Carolin1234 Skrevet 8. mai 2014 #1 Skrevet 8. mai 2014 Hei, Er det noen her som har litt peiling på forfattern Hanne Ørstavik? Datteren har fått ei skuleoppgave som hun sliter veldig med, det står veldig lite om ho på nettet... Ho skal svare på spørsmålet om hun er en modernist eller postmodernist, gjennom en powerpointpresentasjon. Håper noen her har peiling! mvh Carolin Wagner
Aviendha Skrevet 8. mai 2014 #2 Skrevet 8. mai 2014 Har datteren din lest noen bøker av Ørstavik? Jeg ville ha sett på kjennetegn for de ulike litterære periodene, og forsøkt å finne "bevis" for disse i bøkene.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #3 Skrevet 8. mai 2014 Postmodernist. Anonymous poster hash: ae4e5...a86
Carolin1234 Skrevet 8. mai 2014 Forfatter #4 Skrevet 8. mai 2014 (endret) Har datteren din lest noen bøker av Ørstavik? Jeg ville ha sett på kjennetegn for de ulike litterære periodene, og forsøkt å finne "bevis" for disse i bøkene. Nei hun har ikke det. Problemet er da at hun fekk oppgaven av norsklæraren idag, og skal ha framføring mandag neste veke. Det er vanskelig å få lest bøkene nå da... Endret 8. mai 2014 av Carolin1234
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #5 Skrevet 8. mai 2014 Hun fikk vel praktisk talt oppgaven på mandag, for du har stilt tilsvarende spørsmål på nettet tidligere. Merkelig å skulle hevde at en forfatter er postmodernistisk eller ikke uten å kunne vise til forfatterskap. Uansett, hun er postmodernist. Du kan sikkert google Hanne Ørstavik + postmodernisme og se om du finner noe. Anonymous poster hash: ae4e5...a86
Aviendha Skrevet 8. mai 2014 #6 Skrevet 8. mai 2014 Nei hun har ikke det. Problemet er da at hun fekk oppgaven av norsklæraren idag, og skal ha framføring mandag neste veke. Det er vanskelig å få lest bøkene nå da... Ai, så temaet har ikke vært gjennomgått tidligere? Ville uansett prøvd å lese meg opp på bøkenes tematikk og innhold, og sammenligne det med kjennetegn på modernisme- og postmodernisme. Lykke til, til datteren din
Selma1984 Skrevet 8. mai 2014 #7 Skrevet 8. mai 2014 For en del år tilbake skrev jeg bachelor om nettopp Hanne Ørstavik og hennes bok Kjærlighet Men hva husker jeg fra dette nå...? Not much.... Hva lurer du på, kanskje jeg kan svare
Carolin1234 Skrevet 8. mai 2014 Forfatter #8 Skrevet 8. mai 2014 For en del år tilbake skrev jeg bachelor om nettopp Hanne Ørstavik og hennes bok Kjærlighet Men hva husker jeg fra dette nå...? Not much.... Hva lurer du på, kanskje jeg kan svare Datteren min må prøve å finne ut, gjennom et eksempel, at hun da er postmodernist. Kanskje hun kan bruke boken Kjærlighet som et eksempel på dette? er det noe, når det gjelder tematikk osv, som kan kjennetekne postmodernimsen i denne boken?
Selma1984 Skrevet 8. mai 2014 #9 Skrevet 8. mai 2014 Ørstavik skriver ofte om symbioser, relasjoner mellom mennesker som lukket for andre. F.eks en sterk mor-datter-relasjon, som noen ganger kan grense til det sykelige. Hun beskriver "nesting" - å bygge rede sammen, men ikke sunne eller innbydende reder - heller et sted der destruktive relasjoner finner sted. Nesting og uro i redet er typisk for postmodernisme, og noe Ørstavik bruker i sine romaner. I Kjærlighet møter vi en slik symbiose mellom mor og sønn. De har nettopp flyttet til et nytt sted, og det er dagen før Jons bursdag. Moren Vibeke går ut en tur og "glemmer" bort Jon, mens Jon tror at Vibeke skal ut og kjøpe ingredienser til bursdagskaken hans. Men Vibeke har glemt at Jon har bursdag, og Jon har ikke villet si noe ut av hensyn til Vibeke. Så mens han venter i spenning på morens overraskelse, er Vibeke ute og flyr med en tivoliarbeider. På et eller annet vis blir Jon låst ute av huset, og det siste vi leser i boken er at han tisser på seg mens han venter på moren på trappen. Han sovner til slutt, ettersom det er midt på vinteren og mange minusgrader. I bøkene til Ørstavik ender det ofte destruktivt og tragisk, men dette kommer tydeligst frem i Kjærlighet, etter min mening. Familieproblematikk er en gjenganger, hvordan ulike mennesker i en gitt symbiose har helt ulik oppfatning av en sak, hvordan man snakker forbi hverandre og kanskje til og med snakker ulikt språk. Interessekonflikter mellom familiemedlemmer, psykisk helse og usunne relasjoner, og deres konsekvenser. Ååh, nå husker jeg plutselig hvor godt jeg liker Ørstavik Litteraturhistoriker Per Thomas Andersen er en god kilde på dette temaet, forresten. Håper dette var til noe hjelp iallefall =)
BlendaSensitive Skrevet 8. mai 2014 #10 Skrevet 8. mai 2014 Herregud, burde ikke datteren din gjøre leksene selv?? Nummer 1: les en bok eller to! (skumlese siden hun fikk så kort frist. (eller....?) Nummer 2: google selv. 3
Carolin1234 Skrevet 8. mai 2014 Forfatter #11 Skrevet 8. mai 2014 Ørstavik skriver ofte om symbioser, relasjoner mellom mennesker som lukket for andre. F.eks en sterk mor-datter-relasjon, som noen ganger kan grense til det sykelige. Hun beskriver "nesting" - å bygge rede sammen, men ikke sunne eller innbydende reder - heller et sted der destruktive relasjoner finner sted. Nesting og uro i redet er typisk for postmodernisme, og noe Ørstavik bruker i sine romaner. I Kjærlighet møter vi en slik symbiose mellom mor og sønn. De har nettopp flyttet til et nytt sted, og det er dagen før Jons bursdag. Moren Vibeke går ut en tur og "glemmer" bort Jon, mens Jon tror at Vibeke skal ut og kjøpe ingredienser til bursdagskaken hans. Men Vibeke har glemt at Jon har bursdag, og Jon har ikke villet si noe ut av hensyn til Vibeke. Så mens han venter i spenning på morens overraskelse, er Vibeke ute og flyr med en tivoliarbeider. På et eller annet vis blir Jon låst ute av huset, og det siste vi leser i boken er at han tisser på seg mens han venter på moren på trappen. Han sovner til slutt, ettersom det er midt på vinteren og mange minusgrader. I bøkene til Ørstavik ender det ofte destruktivt og tragisk, men dette kommer tydeligst frem i Kjærlighet, etter min mening. Familieproblematikk er en gjenganger, hvordan ulike mennesker i en gitt symbiose har helt ulik oppfatning av en sak, hvordan man snakker forbi hverandre og kanskje til og med snakker ulikt språk. Interessekonflikter mellom familiemedlemmer, psykisk helse og usunne relasjoner, og deres konsekvenser. Ååh, nå husker jeg plutselig hvor godt jeg liker Ørstavik Litteraturhistoriker Per Thomas Andersen er en god kilde på dette temaet, forresten. Håper dette var til noe hjelp iallefall =) Heia! dette hjalp oss veldig! tusen takk for dette Nå er det bare å finne ut hva som er hovedforskjellene mellom modernismen og post modernismen. Noen ideer?
Carolin1234 Skrevet 8. mai 2014 Forfatter #12 Skrevet 8. mai 2014 Herregud, burde ikke datteren din gjøre leksene selv?? Nummer 1: les en bok eller to! (skumlese siden hun fikk så kort frist. (eller....?) Nummer 2: google selv. Jeg ber om tips? siden dette faktisk er et ganske vanskelig tema å få? er ikke så lett å google om ho er post modernist, fordi det finnes ikke et konkret svar på det. Læraren sa jo selv at det temaet faktisk er litt krevande. Men takk for svaret i alle fall!
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #13 Skrevet 8. mai 2014 Heia! dette hjalp oss veldig! tusen takk for dette Nå er det bare å finne ut hva som er hovedforskjellene mellom modernismen og post modernismen. Noen ideer? Herregud, såpass må dere vel kunne klare selv? Anonymous poster hash: 7ab55...970 2
Selma1984 Skrevet 8. mai 2014 #14 Skrevet 8. mai 2014 Herregud, burde ikke datteren din gjøre leksene selv?? Nummer 1: les en bok eller to! (skumlese siden hun fikk så kort frist. (eller....?) Nummer 2: google selv. Ikke for å høres ut som en nerd, men det er egentlig ganske vanskelig å skumlese noe av Ørstavik :S
BlendaSensitive Skrevet 8. mai 2014 #15 Skrevet 8. mai 2014 Ah, svaret forsvant! selma: mente ikke at det var lett, men får man lekser er det jo meningen å gjøre den selv- ikke at mamma skal google svaret! Googler man selv, noe alle kan, finner man flere tekster om forfatteren. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #16 Skrevet 8. mai 2014 Jeg er lærer i vgs og hadde nok avslørt hvorvidt eleven hadde forståelse for emnet eller ei...Anonymous poster hash: ba1e1...c7d
lillsunshine Skrevet 8. mai 2014 #17 Skrevet 8. mai 2014 (endret) Heia! dette hjalp oss veldig! tusen takk for dette Nå er det bare å finne ut hva som er hovedforskjellene mellom modernismen og post modernismen. Noen ideer? Jeg foreslår at du heller hjelper datteren din med å slå opp i noen litteraturhistoriske verk. Gjerne forskjellige verk. Postmodernisme og modernisme er bare periodebegreper som ikke er enkle eller oversiktlige. Det er omstridte klassifiseringer, og det er nettopp derfor datteren din bør lese litt i ulike verk og eventuelt problematisere dette om hun får tid til dette. Som noen forslo: Per Thomas Andersen er et godt oppslagsverk. Ellers ville jeg ha sett på Fidjestøls Norsk litteraturhistorie i tusen år som en slags motpol til Andersen. Sistnevnte har lagt seg på en historiekronologisk linje, fremfor kapittelinndelinger etter forfattere, slik at det er mulig at Ørstavik dukker opp under forskjellige klassifiseringer. Dette er litteraturhistorieverk som skal være greie å få lånt på biblioteket, iallfall Andersen. Ellers ville jeg bare søkt på "norsk litteraturhistorie" i bibliotekets elektroniske base, og se hva som dukket opp. Ellers er vel Ørstavik i språket ganske "elliptisk", mener jeg å huske. Hun tar ingen hensyn til det syntaktiske, så vidt jeg kan huske. Endret 8. mai 2014 av lillsunshine 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå