Gå til innhold

Konsekvenser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

I dag når jeg hentet i barnehagen fikk jeg dn veldig lei beskjed. Min sønn har nektet og dele og når det andre barnet tok så hoppet han flere ganger på brystet til det andre barnet. Vi fikk også beskjed for en uke siden at han hadde sagt til bestekompisen at han kun skulle leke med han.

Sønnen min er en veldig snill, høflig og sosial gutt, egentlig. Men nå har det vært to ting på en uke. Forrige uke tok vi fra han et leketøy, ikke en stor konsekvens siden dette var første gang vi hadde hørt noe slik. Men hva gjør vi nå? Han skal egentlig på hytta med besteforeldre i morgen som de og han gleder seg fært til. Så har egentlig lyst til å si at han ikke får dra, men vil heller ikke ta fra han det:/. Han er forresten 5 år. Noen tips?

Fra fortvilet mor:(.

Anonymous poster hash: be414...97d

Videoannonse
Annonse
Gjest BettyBoop
Skrevet

Hei.

I dag når jeg hentet i barnehagen fikk jeg dn veldig lei beskjed. Min sønn har nektet og dele og når det andre barnet tok så hoppet han flere ganger på brystet til det andre barnet. Vi fikk også beskjed for en uke siden at han hadde sagt til bestekompisen at han kun skulle leke med han.

Sønnen min er en veldig snill, høflig og sosial gutt, egentlig. Men nå har det vært to ting på en uke. Forrige uke tok vi fra han et leketøy, ikke en stor konsekvens siden dette var første gang vi hadde hørt noe slik. Men hva gjør vi nå? Han skal egentlig på hytta med besteforeldre i morgen som de og han gleder seg fært til. Så har egentlig lyst til å si at han ikke får dra, men vil heller ikke ta fra han det:/. Han er forresten 5 år. Noen tips?

Fra fortvilet mor:(.

Anonymous poster hash: be414...97d

gjerne si at hsn ikke får dra dersom han ikke sier unnskyld til ungen eller noe? Jeg vet ikke. Men han har jo mobbet noen og bør forstå at det ikke er greit.
Skrevet

Mobbet blir ikke helt riktig ord, det er noe som gjøres mot en person over lang tid. Han har ikke vært snill. Men unnskyld er alt sagt, føler ikke det er nok.

Skrevet

Jeg synes ikke du skal gi noen konsekvenser i det hele tatt. Det som skjer i barnehagen skal takles i barnehagen, og så kan dere ta en prat om det hjemme. Jeg regner med at det han gjorde fikk en eller annen konsekvens i barnehagen, og barn kan da virkelig ikke straffes to ganger.

• Liker 1
Skrevet

Han er vel altfor ung til å bli straffet med å ikke få reise på tur? Jeg ville snakket med barnehagen om hvordan de takler situasjonene der, siden det er der de skjer. Skal det være en konsekvens så må det nesten skje der og da.

Og så ville jeg fokusert mye på deling og at alle får være med - snakket mye om det hjemme.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Logiske konsekvenser er alltid best, og bør dessuten tas der og da. At han blir fratatt en leke hjemme fordi han ikke ville dele i bhg er ikke noen logisk konsekvens. Men dere burde absolutt ta en prat med han. Når man er 5 så burde man ha lært og dele ph vil forstå en samtale om hvorfor man skal dele.

Hvis min sønn for eksempel hadde nektet å dele fargeblyantene så hadde han fått brsljed om å forlate bordet dersom han ikke delte. Pluss en forklaring på at alle må drle med hverandre. Logiske konsekvenser og forklaringer gjør at barn forstår hvorfor.

Endret av Teriyaki
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge etterpå skal dere ha en samtale om temaet. Det blir en straff og ikke en konsekvens når det ikke tas med en gang. Det viktigste er at dere viser barnet at dere tar det alvorlig. Konsekvensen må barnehagen ta seg av i det episoden skjer.

Anonymous poster hash: e31e0...3b3
  • Liker 1
Skrevet

Enig med de andre her. Slike situasjoner som oppstår i barnehagen, skal håndteres der og da, og med en logisk konsekvens.

Det er fullstendig urimelig å ta fra ham en leke hjemme, pga. noe som skjedde i barnehagen. Det er urettferdig, for å bruke en 5-årings vokabular. Han har jo allerede både blitt tilsnakket og fått en passende konsekvens i barnehagen, regner jeg med.

Og å straffe en 5 åring med å ikke få reise på tur med besteforeldrene er langt utenfor det han er i stand til å forstå og takle. Spar kruttet ditt til en gang han virkelig gjør noe galt.

• Liker 4
Gjest BettyBoop
Skrevet

Mobbet blir ikke helt riktig ord, det er noe som gjøres mot en person over lang tid. Han har ikke vært snill. Men unnskyld er alt sagt, føler ikke det er nok.

kan fort bli mobbing om han fortsetter. Og hvem vet. Kanskje de to tilfellene har blitt lagt merke til. Kan ha vært flere episoder de voksne ikke har sett ..
Skrevet

Først og fremst er det vel ikke deg han har gjort noe galt mot, så det er ikke opp til deg å avgjøre om unnskyldningen er god nok eller ikke. Dernest blir det ganske vanskelig å være barn, eller menneske, om det ikke er nok å si unnskyld. Når skal man bli ferdig med det da? Jeg vokste opp med at vi aldri var ferdig med ting og jeg måtte si unnskyld en haug med ganger, og det var i grunnen veldig slitsomt og vanskelig.

• Liker 3
Gjest Iddy
Skrevet

Mye fornuftige svar her. Jeg vil bare påpeke et moment, og det gjelder det å ta situasjonen med en gang. Det er for så vidt riktig, men ikke forlang eller tving noen til å si unnskyld med en gang. I så fall har den ingen oppriktighet ved seg, og kan gjøre mer skade enn godt. Man kan bruke seg selv som eksempel for å forstå dette. Se for deg at du er i krangel med din mann/kone, og temperaturen er høy. Du har gått litt over streken, og dette er du egentlig klar over det. Allikevel klarer ikke fornuften å beseire denne ubeskrivelige følelsen. Du fortsetter i det samme sporet selv om du vet at det ikke løser noe av problemet. Plutselig kommer det noen inn, og ber deg dempe deg og si unnskyld. Mest sannsynlig kommer du til å få et sjokk av vedkommende som plutselig kommer inn, men se bort i fra det momentet. Hvordan reagerer du?

Gjest BettyBoop
Skrevet

Mye fornuftige svar her. Jeg vil bare påpeke et moment, og det gjelder det å ta situasjonen med en gang. Det er for så vidt riktig, men ikke forlang eller tving noen til å si unnskyld med en gang. I så fall har den ingen oppriktighet ved seg, og kan gjøre mer skade enn godt. Man kan bruke seg selv som eksempel for å forstå dette. Se for deg at du er i krangel med din mann/kone, og temperaturen er høy. Du har gått litt over streken, og dette er du egentlig klar over det. Allikevel klarer ikke fornuften å beseire denne ubeskrivelige følelsen. Du fortsetter i det samme sporet selv om du vet at det ikke løser noe av problemet. Plutselig kommer det noen inn, og ber deg dempe deg og si unnskyld. Mest sannsynlig kommer du til å få et sjokk av vedkommende som plutselig kommer inn, men se bort i fra det momentet. Hvordan reagerer du?

hun må uansett sette seg ned med han og forklare hva som var galt og hvorfor man må si unnskyld. Ikke bare tvinge han til å si unnskyld uten forklaring utover det
Gjest Iddy
Skrevet

Poenget er følgende, og derfor hjelper det heller ikke å forklare. Når man er i en affekttilstand evner man ikke å tenke rasjonelt. Når man ikke tenker rasjonelt evner man heller ikke å reflektere, og en oppriktig unnskyldning krever refleksjon. Derfor vil det være mer hensiktsmessig å roe ned situasjonen, og heller fokusere på andre mellom menneskelige tiltak i hverdagen.

Logisk konsekvenser er en form for betingings læring, og for yngre barn er det et velegnet middel ettersom refleksjons nivået ikke er velutviklet ennå. Det er ikke dermed sagt at den mister sin kraft etterhvert, men man får flere verktøy man kan bruke, der i blant refleksjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...