Gå til innhold

Har vi råd til lavkarbokosthold?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min og jeg vil gjerne legge om til lavkarbokosthold. Særlig samboeren, han vil gå i ketolyse, Jeg vil gjerne begrense inntaket av karbohydrater, men kommer ikke til å telle og vet ikke om jeg kommer under grensen på 100 g dagen.

Matbudsjettet vårt har ligget på mellom 5000 - 6000, men vi vil gjerne holde det rundt 5000. Er det mulig å ha et lavkarbo (ketolyse) kosthold på dette budsjettet. (For to personer.)

Dere andre som gjør det: hva spiser dere på en dag/uke/måned, og hvordan er matbudsjettet deres?

Anonymous poster hash: 61841...2aa
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere har et romslig budsjett hvis dere er kritiske og selektiv når dere gjør innkjøp.

Anonymous poster hash: e74e4...9af
  • Liker 2
Gjest Funky Punk
Skrevet (endret)

Ser ikke noe problem med å ha råd til det. Dere to bruker iallefall 3000 kr mer enn meg pr mnd på mat. Jeg spiser lavkarbo og mannen min spiser vanlig.

Bruker ikke noe mer nå enn hva jeg brukte når jeg spiser vanlig.

Greit nok at enkelte lavkarbovennelig mat er dyrt (mandelmel, fiberhusk osv), men så slutter man å kjøpe enkelte typer annen mat, så det går jo opp i opp

Endret av Funky Punk
Skrevet (endret)

Jeg ser ikke helt hvorfor det ikke skulle gå? Vi bruker 4000 kr i måneden på mat og spiser lavkarbo. Det vil si, jeg spiser lavkarbo, og da gjør han det stort sett også. Med 4000 kr har vi et romslig budsjett som gjør at vi kan spise hva vi møtte ønske stort sett.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Seriøst, den eneste forskjellen er at man kjøper skikkelig mat. Drittmat koster også penger. Og jeg bruker mindre på mat nå enn før. Det koster hvis du skal drive å bake hver dag med mandelmel og sukrin, ditt og datt - men vanlig, skikkelig mat koster ikke så mye. Og man spiser ofte mindre mat fordi maten metter.

Prøv en mnd og se :D Fokuser på skikkelig råvarer, gode grønnsaker (fryste funker også) og sett opp handleliste. Det finnes gode "Gode råvarer å ha i hus ved ett lchf/lavkarbo/paleo/etc kosthold" lister hvis du søker på google ;)

Lykke til!

Endret av Scherbatsky
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere har et ganske høyt matbudsjett. Kan du si noe om hva slags produkter dere kjøper? På lavkarbo kjøper man vel automatisk flere rene produkter, grønnsaker og mindre toro, så kan fort hende budsjettet deres går ned faktisk :)

Anonymous poster hash: 29133...18b
Skrevet

Jeg er også nysgjerrig på hva som gjør at dere har et så høyt matbudsjett. Ut i fra egen erfaring blir det i alle fall ikke dyrere enn det med lavkarbo.

Når det gjelder mandelmel, frø, fiberhusk, oljer osv kjøper jeg det helst i Sverige (men alle har jo ikke muligheten til å ta seg et par handleturer til Sverige i året), og på iherb.com.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...