfor en gang før :)

AnonymBruker
Skrevet

Så bra. Ja, de kan forspise seg, så hvis han plutselig fikk noe skikkelig godt så kan ha spist for mye (akkurat som en liten unge som får fri tilgang til godteri og is...).

Når han er tørrfôrhund kan du sammenligne det med å ha spist corn flakes til frokost, middag og kvelds hele livet, og så plutselig få servert en stor porsjon indrefilet med saus. Det er klart både smaksløkene og luktesansen løper litt løpsk og man gomler i seg så fort man kan da ;)

Så jeg ville introdusert litt variert kosthold gradvis. Litt og litt, så han ikke blir dårlig av det. Det er både sunnere og mer spennende for hunden, og så unngår man at hunden blir dårlig i magen hvis den plutselig får i seg noe uvant - en mage som er vant til å håndtere mye forskjellig mat, vil tåle ny mat mye bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Så bra. Ja, de kan forspise seg, så hvis han plutselig fikk noe skikkelig godt så kan ha spist for mye (akkurat som en liten unge som får fri tilgang til godteri og is...).

Når han er tørrfôrhund kan du sammenligne det med å ha spist corn flakes til frokost, middag og kvelds hele livet, og så plutselig få servert en stor porsjon indrefilet med saus. Det er klart både smaksløkene og luktesansen løper litt løpsk og man gomler i seg så fort man kan da ;)

Så jeg ville introdusert litt variert kosthold gradvis. Litt og litt, så han ikke blir dårlig av det. Det er både sunnere og mer spennende for hunden, og så unngår man at hunden blir dårlig i magen hvis den plutselig får i seg noe uvant - en mage som er vant til å håndtere mye forskjellig mat, vil tåle ny mat mye bedre.

Jepp, skal variere maten mer fra nå av :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...