AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #1 Skrevet 8. mai 2014 Hvilke barn tror du vil ha størst sjans for å få et dårlig forhold til alkohol: de fra familier der foreldrene drikker mye, der foreldrene kun drikker noen ganger, avholdsfamilier eller de fra familier der de voksne gjerne tar et glass vin til maten? Hvordan kan man best sikre at barnet får et sunt forhold til alkohol - og hva er et sunt forhold til alkohol egentlig? Selv kommer jeg fra en familie der alkohol er naturlig på de familiesammenkomster, julaften osv. Mamma drikker for mye, men også de andre. Jeg derimot har fått hva jeg kaller et sunt forhold til alkohol, jeg drikker sjelden og nesten aldri så jeg blir full. Liker å ta ett glass vin en lørdagskveld nå og da (men bare ett). Rører ikke alkohol når barna er våkne, fordi jeg husker usikkerheten jeg følte da foreldrene mine drakk. Den minste endring i oppførsel merkes.Anonymous poster hash: dfcfe...b85
debattanten Skrevet 8. mai 2014 #2 Skrevet 8. mai 2014 Jeg vil si åpenhet og ærlighet er viktig. Å drive med skremsel og fryktbasert oppdragelse er det altfor mange som gjør etter min mening, det er feil vei å gå. Informasjon basert på fakta er fint. Alkohol er kultur og jeg tror det er mer riktig å vise barnet dette. Tror ikke det gjør noe å drikke et par glass til middagen i helgen selv om det er barn til stede, hvordan skal de ellers noen gang lære. Alkohol er der og vil alltid være det, best å få erfaringer med det i eget hjem. Usikkerheten barna får når foreldrene drikker er fordi de har drukket seg fulle, er ihvertfall det jeg husker i fra min barndom og det var ubehagelig, men et par glass var ikke det som gjorde ting ubehagelig for meg i hvert fall. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #3 Skrevet 8. mai 2014 Jeg tror de ungene med avholdsmennesker til foreldre, og hvor alkohol er "fy fy" får et dårlig forhold til alkohol. En venninne av meg hadde veldig strenge foreldre, hun begynte tidlig å drikke, og hun drakk mye og ofte og var litt vill av seg. Selv har jeg foreldre som har kunnet ta seg vin eller øl til maten o.s.v. Har en mor som har vært litt for glad i alkohol, men jeg har aldri følt meg utrygg eller noe av den grunn. Jeg begynte å drikke da jeg var 16, og da jeg var 18 var jeg egentlig lei av det. Nå er jeg snart 30 og drikker sjeldent. Jeg har et barn selv, og jeg kan godt drikke når h*n er våken, men gjør det veldig sjeldent. Hender jeg tar meg en rusbrus/drink om kvelden når h*n sover. Vet mange argumenterer med det at man ikke kan drikke når barna er hjemme, for tenk om noe skulle skje og man må på sykehuset/legevakta. Jeg blir ikke full av en rusbrus/drink, og jeg drikker meg aldri dritings, ihvertfall ikke når jeg må ta hånd om ungen. Ikke har jeg lappen uansett så det at man må være i kjørbar stand er bare tull. Det finnes ambulanser, taxi, og/eller naboer. Anonymous poster hash: 5163f...10f 1
Tarsan97 Skrevet 8. mai 2014 #4 Skrevet 8. mai 2014 Alkohol er ett rusmiddel og kan en være helt uten er det det beste. Men det er normalt og kulturellt akseptert med slikt forbruk som du sier. Ett sterkt måtehold vil ubevisst signalisere selvdisiplin og tydelige etiske normer i familien og det er alltid sunnere enn det motsatte. Lite regler og slabedask holdning til slikt farver samme slinger i valsen til alle andre holdinger også mener nå jeg og det har ikke barn godt av. faren min hadde null toleranse på meg ang, drikking var det 18 års grense på øllet i dette landet (selv om vi lurte oss til noen eskapader lenge før det selfølgelig). Jeg fikk se nabolaget fra lufta trosset jeg reglene. Etter 18 var det helt greit. Da kunne vi oss en øl i lag...Så det er ikke det at jeg var så annerledes dagen før jeg var 18 i forhold til dagen etter, det var att faren min hadde tydelige regler uten unntagelser som var lette og forstå og som lærte oss att disse tingene heller ikke bare er å leke med.
Påfugl Skrevet 8. mai 2014 #5 Skrevet 8. mai 2014 Åpenhet og ærlighet. Min mor ville heller kjøpe alkohol til meg enn at jeg kjøpte fra shady folk som solgte privat, samtidig hadde hun mye mer oversikt over hva jeg faktisk drakk. Jeg fikk tilbud om å smake på alkohol helt fra jeg var barn (takket nei hele veien), og begynte å drikke såvidt i 10. klasse og 1. VGS, men etter de fleste i klassen min. Vil si jeg har et veldig sunt forhold til alkohol og planlegger å gjøre det på samme måte med mine barn. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #6 Skrevet 8. mai 2014 Har vokst opp lignende som deg, men her med at far drikker litt for mye. Alkohol har vært naturlig på julaften, ferier og når de har hatt besøk en lørdagskveld, men for pappa har det også lett blitt en øl eller 4 på en fredag eller lørdag, eller at han kan ringe seg fri dagen etterpå på jobb og så ta seg noen øl. Heldigvis har det ikke gått noe lengre, og vil sannsynligvis ikke det før han blir pensjonist.. Det gruer jeg meg til. Han skulle vel egentlig hatt hjelp. Selv er jeg litt påpasselig med alkohol pga dette, og vil ikke venne meg til "bare et glass vin til maten" for plutselig blir det det flere ganger i uken, eller "bare et glass vin nå når jeg sitter her alene en lørdagskveld". For meg skal alkohol kun tilhøre festligheter, ikke noe jeg nyter eller trøster meg med når jeg er alene. Og når jeg drikker på festligheter, blir det sjelden så mye at jeg mister kontrollen, men jeg har det gøy. Nå i eksamensperioden følte jeg presset om å ta meg et glass vin siden jeg hadde litt stående igjen, men valgte heller å helle det ut, for jeg vil ikke sitte og drikke alene. Anonymous poster hash: a7d23...65f
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #7 Skrevet 8. mai 2014 Åpenhet og ærlighet, klare grenser og regler, og ikke ekstremt verken den ene eller andre veien. Hadde foreldre som fint kunne ta seg en øl eller to foran oss, både en tirsdag til fotballkamp og til julemiddagen. Kan ikke huske å ha sett de verken fulle eller åpenlyst beruset, så har ingen dårlige minner fra det. De var derimot klare på at loven hadde satt 18-årsgrense, og det skulle følges. De gjorde det allikevel ikke til noe "skummelt eller spennende" som jeg "bare måtte" prøve, de pratet en del om det, hva alkohol gjorde, hvorfor det kunne være skummelt og hvorfor/hvordan det skulle brukes "riktig". Har selv et helt avslappet forhold til alkohol i dag. Har aldri skjønt greia med grøftefylla, så har aldri vært skikkelig dritings. MÅ ikke ha alkohol noe sted, så tar meg like gjerne bare brus eller vann til fin middag som øl eller vin. Samtidig kan jeg også kose meg med en øl en vanlig hverdag, bare fordi jeg har lyst på. Anonymous poster hash: 818a6...9c1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #8 Skrevet 9. mai 2014 Familier som kan nyte alkohol på samme måte som andre ting man har måtehold med. Det ufarliggjør jo alkoholen, gjør det ikke spennende, og barna ser hvordan det inkluderes til mat, eller kun 1 glass, og det er det. Man spiser jo ikke sjokolade, chips, pizza, brus hver dag, samme med vin eller øl. Jeg tror ikke det å gjemme bort at alkohol finnes og så drikke seg beruset er løsningen. Tror det skaper spenningen for ungdommen som gjør at de gjerne prøver tidligere, fordi de lurer på hva dette er for noe. Anonymous poster hash: 95903...a75
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #9 Skrevet 9. mai 2014 Jeg tror de ungene med avholdsmennesker til foreldre, og hvor alkohol er "fy fy" får et dårlig forhold til alkohol. Anonymous poster hash: 5163f...10f Kan du begrunne hvorfor du tror barn av avholds foreldre får et dårlig forhold til alkohol? Anonymous poster hash: e5c1d...e42
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #10 Skrevet 9. mai 2014 Kan du begrunne hvorfor du tror barn av avholds foreldre får et dårlig forhold til alkohol? Anonymous poster hash: e5c1d...e42 Nå er ikke jeg den personen du siterer, men hvis foreldre sier "Nei, det må vi ikke spise/drikke, det er ikke bra for deg" etc.. Altså, kjenner du til psykologi og barn? De har lyst til å gjøre det som er forbudt. Det som ikke er lov. Det er mange historier med barn som er vokst opp slik som sprer vingene og tar av i tenårene, alt de har hørt de ikke får lov til og ikke er bra gjør at det blir spennende å prøve når de tester grenser osv. Anonymous poster hash: 95903...a75 2
Capricorn Skrevet 9. mai 2014 #11 Skrevet 9. mai 2014 Jeg tror de ungene med foreldre som lager oppstyr og hysteri av det får et dårlig forhold til alkohol. At det kan stå øl på bordet når man griller feks tåler ungene fint å se. Noen av mine venner vil ikke at ungene skal se de drikke øl og gjemmer flaska hvis ungene dukker uventet opp. Dette ser ungene selvfølgelig og spør hvorfor. Disse ungene blir opplært til at øl er tabu og desto mer spennende. Det er vel som med alt annet i livet. En mellomting med alt. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #12 Skrevet 9. mai 2014 Nå er ikke jeg den personen du siterer, men hvis foreldre sier "Nei, det må vi ikke spise/drikke, det er ikke bra for deg" etc.. Altså, kjenner du til psykologi og barn? De har lyst til å gjøre det som er forbudt. Det som ikke er lov. Det er mange historier med barn som er vokst opp slik som sprer vingene og tar av i tenårene, alt de har hørt de ikke får lov til og ikke er bra gjør at det blir spennende å prøve når de tester grenser osv. Anonymous poster hash: 95903...a75 Ja, jeg kjenner til psykologi og barn, men det er ingen automatikk i at avholdsmennesker har et "fy-fy-forhold'" til alkohol, og jeg skjønner ikke hvorfor alle avholds automatisk blir satt i denne båsen! ----------------------------------------------------- Jeg er selv avholds fordi jeg får store smerter av alkohol, men har ellers et avslappet forhold til alkohol. Barna mine (begge myndige) har et særdeles ukomplisert forhold til alkohol. De smakte på alkohol før de var myndige, men det ga ikke mersmak, og de er måteholdende i dag. Samtidig ser jeg naboens barn, som har foreldre som er moderate mtp alkohol. Det vil si at de kan ta seg et glass vin til middagen, ta seg en fest, kort sagt har et normalt forhold til alkohol. De har også tillatt at deres mindreårige barn drikker den alkoholen barnet har fått fra dem. Det umyndige barnet har blitt hentet av politiet flere ganger på grunn av fyll, og har også måttet overnatte i fyllearresten. Det er ikke alltid foreldrenes eksempler som er det avgjørende for barnas forhold til alkohol, men også barnets holdninger, venner, personlighet osv. Anonymous poster hash: e5c1d...e42 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #13 Skrevet 9. mai 2014 Ja, jeg kjenner til psykologi og barn, men det er ingen automatikk i at avholdsmennesker har et "fy-fy-forhold'" til alkohol, og jeg skjønner ikke hvorfor alle avholds automatisk blir satt i denne båsen! ----------------------------------------------------- Jeg er selv avholds fordi jeg får store smerter av alkohol, men har ellers et avslappet forhold til alkohol. Barna mine (begge myndige) har et særdeles ukomplisert forhold til alkohol. De smakte på alkohol før de var myndige, men det ga ikke mersmak, og de er måteholdende i dag. Samtidig ser jeg naboens barn, som har foreldre som er moderate mtp alkohol. Det vil si at de kan ta seg et glass vin til middagen, ta seg en fest, kort sagt har et normalt forhold til alkohol. De har også tillatt at deres mindreårige barn drikker den alkoholen barnet har fått fra dem. Det umyndige barnet har blitt hentet av politiet flere ganger på grunn av fyll, og har også måttet overnatte i fyllearresten. Det er ikke alltid foreldrenes eksempler som er det avgjørende for barnas forhold til alkohol, men også barnets holdninger, venner, personlighet osv. Anonymous poster hash: e5c1d...e42 Nå drar du ut isolerte hendelser, "jeg kjenner en som..." etc. Som jeg sa, psykologi har mye og si, i tillegg andre faktorer som du også nevner venner, miljø etc. I tenårene blir mye "ulovlig" spennende, og da vil jeg heller ha vist at ja, alkohol har jeg nytt, men jeg har forblitt meg selv, og vi har det til maten. Jeg kommer til å oppdra mine barn med vinflasken på middagsbordet når vi spiser gjennomført, bedre middag, og et glass i helgene. En pils til en god sports-hendelse. Slik blir det normalt og ikke spennende, da jeg ikke blir påvirket engang er det jo akkurat som å skulle ha tatt et glass brus Anonymous poster hash: 95903...a75
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #14 Skrevet 9. mai 2014 Nå drar du ut isolerte hendelser, "jeg kjenner en som..." etc. Som jeg sa, psykologi har mye og si, i tillegg andre faktorer som du også nevner venner, miljø etc. I tenårene blir mye "ulovlig" spennende, og da vil jeg heller ha vist at ja, alkohol har jeg nytt, men jeg har forblitt meg selv, og vi har det til maten. Jeg kommer til å oppdra mine barn med vinflasken på middagsbordet når vi spiser gjennomført, bedre middag, og et glass i helgene. En pils til en god sports-hendelse. Slik blir det normalt og ikke spennende, da jeg ikke blir påvirket engang er det jo akkurat som å skulle ha tatt et glass brus Anonymous poster hash: 95903...a75 Ja jeg drar fram enhelthendelser, det samme gjør du. Og både du og jeg kan finne forskningsresultater som støtter våre syn. Men jeg spør igjen, hvorfor er avholdsmennesker dårlige forbilder? Anonymous poster hash: e5c1d...e42
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #15 Skrevet 9. mai 2014 Å være et eksempel til etterfølgelse er det viktigste. Det å drikke for mye skaper usikkerhet for barns og er det dårlig eksempel og blir dermed det verste du kan gjøre. Deretter følger det å være alt for fy-fy og skape et unødvendig anstrengt forhold til alkohol. Dette er uavhengig av om foreldrene selv drikker eller ei. Det beste man kan gjøre er å være åpen og ærlig, ikke fordømme eller hemmeligholde. Manå samtidig ha et stunt forhold til alkohol selv. Det viktigste er ikke om man er måteholden eller avholds.Anonymous poster hash: deb29...316
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #16 Skrevet 9. mai 2014 Ja jeg drar fram enhelthendelser, det samme gjør du. Og både du og jeg kan finne forskningsresultater som støtter våre syn. Men jeg spør igjen, hvorfor er avholdsmennesker dårlige forbilder? Anonymous poster hash: e5c1d...e42 Hvor har jeg dratt fram enkelthendelse? Du tillegger meg tekster jeg ikke har skrevet. Jeg har ikke sagt at avholdsmennesker er dårlige forbilder. Si ifra når du er klar for å skravle på diskusjonsforum uten å tillegge folk tekster de ikke har ytrer, før det blir det bare umulig å ha respekt for meddebattanter. Teksten var "Jeg tror de ungene med avholdsmennesker til foreldre, og hvor alkohol er "fy fy" får et dårlig forhold til alkohol.". Jeg siterte det og gav tydelig mening om at det handler om avholdsfolk som gir et "fy fy" perspektiv av alvkohol, si at det er farlig, ulovlig etc etc. Hadde avholdsfamilien ikke sagt noe og holdtg seg nøytrale så har jeg ikke noe imot det, men det handler om foreldre som gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å farliggjøre alkohol. Anonymous poster hash: 95903...a75
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #17 Skrevet 9. mai 2014 Jeg tror de ungene med foreldre som lager oppstyr og hysteri av det får et dårlig forhold til alkohol. At det kan stå øl på bordet når man griller feks tåler ungene fint å se. Noen av mine venner vil ikke at ungene skal se de drikke øl og gjemmer flaska hvis ungene dukker uventet opp. Dette ser ungene selvfølgelig og spør hvorfor. Disse ungene blir opplært til at øl er tabu og desto mer spennende. Det er vel som med alt annet i livet. En mellomting med alt. Feil. De som ikke ser foreldrene drikke, kommer selv til å drikke mindre når de blir større. De som får et dårligst forhold til alkohol er de som har foreldre som drikker en del. Og jeg har til gode å høre noen foreldre som innrømmer at de kanskje burde latt være å ta de siste glassene når barna var tilstedet. Neida, de har et helt avslappet forhold til alkolhol de! Det er heller ikke sånn at om man er avholds så er det automatisk fy-fy-holdning. Min bestefar drakk ikke og det ble aldri drukket alkohol i huset der så lenge han levde. Det var ingen som tenkte over det, det var liksom helt naturlig og greit og null stress. Anonymous poster hash: 58ffc...c14
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #18 Skrevet 9. mai 2014 Hvor har jeg dratt fram enkelthendelse? Du tillegger meg tekster jeg ikke har skrevet. Jeg har ikke sagt at avholdsmennesker er dårlige forbilder. Si ifra når du er klar for å skravle på diskusjonsforum uten å tillegge folk tekster de ikke har ytrer, før det blir det bare umulig å ha respekt for meddebattanter. Teksten var "Jeg tror de ungene med avholdsmennesker til foreldre, og hvor alkohol er "fy fy" får et dårlig forhold til alkohol.". Jeg siterte det og gav tydelig mening om at det handler om avholdsfolk som gir et "fy fy" perspektiv av alvkohol, si at det er farlig, ulovlig etc etc. Hadde avholdsfamilien ikke sagt noe og holdtg seg nøytrale så har jeg ikke noe imot det, men det handler om foreldre som gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å farliggjøre alkohol. Anonymous poster hash: 95903...a75 Ja, men alkohol er jo egentlig farlig. Det er i alle fall ikke godt for så mye annet enn smaken og kosen. Og tenåringer drikker ikke pga det. Og det er mye større sjanse for at barna dine havner i dårlige situasjoner når h*n drikker alkohol. Anonymous poster hash: 58ffc...c14 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #19 Skrevet 9. mai 2014 Hvor har jeg dratt fram enkelthendelse? Du tillegger meg tekster jeg ikke har skrevet. Jeg har ikke sagt at avholdsmennesker er dårlige forbilder. Si ifra når du er klar for å skravle på diskusjonsforum uten å tillegge folk tekster de ikke har ytrer, før det blir det bare umulig å ha respekt for meddebattanter. Teksten var "Jeg tror de ungene med avholdsmennesker til foreldre, og hvor alkohol er "fy fy" får et dårlig forhold til alkohol.". Jeg siterte det og gav tydelig mening om at det handler om avholdsfolk som gir et "fy fy" perspektiv av alvkohol, si at det er farlig, ulovlig etc etc. Hadde avholdsfamilien ikke sagt noe og holdtg seg nøytrale så har jeg ikke noe imot det, men det handler om foreldre som gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å farliggjøre alkohol. Anonymous poster hash: 95903...a75 Alt dette kunne du like gjerne fått fram uten å trekke inn avholdsmennesker. "Mennesker som gjør alkohol spennende og forbudt Hvor har jeg dratt fram enkelthendelse? Du tillegger meg tekster jeg ikke har skrevet. Jeg har ikke sagt at avholdsmennesker er dårlige forbilder. Si ifra når du er klar for å skravle på diskusjonsforum uten å tillegge folk tekster de ikke har ytrer, før det blir det bare umulig å ha respekt for meddebattanter. Teksten var "Jeg tror de ungene med avholdsmennesker til foreldre, og hvor alkohol er "fy fy" får et dårlig forhold til alkohol.". Jeg siterte det og gav tydelig mening om at det handler om avholdsfolk som gir et "fy fy" perspektiv av alvkohol, si at det er farlig, ulovlig etc etc. Hadde avholdsfamilien ikke sagt noe og holdtg seg nøytrale så har jeg ikke noe imot det, men det handler om foreldre som gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å farliggjøre alkohol. Anonymous poster hash: 95903...a75 Du drar inn egne erfaringer, hvordan du har valgt å gjøre det, hvordan du blir når du drikker, akkurat som jeg gjorde. Og poenget kunne kommet godt fram uten å trekke inn foreldrenes drikkemønster. "Mennesker som gjør alkohol farlig og spennende" er ikke synonymt med "avholds", og det er denne manglende nyanseringen jeg irriterer meg over. Anonymous poster hash: e5c1d...e42
Sjokoladenøtt Skrevet 9. mai 2014 #20 Skrevet 9. mai 2014 Ikke nekt dem til de er 18 i alle fall, eller prøve å skremme dem. De fleste ungdommer har gjort mye mer enn foreldrene gjerne tror. Om man prøver å skremme ungene vekk fra det, ender det gjerne opp motsatt av det man vil. Tenåringer + ting som er farlig = altfor spennende. Ikke lag noe stort ut av det Viktigere å lære seg at det er for kosens skyld, ikke for å bli dridas. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå