Gå til innhold

Fått melding på face med link til bilde (åpne/ikke åpne)? Scarry!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får litt panikk nå!

Fikk nettopp en melding fra en på facebook med dette: "lol" og link med et bilde. Jeg klikket ikke inn på selve meldingen (slik han kunne se at jeg har sett) og trykket heller ikke på linken.

Denne meldingen fikk jeg fra en person jeg ikke helt vet hvor jeg har møtt. Mulig vi har vært på en fest for lenge siden eller vi kun er venner fordi vi har noen få felles venner på facebook. Med andre ord, ikke en person jeg snakker med eller vet noe om.

Ja..så spørsmålet da. Bør jeg åpne? Har tenkt at det kan jo være et virus eller et "ekkelt" bilde. Har også tenkt at "tenk om det er et privat bilde av meg som har kommet på avveie". Så jeg får jo litt panikk. Men jeg har ikke sendt noe private bilder med ansikt før, og slike bilder har jeg kun sendt til elskere som ikke er i nærheten av å vite om hvem denne personen er.

Om det har noe å si så ble denne meldingen send mens personen ikke har vært logget på på internett (i alle fall ikke synlig for meg).

Så hva skal jeg gjøre? Åpne? Droppe å åpne?

Anonymous poster hash: d41e0...f91
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke åpnet, høres ut som virus...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke åpnet, høres ut som virus...

Håper jo nesten på at det "kun" er det! Nesten mer creepy om det er noe annet. Mulig andre også har opplevd lignende?

Gjest Gjest_Flodhestene
Skrevet

Har fått lol med link av to forskjellige, som jeg kjenner godt. Regner med det er et virus så har ikke åpnet

• Liker 1
Skrevet

Det fikk nettopp jeg også, men sjekket den heldigvis på tlf. Takk for at du skrev her så jeg fant ut av det :D

AnonymBruker
Skrevet

Har fått lol med link av to forskjellige, som jeg kjenner godt. Regner med det er et virus så har ikke åpnet

Det fikk nettopp jeg også, men sjekket den heldigvis på tlf. Takk for at du skrev her så jeg fant ut av det :D

Åh, nå ble jeg nesten litt lettet over at det var flere! Åpner nok ikke da! Flodhestene: hvordan vet du at det var bilde av du kjente når du ikke åpnet?

Haha, nå er jeg nesten litt redd for at et slitk virus sender lol + link fra min facebook også :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trykket på den, men den ville ikke åpne seg pga jeg har mac. Det kom opp en sånn greie om at den ikke ville åpne pga den er laget av en ukjent ettellerannet på internett.

Det er vel ikke noe fare for meg nå? Jeg fikk jo ikke åpnet selve greia.

Herregud.. Jeg er så dust noen ganger..

Anonymous poster hash: 50d7f...a2b
Gjest Tris
Skrevet

Du burde slettet den istedenfor.

Skrevet

Vet at det går et slikt virus som sender filer som heter ting som lol.zip, creepy.jpg osv...

Gjest Gjest_Flodhestene
Skrevet

Det er sent av to forskjellige på vennelista mi, jeg vet ikke hva bilde er av

Skrevet

Det er visst ikke noe bilde, men et virus. SOm også sendes videre til alle på listen din helt til du endrer passord.

AnonymBruker
Skrevet

Det er visst ikke noe bilde, men et virus. SOm også sendes videre til alle på listen din helt til du endrer passord.

Skjer det uansett eller skjer det kun om man har trykket på linken? Ikke lenge siden jeg endret passord...

Skrevet

Synes jeg har hørt at pc virus ikke "funker " på Mac? At det finnes typ 20 virus som kan skade Mac?

Men ja, den linken er virus.

• Liker 1
Skrevet

Såfremt de ikke skriver noe om hva det er, på godt norsk er det i 99% av tilfelle virus ;) Dessuten kommer bilder automatisk opp på facebook chatten :)

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å spørre vedkommende?

Anonymous poster hash: 11259...889

Skrevet

Så vidt jeg har sett er det en .ZIP fil, så du får ikke noe skadelig programvare med mindre du laster den ned, åpner den og henter ut filene som er inni. I dette tilfellet er den en .JAR eller .EXE fil. Hvis du kjører denne, så er systemet ditt infisert. Hvis ikke, så er det ingen fare.

Det er for øvrig ikke virus, men en Trojan. Stor forskjell.

Hvis dere bruker nettet mye er det kanskje lurt å skaffe seg litt kunskap om dette, går ganske fort og dere slipper å bekymre dere over slike ting. :)

Skrevet

Det er et Bitcoin virus som stjeler datakraft fra maskinen din. får du en melding fra noen der det står:

lol

xxxxxx.zip

skal du absolutt ikke åpne .zip filen med mindre du vil ha en glovarm maskin og donere penger til cyberkriminelle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...