Gå til innhold

Jussråd i forbindelse med leie/oppsigelse bolig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere, beklager den kronglete overskriften!

Min venninne bodde sammen med ei annen venninne i en leilighet, men sa opp leieforholdet etter flere krangler og misnøye, og flyttet ut på dagen.

Hun har én måneds oppsigelse, og det har hun godtatt.

Nå viser det seg at noen andre har flyttet inn på hennes rom, selv om hun fremdeles betaler leie (15. Mai til 15. Juni).

Er dette lov, og kan dere vise til noen paragrafer om dette?

Kan også nevne at huseier ikke har noe med dette å gjøre, leien går via venninnen og inn på konto til huseier.

Anonymous poster hash: ca471...4c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke lov. Det er kun hun som har lov til å disponere det så lenge hun betaler for det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er det jeg også mener, men finner ingen paragraf til å støtte opp om det.

Flere?

AnonymBruker
Skrevet

Hun/du trenger ingen paragraf. Hun har rett til å disponere rommet. Det var dumt av henne å levere fra seg nøkkelen, men hun bør jo be om at hun som har flyttet inn å betale din venninne for denne måneden. Alternativ kan hun be om å få tilbake nøkkelen.

Har venninnen din avtale med hun som bor der eller direkte med utleier?

Jeg antar det er hun som bor der som har leiekontrakten med utleier, slik som du forklarer saken?

Anonymous poster hash: 661f1...23b
AnonymBruker
Skrevet

Hun/du trenger ingen paragraf. Hun har rett til å disponere rommet. Det var dumt av henne å levere fra seg nøkkelen, men hun bør jo be om at hun som har flyttet inn å betale din venninne for denne måneden. Alternativ kan hun be om å få tilbake nøkkelen.

Har venninnen din avtale med hun som bor der eller direkte med utleier?

Jeg antar det er hun som bor der som har leiekontrakten med utleier, slik som du forklarer saken?

Hun har ingen nøkkel å levere fra seg, "venninna" hennes mistet den etter å ha mistet sine egne.

Hun har ingen avtale med utleier nei, kun med den tidligere venninna. Så hun er jo veldig lite interessert i å betale leie for et rom hun ikke kan bruke, når pengene i tillegg går rett i lomma på den tidligere venninna.

Hun gikk med på en måneds oppsigelse for å få saken ut av verden, men det kan ikke være gyldig når noen andre har overtatt?

AnonymBruker
Skrevet

Hun har ingen nøkkel å levere fra seg, "venninna" hennes mistet den etter å ha mistet sine egne.

Hun har ingen avtale med utleier nei, kun med den tidligere venninna. Så hun er jo veldig lite interessert i å betale leie for et rom hun ikke kan bruke, når pengene i tillegg går rett i lomma på den tidligere venninna.

Hun gikk med på en måneds oppsigelse for å få saken ut av verden, men det kan ikke være gyldig når noen andre har overtatt?

Nei, jeg mener det i andre tilfeller er rimelig at man ikke betaler hvis en annen har overtatt. Dette er vel et juridisk prinsipp i de tilfeller leietager ønsker å flytte, og finner en annen å overta kontrakten / fremleie til.

Det er selvfølgelig ikke rimelig at hun betaler for perioden etter at en annen har flyttet inn i hennes sted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...